dinsdag 16 januari 2024

De eerste stap gezet in ons nieuwe project

Vanochtend bij het wakker worden was het -20C, lekker fris! Gerrit gaat meestal vroeg naar beneden om de kakelugn aan te steken zodat de keuken lekker opwarmt. Zo gezeten bij de kachel en achter het raam zag het er buiten prachtig uit. Het echte winterweer met sneeuw, vorst en zon.


We zien echt niemand buiten lopen. Wij gingen wel een wandeling maken met Gösta, hij moet zijn benen even strekken en het 'slippertje' van gisterochtend lijkt geen kwetsuur te hebben opgeleverd, hij loopt weer normaal. Toch heb ik hem niet los gelaten om te voorkomen dat er op het gladde en ijzige wegdek weer iets gebeurt. Hij vond het prima. We lopen niet zo ver met deze temperatuur maar zijn wel een klein eindje het Vångdalen ingelopen, net voorbij de paardenboerderij. In onze gezamenlijke communicatie heet dat 'tot aan de brievenbus' (die staat daar namelijk aan de kant van de weg). Gerrit bood aan om even een foto te maken. Zijn vingers waren echter zo koud dat het scherp stellen erbij in schoot. Gösta is nog goed te onderscheiden en de persoon achter hem dat ben ik.


Waar we op uitkeken daar zag het er zo uit.....


en zo.....


Eenmaal thuis duurde het even voordat het lijf weer was ontdooid. Ik had namelijk de mallot even overgeslagen want zoals gezegd, achter het raam met de zon erbij was het wel lekker. Wel ik heb het geweten, oh oh wat waren mijn benen koud geworden zeg.
Het is in bepaalde delen van Zweden zo koud dat de lucht-lucht warmtepompen geen warmte meer uit de lucht kunnen halen. Mensen die dat overkomt hebben echt een probleem want het hele huis koelt af en alles bevriest. 

Vanmiddag hebben we de eerste stap gezet met betrekking tot ons volgende project, dat van de nieuwe kakelugn in de kamer. Die eerste stap is het leeghalen van de naastgelegen eetkamer (met doorgang naar de zitkamer). Het plan was om die eerst klaar te maken. Veel hoeft daar niet te gebeuren slechts een wandje behangen en de vloer opnieuw in de olie. Tot tweemaal toe heb ik getracht het door ons gekozen behang te bestellen, tot tweemaal toe stond er op de website van de bedrijven die het behang in de collectie hebben dat het op voorraad is. Tot tweemaal toe kreeg ik een bericht dat het behang besteld moest worden en dit een aantal weken tijd zou nemen. Die bestellingen heb ik geannuleerd en nu een bestelling gedaan in Duitsland, ook nog eens tweehonderd euro goedkoper. Nu nog geen behang dus, daarom gaan we van start met de vloer. Licht opschuren om de vlekken weg te halen en dan in de olie. 


Daarna twee dagen drogen en dan alles wat nu in de zitkamer staat verplaatsen naar de eetkamer. De werkvolgorde is niet de meest ideale maar voor deze keer moet het maar zo.

de situatie in de zitkamer. Je ziet dat de camera wat moeite heeft met het felle licht.

Wanneer dan straks alles in de eetkamer staat, gaan we los met de openhaard. Gezellig bij het haardvuur zitten is vanaf nu verleden tijd. De komende weken zitten we weer in onze keuken met uitzicht op het prachtige Vångdalen, dat dan wel weer.


Vandaag (16 jan) is mijn zusje jarig, ze is 64 jaar geworden. Vanavond hebben we met haar gebeld. Een goede timing want vanmiddag had ze haar visite gehad en iedereen was net weg. Alles gaat gelukkig goed met haar en wij wensten haar een heel goed nieuw levensjaar toe. Het pensioen gloort voor haar aan de horizon, ze moet nog een paar jaar doorzetten. Ik heb haar maar even vertelt dat ik in december mijn eerste AOW ontvangen heb. Ik kan het zelf maar amper bevatten en vind het woord AOW ook wat vreemd staan wanneer het zo uit de toetsen verschijnt. Toch is het de realiteit van dit moment.

Vanavond zijn we bij -18 en in het donker nog even naar Karlsborg gereden. Via de REKO ring FB groep had ik weer een bestelling gedaan voor plaatselijk geproduceerde eko producten. Zowel kopers als verkopers stonden op het parkeerterrein te kleumen en iedereen wilde zo snel mogelijk. We hebben de buit weer binnen. Het is even een gedoe maar we vinden het de moeite zeker waard. 

Dit was het weer voor vandaag, heb het goed en ontvang een warme en vredevolle groet van Gerrit en mij! Wordt vervolgd......







 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten