zondag 20 juni 2021

Op naar zomerse activiteit

Mijn enkel heeft nu een bandage. Na 10 dagen was het volgens Gerrit slank genoeg voor een circulaire tape. Ik heb nog steeds behoorlijk pijn vooral na de nacht en na lang zitten in eenzelfde houding. Een groot deel van de dag zit ik met mijn been op een krukje en het verveelt me al behoorlijk. Ik las op internet dat je met een fibula fractuur eerst volledig rust moet houden. Wel volledig, dat is me niet gelukt maar wel veel rust. 

Het brengt ook iets positiefs met zich mee.....na jaren kom ik weer toe aan het lezen van boeken. Vroeger was ik een fervent lezer en was ik altijd bij met de boeken top tien. Toen ik het heel druk kreeg met mijn studie en werken is het lezen naar de achtergrond verdwenen, tenminste als we het hebben over het lezen van boeken.  Na onze pensionering was mijn hoofd eerst nog te druk om me te kunnen focussen. Maar nu, nu ik even niet veel anders kan of mag of hoe je het ook maar wilt duiden, gaat het lezen weer als een tierelier. 
Het liefst lees ik nu Zweedse boeken. Het idee erachter is dat het lezen maakt dat de grammaticale structuur van de Zweedse taal sterker wordt door het lezen en het naar ik hoop meer een automatisme gaat worden. Zo heb ik het boek van Michelle Obama in het Zweeds gelezen en een aantal boeken van de Zeven Zussen en nog een aantal andere variërend in moeilijkheidsgraad. Mijn laatste boek is van Isabelle Ståhl en is getiteld: 'Just nu är jag här'. Hoe ik eraan gekomen ben dat weet ik niet maar plotseling viel mijn oog erop in onze boekenkast. 

Het boek is haar debuutroman en het is genomineerd voor diverse prijzen. Het is een boek waarvan de inhoud onder je huid gaat zitten, het karakter van de hoofdpersoon  Elise komt zo dicht bij je dat je verwonderd, verdrietig en soms kwaad wordt van wat ze doet en hoe ze denkt. 

Het boek beschrijft het leven van Elise, die kunsthistorie studeert, en die vanuit de wens tot het krijgen van een vaste relatie zeer actief is op Tinder, Instagram en FaceBook. Ze voert een strijd met zichzelf en is ervan overtuigd dat het leven van anderen veel beter loopt dan dat van haarzelf. Uiteindelijk krijgt ze een relatie met Viktor en hoe die relatie verloopt, wat het in haar oproept, hoe ze denkt over hem en over haarzelf en hun leven samen is het hoofdthema van het boek. Het boek laat zien hoe psychisch ziek en beschadigd de hoofdpersoon is en hoe Viktor dit niet onderkent en probeert hun relatie een toekomst te geven.

Het boek is zeker geen lichte kost en tijdens het lezen heb ik met mezelf afgesproken in de toeschouwers positie  te blijven. Zou dat niet lukken dan is de kans aanwezig dat je wordt meegesleept in de zwartgalligheid van depressieve en angstige denkpatronen, zo echt is het beschreven.

Wel volgens mij een ijzersterk debuut. 

Ik heb nog een aantal boeken liggen maar nu ik een bandage om mijn enkel heb gekregen en naar ik hoop volgende week de krukken aankomen verwacht ik dat het grote zitten nu achter de rug is. Dan zal ik me zeker weer wat meer kunnen bewegen. Ik heb er al zin in en ik kijk ernaar uit. Op naar zomerse activiteit!


Groet van ons en wordt vervolgd.....

P.S. Ik vergeet nog helemaal te beschrijven dat we een enorme bak regen hebben gehad de afgelopen dagen. Het water gutste uit de dakgoten en sproeide de tuin in. De buien gingen gepaard met onweer en enkele heel behoorlijke windstoten. Het scheelt ons weer gieteren en we hopen dat ons gele gras snel weer groen kleurt.

2 opmerkingen:

  1. Voor jou hoop ik dat de krukken nu wel gearriveerd zijn?

    Wel, je zal net zo goed nog rustig aan moet doen, neem ik aan, maar het verplaatsen gaat dan toch beter.
    Ik hoor het wel weer.
    Groet, Jet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ha Jet, ja hoor mijn krukken zijn gearriveerd! We zijn weer even op stap zodat ik even geen internet had. maar bij deze. Voor jou en je man: 'Glad Midsommar!'

      Verwijderen