maandag 7 juni 2021

Redo för sjösättningen

Dat betekent klaar voor de te water lating. De hele week hebben we intensief aan de boot gewerkt. We hebben veel meer gedaan dan aanvankelijk in de planning stond. Straks schrijf ik daar nog even een overzichtje van voor de boekhouding. De hele week hadden we heerlijk weer zodat we mooi konden doorwerken en veel van het lakwerk toch buiten konden doen. 
Volgens mij ziet onze Sinnestriel er nu weer uit om door een ringetje te halen. 


Daar zit ze dan!

Iets wat we dit jaar voor het eerst hebben gedaan is de boot polijsten met een machine. Gisteren zijn we naar Skövde gereden om bij de Biltema een polijstmachine te kopen samen met een speciale shampoo voor boten. De was had ik al eerder gekocht bij de verfhandel. Van het polijsten is de lak van de boot weer heel erg mooi geworden. De vlekken die erop waren ontstaan zijn nu weer verdwenen. Ik hoop dat de poetslaag een bescherming geeft tegen verwering door de zon.

Gisteravond zijn Gerrit en ik begonnen met het poetsen nadat we de boot eerst grondig hadden schoongemaakt met de speciale shampoo. Maar wat we echt wat beter moeten doen is het lezen van de gebruiksaanwijzingen. Voor het hanteren van de machine hadden we dat wel gedaan maar wat betreft de was/wax dachten we het wel te weten. Wij met was op de machine aan de slag maar we kregen de glans er niet op.  Uiteindelijk hebben we het maar gelaten want het was toen ook al wat aan de late kant. Vanochtend ben ik overnieuw begonnen. Dus eerst weer wassen en daarna poetsen maar voordat ik ging poetsen toch eerst maar even de aanwijzingen op de bus met was gelezen. Daarop las ik dat je moet beginnen met poetsen voordat de was droog is geworden. In de zon is dat nogal een uitdaging want het oppervlak is behoorlijk opgewarmd. Dus hele kleine stukjes die ik met een vochtige doek in de was heb gezet. Daarna snel met de machine uitpoetsen en och och wat een mooie glans. Op de foto zie je wel dat ik zeer geconcentreerd aan het werk ben. Het resultaat is nu helemaal naar tevredenheid. Doffe vlekken, kleine minuscule krasjes e.d. zijn mooi weggepoetst. Ik heb niet alleen het rode lakwerk gepoetst maar ook het dek van het roefje. We hadden nu toch het dakluik eraf gehaald i.v.m. het lakken ervan dus dat gaf een mooie gelegenheid het hele dek te poetsen.

Ondertussen zat Gerrit in het motorruim voor het monteren van de thermosstaat. Die halen we er voor de winter altijd uit als we de motor winterklaar maken. Voor de thermosstaat heeft hij eerst een nieuwe pakking uitgesneden uit een strip pakkingmateriaal. Toen de motor gestart voor het laten weglopen van de antivries en om te controleren of er geen water lekte. 
Aan het einde van de middag hebben we alle gelakte delen weer teruggeplaatst en dat is een prachtig gezicht.


Toen uiteindelijk de meeste dingen weer op hun plek waren hebben we de boot van binnen grondig schoongemaakt. De kussens uitgeklopt, de vloer schoongemaakt, alles is nu weer lekker fris en klaar voor gebruik. 


Nu maar afwachten wanneer de kraanmachinist tijd heeft voor de te water lating. Ik hoop dat onze Sinnestriel eind deze week in het water ligt te dobberen.

Lijstje van wat we hebben gedaan aan onderhoud:

- antifouling aangebracht
- Dakluik roefje: kaal gehaald, naden gevuld en zes keer gelakt
- Motorluik: kaal gehaald, afdekstrip opnieuw verlijmd, naden gevuld en zes keer gelakt
- Deksel achterbankje: kaal gehaald en zes keer gelakt
- Bankjes achter: geschuurd en over gelakt
- Dakluik: voor geschuurd en over gelakt
- Mast: twee maal geschuurd en gelakt
- Giek: tweemaal geschuurd en gelakt
- Dak geleiders: eenmaal geschuurd en gelakt
- Roer: antifouling en houtwerk tweemaal geschuurd en gelakt 
- Helmhout: geschuurd en overgelakt
- Romp: gereinigd en gepoetst
- Kajuitdak: gereinigd en gepoetst
- Thermostaat voorzien van nieuwe pakking en gemonteerd
- Motorruim schoongemaakt
- Bolders eenmaal geschuurd en gelakt
- Zwaardklammen: tweemaal geschuurd en gelakt
- Stootrand: roest weg geslepen, in primer gezet, gel plamuur aangebracht en afgelakt 
- Tent: afgeboend en schoongespoten

We hebben er met plezier aan gewerkt en ik ben blij dat het nu klaar is. 

Morgen nog even de mast monteren en de boot met de sjorbanden vastzetten. Wellicht ook de boot naar Tåtorp rijden, dat zou mooi zijn. Dat laatste is iets waarvoor ik elk jaar weer wat zenuwachtig ben. De laatste drie kilometer van die route is een zeer smalle weg waarbij je elke keer weer hoopt geen groot uitgevallen tegenligger tegen te komen zoals bijvoorbeeld een boer met groot materieel of een grote camper want uitwijken kunnen we daar niet. Eén van tweeën moet dan achteruit en voor ons is dat met een trailer met 6 wielen moeilijk manoeuvreren. We zullen zien hoe het dit jaar gaat.

Het weer is vandaag wat omgeslagen. Het is bewolkt geworden en het heeft een paar druppen geregend maar echt niet veel. Wel net toen ik het beddengoed uit het raam had hangen en het wasgoed aan de lijn. Dat was nog even hard lopen, iets wat achteraf bezien echt niet had gehoeven. 

Tot zover maar weer, ontvang een hartelijke groet van Gerrit en mij en wordt vervolgd......










 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten