dinsdag 1 juni 2021

De boot

Helemaal zover was het nog niet, mijn rijbewijs had ik verlengd voordat we naar Zweden verhuisden, toch heb ik nu een Zweeds rijbewijs aangevraagd, net als Gerrit. Dit heeft te maken met een uitzonderingsregel in de EU wetgeving voor het rijden met een zwaardere camper. Heb je een Zweeds rijbewijs en heb je, je rijbewijs gehaald voor 1996 dan val je onder die uitzonderingsregel. Echt heel veel werk is het niet het omzetten van je rijbewijs. Je vult een formulier in en je bevestigt je geldige rijbewijs hieraan en stuurt het vervolgens op naar een landelijk adres (voor de zekerheid heb ik het maar even aangetekend verstuurd). Hier wordt je aanvraag beoordeeld waarna je een bericht met de post krijgt dat je naar een kantoor van Trafikverket moet gaan voor het laten maken van een pasfoto en het zetten van je handtekening. Een week later kun je je rijbewijs ophalen bij de ICA. De kosten bedragen 125 SEK voor de foto en 280 SEK voor Trafikverket. Ongeveer 40 euro dus.
Ik moest naar Skövde voor de foto en de handtekening en omdat Gerrit dit al had gedaan wist hij precies hoe het allemaal werkt. Alles gaat digitaal de foto en handtekening met één en hetzelfde apparaat dat je zelf kunt bedienen. Het was een fluitje van een cent en met 10 minuten stond ik alweer buiten. Mijn nieuwe rijbewijs heb ik al even op een scherm gezien om de data te controleren. Alles stond er goed op en nu maar wachten op de brief die met de post gaat komen. Dan hebben we dat ook eens gedaan, zo doen we af en toe nog steeds dingen voor een eerste keer.

het kantoor van trafikverket

Omdat we maandag dan toch in Skövde moesten zijn hebben we daar gelijk een aantal planten meegenomen. In onze tuin naast het hek voor Gösta hadden we vorig jaar lavendel geplant. Winterhard zou het zijn. Wel bij ons kwam na de winter geen lavendel meer in het zicht, we hebben het er nu maar uitgetrokken en een vervangend plantje gekocht. Een geranium soort vaste plant.


Die gaan het wel redden want die hebben we elders in de tuin ook staan. In het tuintje op de foto staat ook nog Zonnehoed, die lijkt het te redden en die krijgen van ons dus nog een kans. We kochten ook nog een aantal geraniums voor in de pot. Die staan nu op het trapje voor de altan. Daar heb ik ook nog een bak met overgehouden geraniums staan. Dat probeer ik al een aantal jaren voor elkaar te krijgen maar tot nu toe zonder succes. Maar nu heb ik er een aantal in een bak staan, het ziet er nog niet uit maar wie weet hoe ze zich zullen ontwikkelen.

Voor de nodige fleur hebben we er ook nog een paar echte bijgezet. Roze en rood dit jaar.


Tenslotte hebben ook de sauna en het terras voor het houthok een bloemetje gekregen en zo krijgen we al steeds meer fleur en kleur in de tuin. De altan en de sauna omgeving moesten we overigens eerst wel schoonmaken, die zaten onder het stuifmeel uit de bomen. 


De boot staat nu op de werklijst. Meestal hebben we hem in mei al in het water maar omdat het zo koud was steeds en veel regende kwam het er nog niet van om aan de boot te werken. Elke jaar weer zijn er wel dingen aan te doen. Want ja he...'met een eigen boot, werk je je dood' (om het maar eens positief te houden).



Het aanhangend houtwerk ligt in de vind (zolderkamer). Dat ziet er nog goed uit en daaraan hoeft niet veel te gebeuren. Wat op de lijst staat om te doen is het schuren en lakken van de mast en de giek, het kaalschuren van het dakluik van het roefje en hiervan de laklagen opnieuw opbouwen, het schuren en lakken van de witte rand en wat Gerrit al heeft gedaan is de bodem in de antifouling zetten. Verder moet alles worden schoongemaakt en krijgt de boot nog een poetsbeurt.

kaal

Inmiddels is het dakluik kaal en zijn de mast en de giek geschuurd en gelakt. Het wit en het zwart neem ik gelijk ook maar even mee dan is de mast weer helemaal puik! De witte rand daarvan heb ik de  helft die op de foto staat, kunnen doen maar voor de andere helft moet ik morgen eerst nieuwe verf halen want die is nu op.

Het meeste werk is dus het dakluik. Dat zal wel een weekje tijd nemen want de lagen moeten goed drogen en het zullen er een stuk of vijf/zes worden denk ik. Oh ja en we hebben ook nog een bankje met vochtplekken onder de lak dus dat moet ook nog. Half juni heb ik het op dat de boot in het water kan.

De dagen zijn te kort  voor ons al beginnen ze in deze tijd al rond een uur of half vijf en blijft het tot half elf 's avonds licht. Dat is echt zo heerlijk die hele lange dagen.


Wel ik stop, ontvang een hartelijke groet van Gerrit en mij en wordt vervolgd......




 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten