vrijdag 4 juni 2021

Pff dat was lekker warm vandaag

Het was windstil vanochtend en daarom zijn we al vroeg aan de slag gegaan want windstil weer betekent mooi lakweer. Er stond dan ook heel wat hout opgesteld bij ons achterhuis.






Ik lak met Schooner, een diep glanzende lak die mooi vervloeit en me heel goed bevalt. Al met al hebben we de klussenlijst langer gemaakt dan die aanvankelijk was. Die bus lak had ik nu toch gekocht en dan kun je hem ook maar beter leegstrijken want eenmaal open komt er altijd een dikke huid op de lak en dat kun je dat deel weggooien. En meestal verdwijnt ook de mooie lakkwast wanneer het lakwerk klaar is. Op een gegeven moment aan het einde van de klus leg ik hem ergens neer waar hij dan verdroogt. Dat zou natuurlijk anders moeten maar ja een mens is niet perfect.
De mast en de giek had ik eigenlijk al afgelakt maar een klein stukje ervan was niet mooi opgedroogd en rimpelde. Dat heb ik met een stanley-mesje  (alleen het mesje niet het omhulsel) afgeschraapt (dat gaat eigenlijk heel goed ook met het weghalen van uitlopers) en na het schuren opnieuw gelakt. Alleen de bankjes in de boot ben ik niet aan toegekomen, die doe ik dan morgen als het niet te hard waait.

We hebben doorgewerkt tot vier uur vanmiddag waarna we de losse planten en de nieuwe aanplant in de tuin water hebben gegeven. Daarna zijn we om half vijf richting Hjo vertrokken om daar gezellig het weekend te beginnen bij S. en Fr. met een lekkere bbq in hun mooie tuin.

Na de maaltijd zijn we langs de waterkant naar het centrum gewandeld. Daar was het een gezellige boel. De sfeer die het daar heeft komt wel wat overeen met die in Grou daar waar mijn familie vandaan komt en waar mijn broer en mijn zusje nog wonen. 
Mensen zwommen in het meer of zaten op een kleed langs de waterkant of in het centrum lekker op het terras met een hapje en een drankje. Wat je hier ook ziet op dagen waarop het mooi weer is, is dat men in grote amerikanen (auto's) door het stadscentrum rijdt. De auto gevuld met wie maar meewil en dan zeer langzaam en liever een beetje diagnonaals gereden over de verkeersdrempels heen want anders blijft de auto erop steken. Liefst ook met de muziek op maximaal. Ik heb al eens in een krant gelezen dat het stadsbestuur van Hjo die luide muziek in de auto's aan banden wil leggen. Het is te storend voor mensen die zich eveneens in het stadscentrum bevinden of er wonen. Wel die maatregel daar konden we nu nog niets van merken. Maar voor vanavond met dit hele mooie weer gaf het wel iets uitbundigs aan de sfeer.

In de haven zijn we nog even naar een oud schip gelopen waarmee je in de zomer een reisje naar Visingsö en terug kunt maken. Vorige zomer was dit vanwege de Corona niet mogelijk maar wellicht dat het deze zomer wel weer kan. De 'dresscode' voor bemanning en gasten is volgens mij jaren 20 / 30 stijl uit de vorige eeuw. Dat is dus een bijzonder reisje.



De wandeling terug namen we een andere route dan die langs het water. Dan zie je echt juweeltjes van houten huizen, dat waar Hjo  bekend om staat. Vaak ook met een mooie en grote tuin er omheen.




Het geeft het stadje zo'n sfeervolle uitstraling!

Zo hadden we een heel leuke afsluiting van onze werkweek aan de boot en een leuke start van het weekend. De temperatuur heeft vandaag ook goed zijn best gedaan. Op onze zuidaltan was het vandaag 38 graden. Dat is niet mis.



Gerrit en ik wensen jullie allemaal een heel goed weekend toe en wordt vervolgd.....






 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten