donderdag 21 maart 2019

Op stap 'nei de grutte stêd.....'

Hwat binne we mooi fuort he???


 Gisteravond laat nog de laatste was weggestreken en daarna de koffers gepakt. De reis gaat naar Stockholm deze keer. Voor het eerst sinds jaren gaan we met de trein. De laatste keer dat ik met de trein zou reizen stond ik 's ochtends vroeg gewassen en gestreken en met de wallen nog onder de ogen vanwege de korte nachtrust op het treinstation van Veenwouden, samen met allemaal andere reizigers. Ik moest naar Amsterdam voor nascholing en wat hoor ik omroepen....dat de trein niet komt. Nog lichtelijk verbaasd dat dit zomaar kan, dat omroepen dat de trein niet komt, ga ik terug naar de auto en rijd ik in de spits naar Leeuwarden. Daar kom ik net op tijd aan om de trein nog te pakken en zie ik plotseling al die mensen die op het station van Veenwouden stonden te wachten uit de trein van Groningen komen. Was de trein toch nog gekomen, terwijl ik in de ochtendspits en in de stress in de auto naar Leeuwarden zat en veel moeite had de auto daar te parkeren en op tijd in de trein te komen. Je kunt je misschien voorstellen dat je dan niet direct weer de keuze maakt voor de trein.
Maar alles slijt, zo ook deze ervaring, vandaag gaan we met de trein naar Stockholm. We vertrekken in de auto naar Skövde, alarm ingesteld, honden in de auto want die logeren bij Suzanne en Fredrik. Gerrit heeft kaartjes besteld via internet en aan dat kaartje zit ook direct een zitplaats gekoppeld. Ik had plaats C 135. Dat was allemaal dik in orde, zo ook de koffie en de Cesar Salade die er als lunch bij besteld waren. Tjonge jonge wat kwamen wij mooi uitgerust in Stockholm aan, na twee uur reizen vanaf Skövde Centraal. De trein stopte uitsluitend in Södertälje, ik viel zelfs in slaap in de trein kun je nagaan. Echt Super relaxed!!
Greetje kwam ook naar Stockholm centraal echter vanuit een andere richting namelijk Arlanda. Wij zaten in een cafeetje op haar te wachten. In de haast om het cafeetje binnen te komen had ik als naam ervan gelezen Ice café. Zelf vond ik dat al wat een merkwaardige naam maar deze vlug doorgegeven aan Greetje met een foto van de maps erbij. Krijg ik een appje terug met de vraag of we al aan de cocktail zitten in de Ice cocktailbar! Nu doen we het wel gek maar zo gek nog niet! Dus wij appen terug dat we in het Ice café zitten net naast de uitgang en dat we een 'kaffe latte' drinken. Voor ons was het cafeetje direct om de hoek na het uitstappen. Krijg ik een appje terug dat er wel honderd uitgangen zijn in Stockholm Centraal. Nu had ik al gedacht dat onze uitgang niet de hoofduitgang was dus ik naar buiten om de straatnaam op de foto te zetten en ook nog even de entre van het cafeetje. Zie ik staan dat het niet Ice café heet maar Le Café. Dan overvalt me wel even het gevoel van 'Heit en Mem zijn moai op stap nei de grutte stêd.'





 Maar na het appen van de juiste naam en de straatnaamborden had Greetje ons snel gevonden en konden we de dag gezellig voortzetten. We zijn met de taxi naar onze gereserveerde B&B gereden. Een heerlijk appartement met kamer keuken, slaapkamer en badkamer, keurig schoon en prachtig bij het centrum gelegen in Södermalm. We hebben wat spulletjes gehaald voor het ontbijt morgenochtend en zijn 's avonds wezen eten bij de Thai. Lekker gezellig bijkletsen omdat we elkaar lange tijd niet hebben gezien, maar wel gesproken natuurlijk!
De weerapp geeft aan dat het morgen en zaterdag goed weer gaat worden, we zullen zien.

Wordt vervolgd!!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten