vrijdag 11 januari 2019

Een nieuwe weef..........

School is weer begonnen, we hebben een nieuw rooster en 5 uren les in de week. Twee blokken van twee uur en één les van 1 uur. Gerrit en ik hebben besloten de les van dit ene uur te skippen. Dat uur is van 8.00 tot 8.50. De helft van de leerlingen komt een kwartier te laat binnen zodat er van dat uur heel weinig effectieve tijd overblijft. Dan kunnen we beter thuis werken. Vandaag hebben we het even besproken met onze lerares en zij begreep het volkomen.  Nu hebben we dus op maandag verlof met toestemming. Is dat niet heerlijk? Dus vanaf nu alleen les op de donderdag en vrijdag.

Na school ben ik bezig gegaan met het opzetten van mijn nieuwe weef. Dat worden drie matten voor onze slaapkamer. Ik heb in één van mijn boeken een mooie mat gezien die ik wil gaan maken. Niet helemaal precies zo maar wel met de gebruikte bindingen (Tuskaft  oftewel platbinding of linnenbinden en Rosengång een typische Zweedse weeftechniek). De ketting zet ik in één keer op het weefgetouw zodat ik voor het weven van die drie matten maar één keer alle kettingdraden door de schachten en het riet hoef te halen. Ik heb 10 meter ketting gemaakt, op de foto hieronder zie je hem op tafel liggen. Wanneer de ketting klaar is maak je er een vlecht van, dan raakt hij niet in de knoop. Voordat de ketting op het weefgetouw gaat moet hij eerst een eerste keer door het riet worden gehaald. Omdat deze weef niet zo breed wordt, 69 cm, kon ik dat deze keer alleen doen. Gerrit heeft wel geholpen met het draaien van de ketting en het opspannen ervan op de kettingboom. Dat kun je eigenlijk niet alleen doen.


 Het is altijd een heel gepruts voordat je aan het weven toe bent. Nadat de ketting op de kettingboom is gespannen trek je de draden weer uit het riet en knoop je ze in groepjes losjes vast. Morgen gaan we de draden per groepje door de schachten en het riet halen. Daarmee zullen we vast wel een dag bezig zijn.
Op deze tekening zie je hoe dat gaat. In de schachten hangen draadjes met in het midden een gaatje. Daar moet je de kettingdraden door rijgen voordat ze door het riet gaan. Die schachten gaan bij het weven op en neer doordat ze verbonden zijn met de trappers die je intrapt in een bepaalde volgorde.. Het schema met de blokjes geeft aan hoe je de draden door de schachten moet halen.
















Mijn schema ziet er iets ingewikkelder uit. Het geeft aan hoe ik de draden door de schachten moet rijgen, hoe de trappers aan de schachten geknoopt moeten worden en hoe ik straks de trappers moet intrappen en met welke kleur. Een schema zoals dit moet je altijd maken wanneer je gaat weven.


Mijn vorige mat heb ik met 4 schachten geweven, deze matten worden geweven met 6 rappers. Ik moest er dus twee bijmaken. Ook dat werkje heb ik vandaag geklaard.

 Ondertussen is het dan alweer half elf 's avonds, tijd om te stoppen.

We hebben het kacheltje nog even lekker aan. Koud was het vandaag niet, de sneeuw die de wereld zo mooi fris en vrolijk maakte is nu weer verdwenen. We wachten weer af wanneer de volgende winter episode komt.

Ik wens een ieder een heel fijn weekend toe!

Wordt vervolgd.......



Reageren op deze blog:

Dat gaat als volgt:
-      Klik op 'opmerkingen' of 'geen opmerkingen'  voor het openen van het reactieformulier
-      Schrijf je reactie
-      Ben je ingelogd als Blogger klik dan op plaatsen en je reactie verschijnt in beeld onder het blog artikel
-      Ben je niet ingelogd omdat je geen inlog hebt en die ook niet wilt hebben, reageer dan als anoniem en los het puzzeltje op dat je aangeboden krijgt. Soms moet dit meerdere keren en de foto's zijn niet altijd even duidelijk maar dat is iets dat ik niet kan veranderen.
-      Zet bij een reactie als anoniem wel even je naam eronder (als je dit wilt) zodat ik weet wie je bent.
-      Ik reageer altijd terug met een berichtje want ik vind reacties superleuk!

-      Reclame reacties worden niet op prijs gesteld en zullen worden verwijderd
-   Ik heb geen reclame op deze blog en ben dat ook niet van plan zodat mijn info over reacties niet een financiële kant heeft. 






2 opmerkingen:

  1. Hierbij test ik even of het reageren van mij naar jou wel lukt.
    Tot nu toe geen probleem.
    Fijn weekend verder!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb zelf ook problemen met de reacties. Wanneer mensen zijn ingelogd op blogger dan lukt het reageren zonder problemen maar wanneer men niet is ingelogd, en niet iedereen heeft een blogger profiel dan is het vaak zo dat de geschreven reactie niet wordt gepubliceerd. Dat had ik bij jou ook diverse keren. Wat ik ook had was dat ik wel meer dan 8 keer het puzzeltje moest maken voordat het werd geaccepteerd. Dat is natuurlijk een grote drempel in het ontvangen van reacties.

      Verwijderen