donderdag 27 september 2018

Het voorlopige eindresultaat van de renovatie van de weefkamer......

's Ochtends wanneer we ontbijten kijk ik altijd even op mijn telefoon of er ook appjes zijn van de kinderen. Vaak niet want ze hebben het door de week allemaal druk druk druk!! Maar deze ochtend was er een berichtje van Suzanne. Ze heeft eigenlijk nog een week vakantie voordat ze maandag a.s. begint met haar nieuwe baan. Ze appte ons of ze eventjes langs kon komen. Wel dat is niet tegen dovemansoren gezegd, dat vinden we altijd erg leuk. Net toen ik mijn berichtje terugstuurde stond ze warempel al voor de keukendeur. De honden sprongen bijna door het raam heen zo enthousiast waren ze. We hebben eerst gezellig even zitten koffiedrinken met een nieuwe pot verse koffie en daarna zijn we met z'n drieën aan de slag gegaan. Want daar had ze wel zin in, in even lekker aan de klus.
Lekker stoer in de werkbroek dan wil het extra goed! Maar natuurlijk niet nadat ze een lekkere wandeling met Arvid en Fynn had gemaakt.
 Het is vandaag de de dag van de panelen. Daarmee hadden we al een begin gemaakt en vandaag konden we de rest van de panelen plaatsen. Gerrit zaagt en timmert en Suzanne en ik schuren en schilderen. Het is nog best wel een klusje want ze moeten nog een keer in de grondverf en daarna nog in de aflakverf. Gerrit zaagt de panelen niet op zijn tafelzaagmachine maar op zijn afkapzaag. De zaagsnede moet dan in twee keer maar het voordeel van de afkapzaag is dat hij voortreffelijk haaks zaagt. Dat is best wel belangrijk omdat bovenop de panelen nog een sierplint moet komen en het zou niet mooi worden wanneer die bovenkant niet mooi recht loopt. Het gaat allemaal als een tierelier en we vinden alle drie dat het prachtig mooi wordt. Deze eens zo donkere en aftandse tussenkamer wordt zo een sierraad in ons huis. Op onderstaande foto's zijn we nog druk aan het werk.


  
Zelf heb ik nog verder gewerkt aan mijn raamkozijn. Gisteren had ik het deels in de aflak en dat heb ik vandaag afgemaakt. Daarna moesten de ramen nog schoongemaakt, 6 glazen 12 kanten afkrabben, sponzen en zemen en daarna heb ik het schoongemaakte sluitwerk terug gemonteerd.

 Het kozijn en de ramen zien er weer helemaal puik uit. Aan het eind van de middag heb ik nog stoftape tussen de ramen aangebracht en tochtstrip in het kozijn. Daarna konden de ramen eindelijk dicht. Ondertussen stormde het alweer 21 m/sec, dat is windkracht 9 en de gesloten ramen hielden de bulderende wind buiten. Eindelijk!
Aan het einde van de middag hebben we de vloer helemaal leeggemaakt en gezogen en licht vochtig afgenomen. Tijdens het eten kon hij mooi opdrogen. Na het warm eten hebben Gerrit en ik de vloer in de olie gezet. De klus is nu bijna geklaard. De deur moet nog afgehangen worden en ik moet weer aan de slag met de gordijnen. Daarvoor heb ik nog stof dus dat komt wel.





De geschuurde vloer mooi in de olie gezet.
En dan nog even voor de leuk de foto's van voor en na:
Zo was de kamer
en zo ook...
En zo is het geworden.....
en zo ook.....
Al met al was het nog een hele klus waar we twee weken intensief en met veel plezier mee bezig zijn geweest! Morgen gaan we iets anders doen, de vloer moet drogen en we mogen er een dag niet op lopen, eventjes verlof dus.....


Wordt vervolgd......

Geen opmerkingen:

Een reactie posten