zondag 19 juni 2016

Zondagsteek houdt geen week....

Vandaag is het zondag een rustdag. Mijn moeder hield zich daar aan en zei altijd wanneer wij wilden gaan breien of iets wilden gaan maken met de naaimachine: ' zondagsteek houdt geen week'. Ze nam de zondagrust serieus. Bij het eten koken deed ze op de zondag ook een gesteven en gestreken wit schort voor, zo'n ouderwets verpleegstersschort. Ik vond dat altijd erg indrukwekkend. Vooral de knopen op de achterkant. Waarschijnlijk net zoals haar ouders haar dat hadden voorgeleefd. Mijn vader was daarin iets anders. Die deed waar hij zin in had en was wat meer een vrijbuiter. Waarschijnlijk heb ik wat betreft het bezig zijn wat meer van hem dan van mijn moeder. Ik vind het heerlijk om een beetje bezig te zijn ook op de zondag.
Maar... 
het gat naar de zolder....
Nadat wij gisteren inkopen hadden gedaan in Örebro wilde Gerrit vandaag eindelijk wel zijn afzuigkap in het gästhus afmaken. Die afzuigkap hangt al tijden aan de wand maar was nog niet aangesloten. Vandaag zou dat gebeuren. Het gat in het plafond was eerder al gemaakt en voor vandaag hoefden alleen de pijpen op maat te worden gemaakt en te worden aangesloten op het ventilatierooster boven op zolder in de muur. Wel dat was nog een heel gedoe. Niet dat ik daarbij was maar aan het einde van de dag kwam Gerrit even naar mij toe, ik was met andere dingen bezig waarover ik straks wat ga vertellen, en mopperde dat het vandaag niet wilde.
Dit is toch een vreemd voorwerp in een afdruiprekje...
Het werk op de zolder daarover schreef ik al eerder. Vandaag was het dan niet zo warm op zolder omdat het een bewolkte dag is, de ruimte die er is, of eigenlijk.. weinige ruimte die er is op zolder maakt het aansluiten van de pijpen erg moeizaam. Gerrit heeft hierbij al in zijn vingers geboord die nu zijn voorzien van pleisters. Het gemopper betreft meer de kwaliteit van het materiaal heb ik begrepen. De schoefjes waren moeilijk aan te draaien binnenin de kolom waar de pijp doorheen loopt en draaiden af en toe ook nog eens door. Toen het eindelijk zat zakte de kolom weer in toen Gerrit de beschermende blauwe folie eraf probeerde te trekken. Dat was zo slecht naar zijn zin dat hij nieuwe schroeven heeft gezocht en opnieuw de bevestiging heeft gemaakt. Resultaat is dat het hele zaakje nu stevig gemonteerd is. Ondertussen is de Feng Shui in het gästhus weer ver te zoeken.  Daaraan gaan we morgen weer werken. Het allerbelangrijkste is dat de afzuigkap werkt en het uitstekend doet en degelijk is bevestigd. Dat het allemaal even duurde en tegenzat heeft waarschijnlijk te maken met de dag, de zondag....en ik hoop dat deze zondagsteek het langer houdt dan een week..




Voor......
Gisteravond heb ik het raampje weer ingehangen. Aan dit raampje is jarenlang geen onderhoud gepleegd en het zag er dan ook heel verdrietig uit. Het zit nu weer strak in de lak.

Na....

Verder ben ik vandaag bezig geweest met schuren. Het tuinsetje dat we hebben gekocht heb ik vandaag helemaal kaal geschuurd. Dat was nog een uitdaging. Er zat een goedje op, wellicht meubelolie of hardwax of i.d dat niet zorgvuldig was opgebracht en overal uitlopers had. Dit bemoeilijkte het schuren, mijn schuurpapier liep steeds na een paar halen helemaal vol. Gisteren heb ik een vetoplosser gekocht. Deze verweekte het vet zodat ik het er met een verfschraper af kon halen en met ammoniak verder kon na reinigen. Een heel gedoe dus. In totaal ben ik twee dagen met alleen maar de bank aan het schuren geweest. Maar nu is hij mooi kaal en vetvrij en ben ik er eigenlijk we een beetje trots op dat het toch gelukt is.
Zo zog de bank er ook uit....

met dit soort uitlopers....

Zo is het nu....


Zo sta ik lekker in de buitenlucht te schuren
Ik ga het bankje morgen wit beitsen. Eerst lekker verdund en later dikkere lagen. Het bankje ligt nu te drogen op de altan. We hebben het voor een habbekrats gekocht inclusief 'dinor' dat zijn stoeldekjes. Gelukkig kunnen de zitelementen goed gedemonteerd worden. Dat scheelt bij het schuren en straks bij het verven.
Morgen komt de murare, de man van de kakelugn, al om negen uur 's ochtends langs. Ondertussen verdiepen Gerrit en ik ons in keukenstijlen en behang... we hebben tijd tekort hier.....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten