maandag 20 juni 2016

Din murare....


Din murare zo heet het bedrijf uit Skövde dat ons de kakelugn gaat leveren. De murare, zie foto was eerder al bij ons geweest om de stand van zaken op te nemen. Nu we de kast weg hebben gehaald kon hij bij de schoorsteen komen om zo te onderzoeken welk kanaal hij moet aanspreken. Wij hadden gedacht van kanaal R-8. Dat is het kanaal waar de vedpanna op aangesloten zit. De vedpanna is de houtgestookte moederhaard van de CV. Die is niet meer in bedrijf omdat , in tegenstelling tot de vorige eigenaar van ons huis, wij uitsluitend de aardwarmte gebruiken voor de CV. R.8 is een groot gemetseld kanaal. De murare was het gelukkig met ons eens en zei dat hij in de schoorsteen op zoek zou gaan naar dit kanaal. Dat betekent boren en uitslijpen. Voordat hij hieraan begon heeft hij eerst op de schoorsteen uitgetekend waar hij het gat voor de kakelugn ging maken. Gezien onze tekening zou hij bij het uitslijpen van de schoorsteen eerst een ventilatiekanaal tegenkomen en daarna in kanaal R.8 uitkomen. Dit bleek gelukkig inderdaad het geval.  De murare was erg tevreden over het kanaal en over het gat in de schoorsteen en omdat hij tevreden is zijn wij het ook. Na het vinden van het juiste kanaal moest worden gecontroleerd over het kanaal open is. Daarvoor moest de knecht het dak op met een voorwerp aan een lang touw en ja hoor, het kanaal blijkt open te zijn.
De murare heeft ons nog twee opdrachten gegeven. De eerste is het vragen aan de schoorsteenveger een provtryck uit te voeren om te zien of het rookkanaal dicht is en ten tweede een melding te doen bij de gemeente( Kommun) dat wij een kakelugn gaan plaatsen. Blijkbaar wordt dit nauwgezet geregistreerd.

 
hier zie je eerst het ventilatiekanaal en daarachter het rookkanaal.
Het deel schoorsteen onder het gat wordt nog weggehaald. Zo kan de kakelugn mooi in de hoek komen staan. Het ventilatiekanaal is nl net boven de opening afgesloten en het rookkanaal wordt ook afgesloten aan de onderkant. Het deel wat nu naar de kelder toe gaat wordt straks niet meer gebruikt.
 Dat was een heel gedoe in onze keuken vanmorgen. Ik vergat door alle consternatie al koffie aan te bieden. Toen ze al bijna in de auto zaten om terug te rijden naar Skövde bedacht ik de koffie en heb dit toch nog maar aangeboden. Natuurlijk hadden ze best zin in een kopje. In de keuken gekomen bleek te koffie niet te zijn doorgelopen. Iets erbij had ik ook al niet zodat ik als gastvrouw een beste beurt maakte vandaag. De volgende keer kan ik in de herkansing en dan hoop ik het beter te doen.
De murare heeft alle puin weet netje opgeruimd. Toen hij weer wegging was het net alsof er niets gebeurd was in de keuken, behalve dus het gat in de schoorsteen. Wanneer je je hand in het gat steekt voel je de trek. Laat nu de 'Karl-Johan' maar komen. Het is de karl-Johan geworden i.p.v. de Duvemåla. We wilden toch graag een kroon op de kakelugn, vandaar de switch.


De rest van de dag was voor ons doen nog lang, we waren nl vroeg opgestaan. Ik ben de geschuurde bank gaan schilderen, Gerrit is de rest van de dag bezit geweest met aanpassingen in onze keuken om het plafond weer te herstellen.









 De tuinbank is nu geschilderd en morgen zet ik hem in elkaar. Ook de tafel zit een keer in de verf die moet morgen nog een keer.
Zo was het vandaag een dag vol belevenissen waarin een flink appel werd gedaan op mijn basisvaardigheden Zweeds. Af en toe stond het zweet me op de rug maar het lukt om te communiceren en ik leer er veel van. Op onze cursus Zweeds leer je tenslotte ook niet echt praten over rook-en ventilatiekanalen in een schoorsteen en over gaten en funderingen etc. 'Det gick bra' zei de murare opnieuw over mijn spreekvaardigheid Zweeds. En dan ben ik toch weer een beetje trots op mezelf.

















Geen opmerkingen:

Een reactie posten