dinsdag 14 juni 2016

Dat wordt weer spierpijn....

Ik weet even niet hoe het weer in Nederland is momenteel maar hier in Zweden beleven we de ene zonnige dag na de andere. Het is steeds heerlijk weer. Lekker om buiten te zijn en dingen te doen in de tuin. We komen zo aan ons binnenwerk niet toe :)
Gisteren was het Chang haar verjaardag. We hebben haar via de We Chat uit volle borst even toegezongen en ik heb haar een kaart gestuurd. Volgens mij heeft ze een fijne verjaardag. Ik zag al een taart voorbij komen op haar werk en ze gaat met haar collega's uit eten. Hotpot... dat kun je vergelijken met wat wij fondue noemen. We hopen natuurlijk dat Chang, samen met Henk een heel fijn nieuw levensjaar tegemoet gaat.
Op de foto hiernaast zie je Chang ik denk samen met haar baas. Chang werkt bij een Nederlands bedrijf ' Schouten en Nelissen'.

Eigenlijk is het hier in Zweden veel te droog. We horen met een zekere regelmaat helikopters overvliegen voor controle vluchten, ik denk op bosbrand. Ons gras kleurt geel. Dat betekent voor ons iets minder frequent gras maaien en dat vinden we niet erg. Het betekent ook dat we ongeveer iedere dag gieters vol water  over onze nieuwe aanplant moeten uitgieten. Dat is dan wel weer iets wat er in hakt na een dag intensief bezig zijn.
Op dit moment is het hout, hout en nog een keer hout.
Vanmorgen heeft Gerrit de vedkap in elkaar gemonteerd. We hebben hem vorige week gekocht als een soort bouwpakket. Hij is hiermee een paar uur bezig geweest. De instructie was o.a. in het Nederlands maar niet logisch samengesteld en met de nodige fouten. Het was dus voor een groot deel zelf uitzoeken hoe de montage moest plaatsvinden.
(Terwijl ik deze blog schrijf roept Gerrit mij net omdat er een vos door onze tuin loopt.) Jammer ik kon hem niet zien, had net mijn lenzen uitgedaan. Maar Gerrit zag hem heel duidelijk.
Ondertussen ben ik op zoek gegaan naar een terras in onze tuin. Tijdens het grasmaaien achter ons huis rijden we steeds over een grindlaag heen. We hebben afgesproken dat we die grindlaag weer grasvrij gaan maken omdat we graag achter in de tuin een zitje willen creëren. Hiervoor heb ik vandaag op Blocket, dat is de Zweedse markplaats, een zitje gekocht dat we morgenmiddag kunnen halen. Dat betekent met een schep door het grind heen om zo de wortels van het gras door te steken en vervolgens de grasplak weghalen. Zwaar werk. Ik heb ongeveer een derde deel van het terras nu gras- en onkruid vrij gemaakt. De honden houden mij gezelschap en liggen lekker te luieren terwijl ik bezig ben met mijn klus.
Toen de vedkap klaar was en getest mocht ik hem in gebruik nemen. De rest van de dag heb ik hout gezaagd in stukje van 30 cm. Dat is het hout dat uit onze bomen is gesnoeid. Op dit moment ligt het als een houtwal  opgestapeld aan de zijkant van ons erf. Ondertussen is Gerrit bezig met het leggen van de  palletsvloer in onze houtschuur.




 Hier zie je hem het laatste stukje leggen. Het was nog een heel gefrutsel met die pallets, die natuurlijk net niet niet helemaal pasten.
De schuur is nu helemaal af en we gaan hem vullen met het hout dat klaarligt en het hout dat we nog moeten zagen. Voorlopig zitten we dus nog wel even in het hout. Ik denk dat ik vannacht wel weer wakker wordt van de spierpijn. Het is leuk maar zwaar werk allemaal.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten