donderdag 30 juni 2016

Provtrycken......en heerlijke Wraps!


Skövde ligt ongeveer even ver van Undenäs als Groningen van Dokkum. We hebben altijd zo'n 3 kwartier rijden om er te komen. Eens per week gaan we er wel ongeveer naartoe. Skövde heeft een uitgebreid winkelcentrum en alle voorzieningen zijn er te vinden. Nu Suzanne bij ons is, zijn we met z'n drieën ook een dagje naar Skövde geweest. We hadden een aantal boodschapjes en we wilden naar de behang en verfwinkel 'Colorama' om Jotun verf te kopen voor het plafond in de keuken en om nu tot een definitieve keuze te komen voor het behang dat we er straks in gaan plakken. Ik was dagelijks bezig met het uitzoeken van de behangetjes en een paar dagen eerder hebben  we alle drie een top drie gemaakt. De behangetjes die we hebben geselecteerd wilden we graag in het echt bekijken. Toen we het behang bekeken vielen de bloemetjes behangen eigenlijk al gelijk af, het is te zeer een slaapkamerbehangetje. De patroonbehangen blijven over. Daar zit ook wel een gedachte bij. De gebruikte patronen zijn al oude patronen die komen uit de tijd dat ons huis gebouwd is. Historische tapeter worden ze genoemd of Mormors tapeter. Het zachte blauw is dan mijn favoriete kleur. Je ziet hieronder twee van de drie. Beide zijn ze het niet geworden. In een groter vlak vind ik ze iets te flets.

 Dit is dan de uiteindelijke keuze geworden. Een behang met de mooie blauwe kleur die nog net wat zachter wordt door de beige achtergrond en waarin het wit van de kozijnen en plinten en deuren weer in terugkomt. Ik denk dat dit behang mooi zal staan ook bij de Karl-Johan. Reacties zijn welkom echter het behang hebben we al besteld.
Dit is dan wel niet onze keuken maar zo krijg je een indruk van hoe het behang staat in een groter vlak. Overigens vinden wij het behang hier duur... Nu hebben we in Nederland de laatste jaren geen behang meer aangeschaft omdat we boven voor het grootste deel glasvezel behang op de muren hadden en we dus ook geen goed referentiekader met betrekking tot behangprijzen meer hebben.  De rolletjes behang kosten zomaar 700 SEK en dat is toch zo'n 70 euro. Maar goed, niet geklaagd, we hebben behang. Verder hebben we twee bakken JOTUN klist og sperregrunning aangeschaft en nog een aflakverf.  Jotun is een Noorse verf die de kwaliteit van onze Nederlandse verven schijnt te overstijgen. Ik heb daarin geen speciale deskundigheid, ik strijk ook graag met Wijzanol of Histor. Je ziet op de pot nog net dat de Jotun ' Best i Test' is geworden. Dat moet dus goed komen. De verfklus is voor de volgende vakantie, als je het zo kunt noemen. Het plafond moet wit zijn voordat de Murare begint met het opbouwen van de Karl-Johan.

In het groeiproces naar de Karl- Johan zijn we twee stappen verder gekomen vandaag. We hebben namelijk bezoek gehad van twee schoorsteenvegers (sotarer). We hebben namelijk een provtryck nodig. Dat is een controle van het rookkanaal dat we gaan gebruiken. Trouwe lezers van mijn blog weten vast nog wel dat dit kanaal R-8 gaat worden, het kanaal waarop voorheen de Vedpanna in de kelder aangesloten was. Bij een provtryck sluiten ze het kanaal af en laten ze er disco-rook in lopen om te zien over dit goed naar boven stijgt en er geen rook uit de schoorsteen komt op plekker waar dit niet moet. Voor de provtryck waren we gesommeerd op alle plekken trappen neer te zetten zodat de controle in alle hoeken en kieren kon plaatsvinden. De provtryck verliep gladjes, we hadden natuurlijk goede voorbereidingen getroffen, en de uitslag was dat onze schoorsteen in een prima conditie verkeert. Ze, de schoorsteenvegers, waren erg tevreden en dat is belangrijk omdat hij een belangrijke schakel vormt in dit hele proces. De schoorsteenveger moet nog een keer komen en dat is wanneer de Karl-Johan tot ons gekomen is en zijn plek in de keuken heeft gevonden. Dan moet de schoorsteenveger een geprotocolleerde controle uitvoeren en pas dan komt er een definitieve aantekening van goedkeuring op het formulier dat nu bij het gemeentekantoor ter controle ligt.
Dit formulier hadden we vorige week al afgehaald bij Komunen (de gemeente) en thuis naar beste weten ingevuld. Vandaag hebben we het teruggebracht en direct maar gevraagd of ze even konden controleren of we het juist hadden ingevuld. Dat bleek het geval te zijn op een dingetje na. We hadden zelf de definitieve goedkeuring, die de schoorsteenveger dus moet geven, ook al vast ingevuld  en ondertekend. Foutje!! Omdat dit toch iets te voorbarig was hebben we dat deel van het formulier opnieuw ingevuld en toen was het klaar. Deze week wordt het in behandeling genomen en daarna wordt het naar ons adres in de Westereen opgestuurd. Dat formulier moeten we goed bewaren omdat later de de bygare en de stotare daar nog aantekeningen op moeten maken en het daarna in de archieven bij de gemeente wordt opgeslagen. Het is hier dus niet zo dat je zomaar een kachel kunt kopen en die aan kunt sluiten. Maar voorlopig komen we verder en we zijn blij dat we een goed kanaal hebben. De schoorsteenvegers zeiden ook nog even dat de door ons gekozen bygare een prima vakman was en zeer vertrouwenswaardig. Dat is ook altijd wel weer fijn om behoren, die indruk hadden we zelf ook al gekregen.
Zo'n bezoek van de schoorsteenveger en bezoek aan de gemeente kost energie merk ik. Ik moet me erg inspannen met het luisteren naar en het spreken van de Zweedse taal. Het gaat steeds wat beter, volgens Gerrit loopt het me als water uit de mond, maar dat komt meer omdat dit bij hem het geval nog niet is. Maar ik begrijp de dingen die gezegd worden en vraag vaak nog eventjes...' menar du...zoiets als bedoel je te zeggen.. En dan kom ik er wel uit. De rest van de dag doe ik dan niet zoveel meer, dan is mijn energie op. Dus het laatste vrachtje hout staat nog op de kar, dat komt morgen. Vandaag dan maar de was gedaan omdat het morgen een koude dag gaat worden. Drie machines en allemaal droog en gestreken, is dat maar weer klaar voor de hemresa. Samen met Suzanne nog wat hout gezaagd met de vedkap en in het houthok opgestapeld. En verder wat in de tuin gewerkt waar het onkruid overal zijn kop alweer opsteekt. Laat de buien nu maar komen zou ik zeggen.

 Aanvankelijk zou Greetje deze vakantie ook eventjes bij ons komen. Door een foutje in de planning wordt dat nu september en dat is ook leuk. Ze stuurde nog even een foto op Facebook. Op dit moment is ze in Amerika in Silicon Valley en bijna onderweg naar Helsinki. Ik kan het allemaal niet meer bijhouden. Ik hoop maar dat ze via vliegvelden reist waar de controle goed op orde is.
 Vanavond heeft Suzanne het eten gekookt. Eerder vandaag is heeft ze boodschapjes gedaan. Overdag maakt ze namelijk smooties in de meest gezonde varianten met bosbessen en spinazie en banaan. Vooral de bosbessen schijnen heel gezond te zijn omdat er veel anti-oxidanten in zitten. Dat zou dan weer een goed effect hebben op de vaatwanden. (Deze kennis heb ik natuurlijk niet van mezelf). Verder had Suzanne ingrediënten gekocht voor het avondeten. Hier zie je ons, ik neem de foto, klaar voor de aanval op de wraps. Heerlijk!!


 Vanavond bestond de activiteit uit bankhangen. Gerrit met een boek, ik met mijn computer en Suzanne met haar telefoon, met de app Zweeds leren. De dagen vliegen voorbij. We zijn hier te kort en hebben het hier verschrikkelijke naar onze zin. Toch zullen de komende dagen zich gaan vullen met afscheidnemende activiteiten.
Ik bemerkt dat onze tweede verhuizing naar De Westereen al in mijn hoofd gaat zitten. het hoofd gaat altijd het eerst op reis, en dat is een vervelende eigenschap, ik moet het steeds weer terughalen in de realiteit van hier. anders is mijn vakantietijd nu al voorbij.





BewarenBewaren

Geen opmerkingen:

Een reactie posten