zondag 30 juni 2024

Over 40 km grusväg en als verrassing een mooie natuurcamping

druk even op de plus om het kaartje te vergroten.

Wij hadden een prima nacht daar op de camping te Kälarne, heel rustig en vanochtend tijdens ons ontbijt een heerlijk uitzicht over het meer.
We deden het rustig aan want op een bepaalde manier is het ook wel vermoeiend zo'n reis. We wandelden nog even met Gösta en kwamen zo door het dorp Kälarne. Ik beschrijf het dorp met Gerrit's woorden: ' De Gouden Eeuw is hier voorbij'.

Veel jeugd zien we hier niet, het zijn vooral oude mensen die we tegenkomen. Alle winkelpanden staan er leeg. Het lijkt ons een armoedige gemeente, Hammarstrand. Niet qua natuur, wel qua economie.

's Avonds zitten we meestal in alle rust te lezen. Gerrit heeft net z'n boek uitgelezen (Jan van Aken: Het Xoanon) en ik lees op dit moment 'Dertig Dagen van Annelies Verbeke. Dat is mijn vierde boek deze vakantie dus dat gaat lekker.

Half één vandaag vertrokken we en we hoopten op een reis die iets inspirerender zou gaan worden dan die van de afgelopen twee dagen. Tot aan Torpshammar hadden we een mooie route. We reden door een gebied met vele meren en rivieren. Ergens onderweg dronken we even koffie. We zien hier vele stuwmeren waarvan ook vele met nieuwe of vernieuwde stuwdammen.

even buiten in de wind want in het zonnetje is het best wel warm

Fanbyns Kyrka

We kozen voor de route over weg 320 die loopt van Hammarstrand naar Torpshammar en vanaf Torpshammer namen we weg 305 (in onze Motormännens vägatlas staat weg 305 aangegeven met een dikke rode lijn en dat is een verharde weg. We moesten wel 60 km over deze weg rijden en wat schetst onze verbazing..... we komen op een grusväg terecht en niet eens eentje die compenseert met een mooie omgeving. We hebben er een paar uur over gedaan.
Rond een uur of vijf begonnen we te zoeken naar een overnachtingsplek en we vonden een prachtige plek op 'Sordala's naturcamp'. Op de app van Campercontact stond deze nog niet eens inhoudelijk vermeld daarom hier wat beelden van deze 'smultronställe'.

het betaalbakje voor als je niet kunt swishen.

een overdekte grillstuga

de handleiding

gelegen aan een riviertje, je kunt er kano's huren

er is voor één voertuig stroom

covid proof :-)

hier dus dat handen wassen

met schone handdoekjes

en een kleine keuken met eethoek en lekker schoon

het informatiebord

Er kunnen ongeveer 15 voertuigen staan, je staat dan op een ruim veld en je mag zelf kiezen waar je wilt staan, er zijn geen afgebakende plaatsen. Er zijn verder ook geen voorzieningen zoals douche en wc, je moet je zelf kunnen redden. Een mooie vondst deze camping.

We reden op onze tocht over de 305 ook nog eens langs 'Sveriges Mittpunkt'. Nu zijn er vier locaties die aanspraak maken op deze titel, die van ons ligt 10 km onder Torpshammar.

de foto heb ik geleend want we reden eraan voorbij 😝

Zoals je op het kaartje kunt zien zijn we alweer een heel eind gezakt, we zitten nu alweer een flink stuk ten zuiden van Sundsvall.

Dit is het weer voor vandaag, ontvang een warme en vredevolle vakantiegroet van ons en wordt vervolgd.