woensdag 26 juni 2024

Onderweg naar de Stekenjokk en wel 1000 rendieren

Ja een heerlijk plaatje van een heerlijk moment. We zijn onderweg en rijden op de Vildmarksvägen net voorbij Strömsund. Weg 342 van Strömsund naar Gädedde. Een werkelijk prachtige route veelal langs meren en heel bijzonder, met schitterende parkeerplaatsen met uitzichten over die meren. Bij ons vertrek uit Östersund (waar we bij de Granngården nog net even brokken voor Gösta konden scoren) dachten we onze reis te vervolgen naar Gäddede en daar op de camping te gaan staan. Maar onderweg veranderde dat plan in uitkijken of we een mooie plek konden vinden om vrij in de natuur te staan, iets wat we het liefste doen. En ja hoor, zo'n 40 km voor Gäddede zagen we een prachtige bypass met een werkelijk schitterend uitzicht over het meer Fågelsjön! Er stond niemand en er was zo ongeveer plaats voor 3 voertuigen (campers of caravans). Gerrit op de rem en zo konden we net nog de parkeerplaats oprijden. Wij kozen het derde plekje zodat we de volgende dag ook weer zo weg zouden kunnen rijden. Dit plekje daar konden we heerlijk met een stoeltje aan de rand van het meer zitten in de avondzon. Hoe mooi wil je het hebben!

Ook Gösta kon daar heerlijk even met zijn poten in het water om af te koelen. Het was tenslotte een heel warme dag.

Tot laat in de avond hebben we hier gezeten. Er stond een mild briesje zodat we niet heel veel last hadden van muggen en knoeten. Aan de andere kant van het meer hadden we het uitzicht op een uitstroom van een rivier in het meer. Het gaf een slaapverwekkend achtergrond geruis. Zo vredig allemaal!!

We genoten volop! Later op de avond kwam er nog een caravan op één van de plekken staan en nog later nog een kleine campervan en toen was het vol. Elke plek had een eigen picknickbank en mogelijkheid tot een vuurtje. Dat laatste kon later op de avond niet meer omdat er een buitje langskwam maar toch, zo volmaakt.

Je snapt wel dat we een goede nacht hadden, al moest Gösta er wel even uit voor een uitgesteld plasje 😂

's Ochtends zaten we lekker fris aan ons ontbijtje, Gerrit had al even zijn loopje gemaakt (week vier in het programma en de tweede run van 3 ) ik zou vervolgens ook maar toen begon het net behoorlijk te regenen en ben ik maar gaan douchen. Zo zaten we daar, heerlijk.

Even later hoorden we naast ons een geronk. Ik zei nog tegen Gerrit 'Iemand die een plekje zoekt, die is er vroeg bij!'. We waren in de verwachting dat die persoon zou doorrijden, want de plekken waren immers bezet. Maar nee hoor, de motoren gingen uit (het bleken twee campers te zijn) die vlak naast ons gingen staan op nog geen 1.5 meter afstand. Later werd de voorste camper nog een beetje verreden maar nog, midden in ons uitzicht en de weg geheel blokkerend stonden ze daar. De stoeltjes werden uitgeklapt achter onze camper voor een uitgebreide fika, druk pratend. We konden alles verstaan! De vier meter afstand tussen voertuigen, daarvan hadden deze vakantiegangers  denk ik nog nooit gehoord.

Wat schetst onze verbazing, dat ze een halve dag later, toen wij al geruime tijd op de Stekenjokk stonden en net aan het avondeten zaten, dezelfde stellen hun campers vlak achter onze Bosse parkeerden. Deze keer hadden we meer geluk, ze keken even rond en keurden de plek blijkbaar af om door te rijden naar de volgende parkeerplaats. Ik hoop nu maar dat ze daar de 4 meter afstand bewaren.

We staan hier overigens prachtig op de Stekenjokk, op een kleine parkeerplaats waar ongeveer 5 a 6 voertuigen kunnen staan. We hebben een prachtig uitzicht op de deels nog met sneeuw bedekte bergen. Het hele gebied hier ligt boven de boomgrens en wordt fjällen genoemd. Het is het graasgebied van de rendieren die we hier met wel duizend tegelijk hebben gezien. Echt een. uniek beeld waarbij een grote kudde zich verplaatste van het ene graas gebied naar het andere.
Ik heb er een filmpje van gemaakt, kijk maar even want het zijn er wel duizend.
(de dikke boer van Gösta moet je ons maar even vergeven, het is ook een heel emotioneel gebeuren voor hem met al die rendieren😂)

Het is al 10 uur 's avonds nu ik deze blog schrijf en nog schijnt de zon volop in de camper. De dagen zijn eindeloos!

Ontvang een warme en vredevolle vakantiegroet van ons en wordt vervolgd...

1. Wat een mooie tocht Johanna. Ik herken er veel van, want wij deden vorig jaar een vergelijkbare route.
    Die 4 meter? Tja, het is me wat….
    Ik dacht eigenlijk dat de 4 meter-regel is op campings, niet zo zeer op camperplaatsen. Niettemin uit respect voor een anders privacy doen wij dat zelf wel zoveel mogelijk. We hebben wel gemerkt dat er dan altijd weer andere campers tussen gaan staan. We hebben bedacht dat we het opstapkrukje net iets verder van de camper zetten en dan ook nog wandelschoenen, om te luchten, er vóór. Dat remt in ieder geval, hebben we gemerkt. Sommige mensen zetten daar hun stoelen, maar dat gaat ons iets te ver. We gaan meestal aan de andere (meer)kant zitten of er voor. (Terwijl de regel is geen campinggedrag dus eigenlijk mag dat ook niet.)
    We hebben onlangs meegemaakt op een camping (!), 4 meter- regel, dat twee Zwitserse campers aankwamen en zo dicht naast ons aan kwamen staan, dat ik het klapraampje van de keuken, maar gauw dicht moest doen.
    We vonden dat te ver gaan, dus op onze vraag waarom ze zich niet aan de 4 meter regel wilden houden, kwamen ze meteen met een curieuze antwoord. Namelijk dat ze met de deuren van beide campers tegenover elkaar wilden staan zodat zij ruimte hadden om tussen de beide campers een zitje voor beiden konden maken. Wij moesten maar opschuiven, want wij hadden ruimte genoeg aan de andere kant…..
    NB de camperbeheerder had ons precies aangewezen waar en hoe we moesten staan, steeds rechts van de picknickbank en met de achterwielen achter tegen de betonnen balk. Ik probeerde beleefd te blijven, en zei dat het wel jammer was op deze manier. De campingbeheerder was druk, dus lieten we het maar. Het grappige was wel dat ze met zijn vieren in het campingrestaurant gingen eten, vroeg naar bed gingen en s morgens weer vroeg vertrokken want ze moesten door naar de Noordkaap.
    Ik wens jullie een fijne vakantie toe, een mooie reis en een veilige thuiskomst.