zaterdag 29 juni 2024

Jonna Jinton zagen we niet in de omgeving van de '......sele's'

We stonden daar heerlijk op de Stekenjokk maar na één nacht gingen we toch weer verder. We maakten plaats voor de volgende bewoners voor één nacht. De reis vanaf de Stekenjokk is ook prachtig. Hier nog wat foto's

Op de Stekenjokk en klaar voor vertrek

Het beeld met deze bewolking is heel anders dan met het mooie weer van gisteren (zie vorige blogpost).

We rijden net!

Weer onder de boomgrens komen we dit tegen

en dit ook (hoe mooi wil je het hebben)

ergens ik weet niet meer precies waar kwamen we dit tegen. Gaat het passen?

en hoe mooi is dit.....

Ja en dan komen we aan bij de 'Trepstegforsen' waar het heel erg druk was. Inmiddels rijden we al vanaf de Stekenjokk in Lappland, het land van de Samen. En wat is het daar mooi!! Enkele tientallen kilometers na de Trepstegforsen weten we een mooi plekje. Daar hebben we eertijds al eens gestaan en precies daar gingen we wel eens vissen met vliegjes. Een heel mooie plek maar om bij goed viswater te kunnen komen moest je eerst acrobatische toeren uithalen om van de ene rotspartij op de andere te stappen zonder in het water te belanden. Nu hebben we dat maar even gelaten voor wat het is. Op onderstaande foto kun je zien hoe of het eruit ziet daar bij dat viswater.

Zo lenig als vroeger ziet het er niet meer uit Gerrit 😁

Nog altijd bijzonder mooi! We hebben een poosje op deze plek gestaan, kopje koffie gedronken waarna we verder zijn gereden. We komen dan voorbij de afslag naar 'Fatmomakke' een Samendorp dat wordt gebruikt voor feestdagen. We zijn hier al een keer of drie geweest zodat we de afslag nu voorbij zijn gereden. We bleven op de Vildmarksvägen tot aan Vilhelmina, een klein stadje in Lappland. In Vilhelmina zijn we de E45 opgegaan richting Noord, op zoek naar een camping. Bij Vojmåns station vonden we die. Het was een gerichte zoekactie omdat we dachten dat mijn broer wel eens op die camping zou kunnen staan. Hij komt er elk jaar omdat hij de beheerders kent. Bij de aanmelding vroeg ik aan hen of hij er al was geweest maar dat bleek niet het geval te zijn. We troffen hem er niet.
Op de camping hadden we een zware nacht. De camping ligt namelijk aan een rivier genaamd 'Vojman' en het stikt er werkelijk van de muggen en de knoeten. Onze Bosse zat er vol mee. We hebben ze voorzichtig allemaal met een doekje opgepakt, op zo'n manier dat we niet overal bloedvlekken op ons plafond kregen en later op de avond na het uitlaten van Gösta konden we weer opnieuw beginnen. Ze hadden zich allemaal in zijn vacht verstopt. Gerrit heeft toen de stofzuiger gepakt om het plafond van deze plaaggeesten te ontdoen. Het was die dag een erg warme dag en we dachten met de ramen open te gaan slapen, natuurlijk wel met de horren hermetisch gesloten. Wel dat hermetisch..... zet daar maar een vraagteken bij, deze insekten zochten zich wel  een weg naar ons toe!! Zo halverwege de nacht, toen we al diverse opruimsessies hadden doorwerkt, hebben we alle ramen gesloten en het dakluikje met daarin een ventilator aangezet. Dat we dit eerder niet deden heeft niet te maken met onkunde (mocht je dat denken) maar het activeren van de ventilator vraagt om het openen van het verduisterings rolgordijntje, iets wat een probleem is wanneer het 's nachts niet donker wordt. Bovendien maakt de ventilator wat lawaai. We hebben het overleefd en we waren blij dat we de volgende dag weer konden vertrekken.

We maakten een lange en niet zo inspirerende reis over de weg 360 van Vilhelmina naar Lycksele. Mocht je die in de planning hebben voor deze zomer dan is mijn advies om deze weg over te slaan. Niks te beleven. In Lycksele namen we weg 365 naar Åsele waar we de afslag namen naar weg 90 die ons richting Junsele bracht.  18 km voor Junsele, bij 'Degerforsens kraftstation (aangegeven op de kaart) vonden we een prachtig overnachtingsplekje direct aan het water en heel rustig, tot er midden in de nacht een vlot langsvoer met daarop dansende 'ouden van dagen' die heerlijk swingende Zweedstalige muziek als gezelschap mee hadden genomen. Het duurde toen ongeveer vier uurtjes voordat ik weer insliep.
De volgende dag zijn we na de hardloopsessie (zo hard gaat het niet meer bij mij maar vooruit) en het ontbijt weer verder gegaan.
Ons plan was om bij Hammarstrand de camping op te gaan. We zijn er geweest maar zijn weer gekeerd. Een kleine camping die al bijna volstond met rijen campers en caravans opgesteld in 'straatjes' op kleine plaatsen. De camping heeft één opgang langs een kleine weg met daaraan vakantiewoningen. Een soort van fuik zeg maar. Dat zagen wij met onze Gösta niet zitten. We zijn doorgereden naar Kälarna (over weg 323) waar we nu prachtig staan aan een meer, op een camping die zelf over zijn top lijkt te zijn, in tegenstelling tot het uitzicht. Dat is echt schitterend!! Oordeel zelf...

dit is een panorama foto, in het echt is de oever recht :-)

daar staan we

Twee gasten op de camping want de camper links is van de uitbater van de camping, die overigens langs de weg staat aangeduid als vakantieoord.

In Junsele hebben we nog even boodschapjes gehaald in de plaatselijke ICA. Dat vond ik wel leuk omdat dit de omgeving is van Jonna Jinton waarvan ik de blog in het verleden heb gevolgd. Nu ze een youtube kanaal heeft kom ik er niet zo vaak meer toe om kijken. Ze maakt prachtige reportages en foto's van de omgeving waar ze woont en werkt. Waar zij woont, dat is in Gruntjärn en dat ligt aan een grusväg (daar waar de sprookjes zijn) is het vast heel erg mooi. Echter waar wij reden heb ik op mijn kaart een aantekening gemaakt met Saai.

Wel dit was het weer, het kaartje lukt me niet vanwege het zwakke internet. Hier moeten we het mee doen!

Heb het goed en ontvang een warme en vredevolle vakantiegroet van Gerrit en mij en wordt vervolgd.....

1. Dag Johanna en Gerrit,

Wat een prachtig landschap en foto's! Vooral die derde foto, erg mooi! Wat is nu de temperatuur daar in het hoge noorden? Fris of valt dat reuze mee?