zaterdag 24 juni 2023

Een 'midsommardag' met een zorgelijk randje

We hadden vandaag de Zweedse vlag uit voor het vieren van 'Midsommar'. Wel de eigenlijke viering was gisteravond 'Midsommarafton'. De echte 'Midsommardag' is vandaag. De zon gaat nu weer richting winter.


Maar was het nu ook een dag voor een viering zo met de spanning die hoog opliep met Ruslands binnenlandse gebeurtenissen. De hele dag nieuwsberichten over een optrekkend huurlingenleger richting Moskou, met Putin mogelijk teruggetrokken in St Petersburg. Het allerlaatste bericht tot nu toe is dat het huurlingenleger rechtsomkeert maakt om bloedvergieten te voorkomen en Gerrit vertelt me net dat het allerlaatste nieuws is dat de legertop van Rusland wordt vervangen iets dat later op de avond weer wordt ontkend. Dit was de eis voor de terugtrekking. Is het een machtsvertoning geweest of een serieuze poging tot een overname van de macht of ging het alleen om de vervanging van de legertop. In elk geval zal Poetin vannacht niet heel lekker slapen. Hoe het vervolg zal zijn dat is afwachten maar het zal niet zo zijn van... 'ze dronken een glas en ze deden een plas en de zaak bleef zoals hij was'. Wij hebben de Zweedse vlag iets voor zonsondergang ingehaald en netjes opgevouwen weer in de lade van de gangkast gelegd. 

We hadden gisteravond een heel gezellige bbq met Suzanne en Fredrik die net terug kwamen van een vakantie in NL en België. Ze hebben het erg naar de zin gehad en waren ook blij weer terug te zijn in Zweden. 



En terwijl wij genoten van elkaar, het heerlijke weer en de bbq, genoot Greetje (nu het nog kan zolang ze nog in Engeland woont) als een deftige dame, van de Royal Ascot.


De nieuwe koning was er ook maar ik geloof niet dat ze hem hebben gesproken. Ik vind het stel er overigens wel koninklijk uitzien zo....

Het is weer heerlijk om thuis te zijn. De grootste droogte lijkt nu even geweken. Onze regenmeter staat helemaal vol water terwijl er ook alweer wat water uit is verdampt.



Het gele en verdorde gras doet nu weer erg z'n best weer groen te kleuren. Dit weekend moeten we na vier weken weer maaien! 
Ook al zijn we niet veel thuis geweest de afgelopen tijd, de tuin ziet er toch prachtig uit en mijn overwinterde geraniums staan volop in de bloei!


En achter onze tuin in het grasland van de boer zagen we nu voor het eerst dit jaar het verwachte nieuwe leven. In de bosjes aan de rand van het grasland woont een ree. Een poos terug zag ik hem en zei ik tegen Gerrit dat die ree drachtig leek te zijn. Gisteravond kwamen moeder en kind tevoorschijn. 


We hadden een heerlijke avond met als afsluiting de ondergaande midzomer zon in onze achtertuin. 

het laatste zonnestraaltje valt op het mooie bloemstukje :-)

Vanochtend na het ontbijt, de koffie en een korte wandeling met de honden zijn S en Fr samen met hun Sevs weer naar huis vertrokken. Gerrit heeft het gras gemaaid en de randjes getrimd en ik heb met de hand(motor)maaier de greppels grotendeels gemaaid. 

Vanavond ga ik even lezen en verplaats ik me op die manier even in een geheel andere wereld dan de daadwerkelijke huidige. Wel even lekker ontspannend.

Ontvang een warme en vooral vredevolle groet van Gerrit en mij en wordt vervolgd....



























 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten