maandag 10 oktober 2022

Ventileren van een ongeïsoleerde vloer

Zo ik ben weer thuis! Na terugkomst uit NL zijn we een aantal dagen thuis geweest. Net genoeg om de tuin weer op orde te brengen en de boel op te ruimen. In die periode kwam Greetje nog een paar dagen bij ons om vervolgens door te reizen naar Fredrik en Suzanne waarna wij zijn vertrokken naar Henk en Chang. Die zijn in de periode van ons verblijf in NL naar Zweden gereisd om daar een begin te maken met het klussen in hun nieuwe huis. Wel ik hoor het je al denken...... wat een gereis!! En dat is het natuurlijk ook.
Vorige week donderdag zijn wij naar hen toe gegaan om te helpen met het klussen. Dat laatste verkeert nog niet in de fase van verven en behangen, nee eerst moet er nog wat anders gebeuren. In hun huis staat een nieuwe aardwarmtepomp en die is uitermate geschikt voor vloerverwarming. Bovendien is vloerverwarming comfortabel en een energie zuinige manier van verwarmen van je huis.
Het huis van H en Ch komt uit de jaren zeventig en is gebouwd op een betonplaat zonder kruipruimte, iets wat hier in Zweden veelvuldig voorkomt. Die betonplaat is niet geïsoleerd. Het leggen van vloerverwarming op een ongeïsoleerde betonplaat kan vochtproblemen geven omdat een deel van de warmte van de vloerverwarming in de betonplaat gaat zitten waardoor deze vocht aanzuigt. Dit vocht kan in het voorjaar, wanneer de plaat weer afkoelt omdat je de kachel uitzet, zorgen voor vochtproblemen op de betonplaat. Dat vocht kan dan een soort van kelderlucht in je huis veroorzaken. Dat laatste is natuurlijk iets wat je niet wilt.
Voor dit probleem is een oplossing voor handen die echter wel wat voeten in de aarde heeft. Ik laat eerst het systeem even in beeld zien.




Het Nivell systeem, de oplossing voor het vochtprobleem, ziet eruit als op bovenstaande drie foto's. Het is een mechanisch ventilatie systeem dat werkt met een soort van zwevende geïsoleerde vloer. Op de betonnen plaat worden regels gemonteerd die met steunen boven op de plaat rusten. Aan één kant van de vloer wordt een ventilatiebuis gemonteerd met gaten erin, die buis is verbonden met een zuigpomp. Aan de andere kant worden in de plint roosters aangebracht waardoor de lucht uit de kamer over de betonnen vloer wordt gezogen richting buis. Via buis en pomp verlaat de lucht de woning. In deze luchtstroom worden gassen die uit het beton komen, zoals bijvoorbeeld Radon, meegenomen. De derde foto geeft het ventilatiesysteem het duidelijkst weer.
Bovenop dit systeem komt de vloer met de vloerverwarming en uiteindelijk de afwerkvloer. Wel je begrijpt wel dat dit een hele ingreep is. Alle bestaande vloeren moeten namelijk eerst worden weggehaald voordat je dit systeem kunt aanbrengen. 
Dit is de klus waarmee Henk en Gerrit bezig zijn. Zelf heb ik er ook een paar dagen om gestapt maar van veel betekenis ben ik niet geweest. Ik heb vooral vrijgemaakte vloeren schoongemaakt. Dat laatste is een vereiste, de vloer moet volkomen stofvrij zijn. Bij het vrijmaken van de vloeren ontdekten we dat er muizen op de betonvloer hebben gewoond. Dat betekent dat de aansluiting van de wanden op de vloer goed moet worden afgesloten want je wilt natuurlijk niet dat de muizen je Nivell opeten. het kost tenslotte een kapitaal.

In de dagen dat ik er was heb ik veel met Gösta in de omgeving gewandeld. Het is er prachtig mooi daar in Västmanlands län. Je loopt bij hen de staat uit en je bent bij het meer 'Råsvalen'. 



 Daar is een mooi strandje waar je zomers een heerlijke duik in het water kunt nemen. Nu was het er heel rustig en was ik er steeds alleen met Gösta. Een keertje durfde ik hem los te laten en toen heeft hij daar heerlijk kunnen rennen en springen. Hij vond het geweldig en ik vond het wat spannend. Gelukkig kreeg ik hem zo weer aan de lijn toen ik weer verder wilde met mijn wandeling. Het jachtseizoen is tenslotte net weer geopend dus het laatste wat je wilt is dat hij er vandoor gaat.

Vandaag ben ik alleen weer naar huis gereisd. Gerrit en Henk klussen nog door en Greetje en ik kunnen zo nog wat tijd samen doorbrengen. Ze is vanuit onze keuken gewoon aan het werk. Wat mooi dat dit zo kan.

Aan het einde van de dag, toen ik even belde om te horen hoe het vandaag gegaan was met de klus, hoorde ik van Henk dat Emke is gaan zitten. Gisteren was ze aan het oefenen omdat het niet gemakkelijk gaat met de beugel die ze voor haar heupen nog draagt. Toen dacht ik al 'dat duurt niet zo lang meer' en ja hoor..... ik ben koud weg en ze zit!


Wel is dit geen prachtige foto om deze blogpost mee af te sluiten?

Ontvang een hartelijke en vredevolle groet van mij en wordt vervolgd.....










2 opmerkingen:

  1. Wat een prachtig systeem is dat, had er nog nooit van gehoord. Zal wel een lieve duit kosten maar je krijgt er een beter energierapport door (fijn bij verkoop, betere prijs), maar ook een goede investering voor de toekomst dus het betaalt zichzelf weer terug.
    Gezellig zo veelvuldig contact met je kinderen. Daar genieten (groot)ouders van ook al moet je er voor reizen of meeklussen.
    Zelf krijgen we dit weekend ook weer kleinkinderen te logeren, want niet meer naar Zweden…
    Wel hebben een kleine half integraal camper gekocht. Gaan we 3e week van okt. even uittesten.
    Groet, Jet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja het is een prachtig systeem en beproefd effectief! Men geeft idd aan dat wanneer je dit systeem installeert dat de kosten ervan meegenomen worden in de waardebepaling van het huis. Wij vinden het heel mooi om samen met de kinderen te klussen en dat een poosje bij hen te zijn.
      Wat spannend zeg met de camper! Wat voor een camper hebben jullie gekocht? en waar gaat de eerste reis naartoe?
      Hartelijke groet Johanna

      Verwijderen