vrijdag 13 december 2019

De kerstboom met lichtjes en herinneringen staat....

De afgelopen dagen zijn rustig verlopen. Het weer bij ons is niet bijzonder, hoge luchtvochtigheid en grijs. Lekker om dingen binnen te doen en dat doen we dan ook. Ik ben al twee dagen lekker op mijn kamer aan het knutselen met mijn weefgetouw. Heerlijk heb ik het daar, kacheltje aan, muziekje op, kaarsjes aan...erg sfeervol. Het eerste product op mijn nieuwe ketting heb ik af en ook alweer van het getouw gehaald. Het is een mat in een linnenbinding met diagonale strepen. Erg mooi geworden al zeg ik het zelf, bijna wel de mooiste mat tot nu toe.


Hier ligt ie dan opgerold. Morgen zet ik hem wel even helemaal op de blog. Nu is het nog een verrassing voor iemand.


Gerrit is in de kelder bezig. De hoek waar de tank heeft gezeten had twee doorvoeren naar buiten in de muur. Een entrée voor muizen nu de tank eruit is. Die wilden we er dus wel graag weg hebben want tot nu toe zijn we muizenvrij. Zelf zou ik dat wel zo willen houden want ik heb een erge hekel aan muizen in huis. Verder heeft Gerrit alle overbodige leidingen uit die ruimte verwijderd. Nu is hij nog bezig met het uitbikken van de olieleiding die naar de kachel loopt. Die zit half in de betonvloer en half erboven, dus die mag weg. Het is de bedoeling dat we de wanden gaan stucen en de vloer met egaline gaan egaliseren. Dat wordt een werk voor volgend jaar. Nu voor de kerst gaan we geen nieuwe projecten meer opstarten, zijn klussen nu zijn voorbereidende werkzaamheden. We genieten ervan dat ons huis nu zover het is als het is.
Buitenom schittert het huis al van verre door de kerstverlichting. Binnen hadden we tot nu toe niet zo heel veel meer dan de lichttrappetjes voor de ramen. Vanavond hebben we de kerstboom neergezet die we op de kerstmarkt van Mikael hadden gekocht. Twee stuks zelf, hij had een goede omzet op de kerstmarkt... Eentje voor in de kamer en eentje voor op de altan. 
Een echte boom weer dit jaar, oh wat ruikt dat lekker in de kamer. En ook geen kleintje, de piek die past maar net onder het plafond.


Eerst de lichtjes erin en daarna de herinneringen. Zo noem ik het maar want zowat elke versiering die erin hangt heeft een verhaal. Vroeger toen de kinderen nog klein waren nam ik ze elk jaar mee naar een kerstmarkt waar ze dan de mooiste kerstbal mochten uitzoeken. Ik herinner me nog dat, volgens mij was het Femke, kwam aanzetten met een wel erg fors uitgevallen kerstman met een touwtje aan zijn muts. Dat vond ze de mooiste en hij was voor in de boom zo zei ze! Wanneer we die kerstman in de boom hangen hangt deze bijna scheef van het gewicht van de kerstman maar elk jaar is hij van de partij. Ook hangt er een dennenappeltje in deels wit geverfd, gemaakt door Henk op de peuterspeelzaal. 'Henk' staat er op het naampapiertje, het geheel nog altijd zo zoals hij het gemaakt heeft. Van Greetje hebben we een uitgeknipt kerstboompje ook gemaakt op de peuterspeelzaal. Er hangt ook een kerstbal in uit de tijd van mijn eigen jeugd. Ik weet nog dat ik samen met mijn moeder die bal kocht, ik denk bij de HEMA. Ik vond hem er zo lekker uitzien dat ik toen ik hem in de boom mocht hangen er stiekem aan gelikt heb en oh....wat was dat smerig. Die bal heb ik nog steeds, een erfenisje van mijn moeder. De laatste jaren van haar leven nam ik ook haar mee naar de kerstmarkt, dat vond ze altijd heel erg mooi en ze kocht daar dan ook altijd iets voor in haar eigen huisje. Die spullen heb ik ook en die hangen nu ook in onze boom.  De piek is er eentje met belletjes aan de zijkant. Deze piek is onze tweede met bellen, de eerste is gesneuveld. Nooit kon ik weer een piek met bellen vinden tot Greetje op een dag thuiskwam met een presentje. Ze had een piek met bellen gevonden, misschien zelfs wel in Engeland, waar ze woont, dat weet ik zo niet meer maar het zou zomaar kunnen. Zo heeft alles een verhaaltje! Leuk is dat....Ik pak het uit de doos en hang het met een glimlach in de boom.


Qua versiering zijn we er nu helemaal klaar voor. We zitten er nu even van te genieten met Harry Belefonte op de achtergrond met een glas wijn bij de openhaard. Het is immers alweer vrijdagavond, het weekend van de derde advent staat voor de deur.
Gerrit en ik wensen alle lezers van onze blog een heerlijk weekend toe!!

Wordt vervolgd....




Geen opmerkingen:

Een reactie posten