zaterdag 7 december 2019

Handel......

In de zomervakantie had ik in een opwelling 5 bollen garen gekocht in een soort van karamel tint. Ik dacht er wel iets mee te kunnen, breien of weven.
Nu ik deze week mijn muts af had en even geen handwerkje onder handbereik, dacht ik aan dit garen. Op internet had ik bij Drops een leuk patroon gevonden en al snel zat ik weer lekker te prikken.
Na een paar uurtjes had ik een groot stuk van de pas klaar en onder het breien dacht ik al....'dit wordt em niet!'. De draad voelt niet lekker aan en het breiwerk werd niet mooi. 
Donderdag zijn we daarom naar Mölltorp gereden. Daar is ergens bij een boerderij een handwerkwinkel. Daar had ik al eens van gehoord en we rijden er ook al jaren langs maar waren er nog nooit geweest. Die 'winkel aan huis' winkels is hier een normaal fenomeen, in Nl is dat wat minder gewoon volgens mij. Ik moet altijd eerst even over een drempel heen bij deze winkels want je rijdt met je auto zo het erf van iemand anders op. Maar ja....dat is nu net de bedoeling hè met dit soort van winkels. Wanneer iedereen zich laat afremmen door zijn of haar persoonlijke drempels dan wordt de handel geen succes!
Ik had eerlijk gezegd niet verwacht dat er een zo uitgebreid assortiment te vinden zou zijn. Het is echt een prachtige wolwinkel waar je te kust en te keur kunt. Leuk vind ik ook dat aan de winkel een breicafé verbonden is. Drie dagen per week kun je daar gaan zitten breien, ook toen wij er waren zaten er diverse dames rond de tafel in een naastgelegen huiskamer te breien met een kopje koffie onder handbereik. Gerrit wilde mij er ook al naar toe hebben met een breiwerkje :-) maar ik zit thuis heerlijk in mijn Hannemand. 


 De winkel heet Garn och Ved waarbij Garn staat voor garen (dat is duidelijk) en Ved staat voor hout. Ik denk zo een bedrijf met een mannelijke en een vrouwelijke tak. Ik heb tijdens mijn bezoekje geen hout gezien maar ik had dan ook meer oog voor het garn. Ik ben goed geslaagd en ben nu weer een tijdje onder de pannen met mijn breiwerkje. Op het moment van schrijven ziet het er zo uit:


Gerrit vindt het veelbelovend en bij mij is het altijd 'eerst zien dan geloven'. Maar de wol breidt heerlijk en voelt super zacht aan.

Nu het toch over winkels gaat.....gisterochtend waren we even in de plaatselijke ICA van Lina en daar stond de hele groente- en zuivelafdeling op de kop. Lina is aan het investeren, ze heeft al nieuwe koelstellingkasten aangeschaft voor vleeswaren en kaas en ook nieuwe energiezuinige vriezers voor de diepvriesproducten en nu is de nieuwe aanschaf een grote nieuwe stelling voor melkproducten en groenten. Met name dat laatste zijn we erg ingenomen en we hopen dat er in de ICA van Lina vanaf nu meer verse groeten te koop zullen zijn. Vaak gaan we hiervoor naar Karslborg omdat de ICA daar een grotere keuze heeft en wanneer we daar dan zijn, kopen we vaak ook meer producten, dingen die we ook bij onze Lina kunnen kopen. Zo gaat dat nu eenmaal. Die nieuwe kasten zien er evenals de inhoud echt supermooi uit.




Gerrit is onder de indruk dat zie je wel....

 Vanmiddag zijn we naar de kerstmarkt in Karlsborg geweest. Vorig jaar vonden we dat erg leuk en dit jaar niet minder. Er zijn grotere en kleinere kraampjes met zelfgemaakte producten en de locatie is bijzonder namelijk in de vesting en wel....onder de vestingskerk.





Dat geeft ook mooi de gelegenheid de kerk zelf te bezoeken. Terwijl de kerstmarkt beneden gaande is wordt er in de kerk muziek gemaakt. Toen wij er waren zat er een blazersensemble te spelen.
Wat ik heel leuk vond deze keer is dat men bij elke kerkbank een kaarsenstander had staan, of waarschijnlijk staan die er altijd al maar deze keer brandden de kaarsen ook!. Het zag er erg sfeervol uit. En dan die enorm grote lamp midden in het schip....daaronder zou ik persoonlijk niet gaan zitten, hij zal maar naar beneden komen! Maar wel een supermooi gezicht.





 Na ons bezoek aan de kerstmarkt zijn we nog even door de vesting gelopen maar het was koud en vochtig weer zodat wandelen niet echt een genoegen was. Snel weer naar huis dus.
De rest van de middag hebben we wat omgekneuterd, Gerrit heeft een fröknäckebröd (zaden en pitten) gebakken en ik twee broden.
Morgen gaan we naar Suzanne en Fredrik!

Inmiddels is het ook weer weekend en ik hoop dat een ieder die dit leest het naar de zin heeft en geniet van de vrije dagen.

Wordt vervolgd...







7 opmerkingen:

  1. Leuk hé die kerstmarktjes! We proberen elk jaar naar andere marktjes te gaan. Vorig jaar naar Brunskog, bij Arvika. Vandaag naar Nora en morgen naar Örebro waar in Wadköping, het oude gedeelte van Örebro een kerstmarkt is. Hopelijk is het dan wat beter weer dan vandaag. In Nora waren in de kerk ook allemaal kaarsen aangestoken langs het gangpad, zo sfeervol! Jullie ook een fijn weekend verder! Groetjes Jan en Nel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja heel erg leuk die kerstmarktentraditie! In Dokkum hadden we er ook eentje, die werd altijd druk bezocht. Wat ik hier leuk vind is dat er veel handwerk/huisvlijt wordt verkocht. We hadden elkaar in Wadköping nog tegen kunnen komen. Daar zouden wij aanvankelijk ook heen gaan. Denk dat dit em niet meer gaat worden want volgende week gaan we naar Forsvik. Wie weet met een beetje winterweer erbij....

      Verwijderen
  2. Leuk om te lezen dat je bij zo'n erf-handwerkwinkel bent geweest. In de zomer van 2017 stapte ik op Terschelling ook bij zo'n winkel binnen ("Tante Lies"), en ik had denk ik tot die tijd wel 20 jaar niet gehandwerkt. Maar nadat ik daar een paar middagen had doorgebracht kwam mijn hele jeugd weer terug en sindsdien ben ik ineens weer van alles aan het maken. Het lijkt wel een soort anti-dementie: alle kennis en kunde die ik allang vergeten dacht te hebben is zomaar opeens weer helemaal teruggekomen. En ik heb inmiddels ook de kast vol met allerlei wol die ik ergens op de kop heb getikt! Ik weet nu zeker dat ik me niet hoef te vervelen als ik ooit met pensioen ga.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja zo vergaat het mij ook Sjoukje, jarenlang kwam ik niet aan handwerken toe en nu, vooral in de winterperiode, ben ik weer heerlijk aan het handwerken en geniet ik daar bijzonder van. Net als jij bemerk ik ook dat alles wat ik ooit geleerd heb zomaar weer boven komt drijven. Leuk is dat hè!!

      Verwijderen
    2. Ja, heel leuk, en ik geniet er ook erg van.

      Verwijderen
  3. Wij zijn ook niet naar Wadköping gegaan, het was zo’n vies weer. Nu zijn we weer thuis en er ligt hier nu 15 cm sneeuw. Wat was het sfeervol geweest had het op de kerstmarkt ook zo mooi wit geweest. In Friesland ook verschillende keren naar de kerstmarkt in Dokkum en Harlingen geweest, zo leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja een witte kerstmarkt in Wadköping zou erg leuk zijn geweest Nel, maar ja.....je kunt niet alles hebben hè! Wij hebben dus zaterdag a.s. weer een herkansing....wie weet??

      Verwijderen