zondag 11 december 2022

Dit stukje klus is klaar

Behalve hard werken aan de klus van de vloer is het zijn hier ook gezellig. 's Ochtends beginnen we de dag met een ontbijtje, heel simpel want het leven speelt zich hier af in een klein verwarmd kamertje achter in de garage. Daar staat een camping tafeltje en vier klapstoeltjes. Na het ontbijt worden de stoeltjes ingeklapt zodat Emke er kan spelen. Maar ondanks deze eenvoud is het gezellig met een kopje koffie, een stukje brood met kaas en altijd even praten over het werk van de komende dag en even aandacht voor de kleine meid.
Aan het einde van de dag zitten we altijd even in Bosse. Daar brengt ook Gösta zijn dag door na de wandeling en hij vindt het gezellig wanneer iedereen er is. Dan gaat hij ook eten en drinken. 
Emke beweegt steeds meer. Ze is in deze periode gaan zitten en gaan staan en nu is ze zover dat ze voorzichtig eens een stapje zet en dat ze gaat klimmen. Gisteren zat ze ineens boven op de tafel om vervolgens richting de chips te schuifelen. Wel die handvol chips die mocht ze natuurlijk niet allemaal opeten maar het was wel even een hilarisch moment.


Eigenlijk werd er voor vandaag en voor morgen veel sneeuw verwacht. We vonden dat deze keer iets minder leuk omdat we Bosse nog naar huis moeten rijden. Gelukkig is die sneeuwverwachting bijgesteld. Ik zie voor de rest van de week geen sneeuwvlokken meer onder de wolkjes hangen als ik naar de weerapp kijk. 
Morgen gaan we naar huis, vandaag kregen we ongeveer drie cm sneeuw. Zo zag het eruit toen ik tussen de middag even een pauze nam en door het raam van de camper keek.


Prachtig hoor dat alles nu wit is. Dan lijkt de wereld zo rein, en het bijzonder gevoel dat je als eerste door de vers gevallen sneeuw loopt. Dat gevoel zul je zeker zelf ook wel herkennen. Wanneer ik daar dan zo loop blijf ik vaak even stilstaan en kijk ik om me heen. Ik dacht vanochtend dat het beeld zoals ik dat vandaag zag niet zo heel veel zal verschillen van het beeld van een 100 jaar geleden. Een niet veranderend landschap. Mooi vind ik dat zo.



 De rest van de dag ben ik bezig geweest met opruimen buitenom. Voor het huis stond het vol bouwafval en achter huis daar hadden we de zagerij. Je wilt niet weten hoe het er daar uitzag. Toen ik voorhuis klaar was met opruimen en mijn pauze had genomen had Henk de zagerij al opgeruimd. Dat viel eventjes mee voor mij! 

In de namiddag hebben we het laatste stuk vloer klaar gemaakt voor het inbrengen van de waterleidingen van de vloerverwarming. Klaarmaken houdt in dat we de overgang van vloer en wand moeten afplakken met folie. Dit is om lekkage lucht onder de vloer te voorkomen. Onder de vloer moet eigenlijk een onderdruk ontstaan, goed voor de ventilatie, vandaar dat afplakken. Daarna leggen we de warmteverdeelplaten neer en daarin komt dan de vloerverwarming. Toen dat allemaal klaar was heeft Gerrit de laatste slangen van de gang en de hal aan de verdeler gemonteerd. Nu zijn alle vertrekken verwarmd. Er kunnen nog twee leidingen worden gekoppeld, die van de badkamer en die van de WC. Dat komt later, die leiding gaan door beton lopen omdat dat betegelde vertrekken gaan worden.


Helemaal klaar is het nu nog niet want de boel moet nog worden aangestuurd. Uiteindelijk kan dit met een app waarmee alle vertrekken in het huis afzonderlijk kunnen worden geregeld. Dat komt allemaal nog in een latere fase van de klus. Voor nu hebben we het systeem handmatig ingesteld en de stooklijn aangepast voor de vloerverwarming. Zo komt het huis de winter wel door. De buren van H en Ch houden een oogje in het zeil.

Morgen stappen we ons eigen leven weer in en daar kijken we nu ook wel naar uit!

Ontvang een hartelijke en vredevolle groet van ons en wordt vervolgd.....

2 opmerkingen:

  1. Wat fijn dat jullie er voor nu even mee klaar zijn. Lekker naar je eigen huis en even weer in je normale routine. Wel ontzettend leuk dat je je kleinkind nu echt kon meemaken. Zo grappig al die kleine ontwikkelingen, wat ze allemaal al weer kan.
    Je schreef laatst dat je binnenkort weer naar NL gaat. Veel succes met de voorbereidingen en een goede reis. Het is hier nu nog goed koud maar volgende week loopt de temperatuur al weer op.
    Groetjes, Jet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja we vinden het heerlijk om nu weer thuis te zijn en onze eigen dingen te kunnen doen na een hele poos bij de kinderen te zijn geweest. Dat laatste was idd waardevol! Voorlopig gaan we niet naar NL. We waren daar in september i.v.m. de verjaardag van onze kleinzoon Julian. Voorlopig blijft het focus even op ons eigen leven hier en de a.s. feestdagen met bijna alle kinderen. Ik wens jou en je dierbaren een fijne kerst toe en een heel goed nieuwjaar Jet.

      Verwijderen