woensdag 14 oktober 2020

Griekenland

Daar was het dan zomaar twee weken stil op de blog. Reden was onze familiereis naar Griekenland, een reis die we meer dan een jaar geleden hadden bedacht als een soort van feest omdat we dit jaar 40 jaar getrouwd waren.
Aanvankelijk stond de reis gepland in april maar vanwege de Corona kon die toen niet doorgaan. De uiteindelijke huwelijksdag hebben Gerrit en ik met een wandeling in Tiveden gevierd en is zo voor ons gevoel wel een beetje aan ons voorbij gegaan.
Deze zomer gingen de grenzen van Europa toch voorzichtig weer open toen overal de Corona wat onder controle kwam en constateerden wij dat het in Griekenland helemaal niet zo slecht was gegaan. Dat bracht onze reis weer ietsje dichterbij.

In augustus zijn we daarom weer gestart met het opnieuw boeken van de appartementen en het huren van de auto's en het boeken van de vliegtickets. Dat deel lukte allemaal. Eén van de appartementen konden we helaas niet opnieuw boeken omdat men geen gasten meer wilde ontvangen met als reden dat de omgeving Corona vrij was en men dit zo wilde houden. Begrijpelijk. Gelukkig konden we in de buurt een ander mooi appartement boeken.
Dat deel verliep zonder noemenswaardige problemen. Nu de reis zelf nog! Wij vanuit Zweden een deel uit Nederland en Greetje vanuit Engeland. Dat werd nog wel behoorlijk spannend omdat in Nederland en Engeland de getallen na augustus de pan uit rezen. Zouden we wel allemaal worden toegelaten in Griekenland, waar de getallen van de besmettingen nog steeds goed waren wanneer je de Griekse eilanden buiten beschouwing laat. En wat te doen als een deel van ons wel kon komen en een deel niet. Aanvankelijk moesten ook de inwoners van Zweden en Nederland een actuele negatieve Covid-19 test kunnen laten zien voor binnenkomst in Griekenland. Dat zou nog een heel gedoe worden omdat wij op dinsdag zouden vliegen en de test dan in het weekend zou moeten worden afgenomen. Deze afname kon niet in de buurt worden gedaan daarvoor moesten we naar Göteborg, het zou ook nog eens een handvol geld gaan kosten, voor ons allen meer dan duizend euro. Maar gelukkig, net voor onze vertrekdatum kwam die eis te vervallen. Opluchting!
Wel moest iedereen een PLF (Passenger Locator Form)  invullen waarmee je op de dag van reizen een QR code kreeg die we moesten tonen bij binnenkomst in Griekenland. Onder alle binnenkomende gasten worden ad random (willekeurige steekproef) Covid-19 testen afgenomen.
Wij (de groep Zweden) kwamen zonder problemen binnen, Fredrik werd eruit gepikt voor een test die gelukkig negatief bleek te zijn. Ook de anderen kwamen de volgende dag zonder problemen op het vliegveld aan. Onze reis kon beginnen!! Wat een opluchting!

De eerste drie nachten hebben we doorgebracht op Attica. Dat is het deel van Griekenland waar ook Athene ligt. Wij hadden een appartement in een klein dorpje gelegen aan de Egeïsche Zee.  Een heerlijke plek met een prachtig uitzicht. We konden heerlijk in zee zwemmen de temperatuur was hoogzomers.

Na deze dagen van bijkomen zijn we onze rondreis over de Peloponnesos gestart. Een cultuurreis langs de vele historische plekken zoals hieronder de Tempel van Poseidon op de zuidpunt van Attica.

Tempel van Poseidon

Die reis hebben we met drie huurauto's gemaakt, in elke auto drie personen. Afstand houden tot anderen was niet het allermoeilijkste van de reis, het was namelijk super rustig in Griekenland. Dat gold ook voor het verkeer op de wegen en het terrasbezoek. Bovendien moesten er in alle publieke ruimten mondkapjes worden gedragen en mochten er niet meer dan zes mensen aan een tafel zitten. Zo werden we dan ook vaak opgesplitst in de horeca en in musea.

Wat hebben we gezien? Wel veel en alles heel indrukwekkend. De eerste rondreisstop was in Nafplion waar we drie dagen zijn gebleven en waar we het uiteindelijke feest hebben gevierd met een heel gezellige avond en een heerlijk zelfgemaakt superdiner waarbij ieder een gerecht voor zijn rekening heeft genomen en wij konden relaxen met een glas wijn bij het zwembad. Wat een luxe!!

Hieronder nog een aantal foto's als impressie.

Op de foto hierboven zijn we in het theater bij de tempel van Asklepios. Dat zag er heel gaaf uit!. Op de middenstip staat één van ons iets te vertellen en je kunt het bovenin het theater heel duidelijk horen en verstaan. Een bijzonder goede akoestiek.

Wat ik zelf ook heel leuk vond was het bezoek aan Olympia. Daar hadden we een gids die ons vertelde over de spelen die daar werden gehouden. Een prachtige indruk kregen we zo over deze spelen. Als afsluiting zijn we  naar het stadion gelopen. Daar hebben we met z'n allen een stadium gelopen in het allereerste olympische stadion. We werden door de goden gedragen :-) Ik zal maar zeggen dat ik de winnaar was in mijn eigen categorie (de veteranen met één deelnemer).

In de Olympische omgeving was ook een hotel aanwezig voor de VIP's. (De atleten sliepen gewoon buiten). In dit hotel was zelfs een zwembad waarvan hier de foto.

Op een later moment zal ik aan deze post nog een aantal foto's toevoegen. Ik heb zelf niet veel foto's gemaakt deze keer omdat er al een aantal hoffotografen actief waren. Die foto's moet ik nog ontvangen.

We hebben een onvergetelijke reis gemaakt! Nu zonderen we ons 10 dagen af voor ons eigen en andermans belang.

Wordt vervolgd....

1. Nou, Johanna, jullie werden door de goden gedragen denk ik, want dat mag toch wel een wonder heten dat het allemaal gelukt is! Wat geweldig. Ooit ben ik met S ook in Griekenland geweest, toen waren we ook in Nafplio. Ik werd tijdens die vakantie 25, dus dat was ook in oktober, en ik herinner me inderdaad dat het prachtig weer was. Wel dat het héél vroeg donker was, om 7 uur 's avonds al, en dat we ons daar wel eens op verkeken en het laatste stuk van een wandeling o.i.d. in het donker maakten. Maar het was prachtig en ik ben blij dat jullie het ook hebben kunnen doen, met iedereen erbij, wat een geluk.

1. Ja een wonder dat het gelukt is en dat we allemaal gezond zijn gebleven (vooraf, tijdens en achteraf). Wat leuk dat jullie ook in Nafplio zijn geweest. Erg leuk daar! Wij waren dan wel steeds voor donker thuis en dan lekker aan de borrel met z'n allen.

Verwijderen
  2. Mooi verslag van jullie reis Johanna. Het was allemaal erg spannend vooraf maar gelukkig kon het doorgaan en kon iedereen erbij zijn. Blij voor jullie.

1. Jazeker spannend Heiko vooraf en achteraf! Maar onvergetelijk mooi!