dinsdag 3 juli 2018

De altan fase II (1)...

We hebben vandaag maar niet op onze nieuwe stoelen gezeten omdat we toch bezig willen met fase IIa! Dat is de zijaanbouw van de bestaande altan. Op dat deel komt geen dak het wordt een veranda met een omheining van glazen platen. We denken dat dit een mooie eenheid gaat worden met het overdekte deel dat nu af is. Ook de brug van de keuken naar de altan krijgt deze glazen afscheiding. Het is gehard veiligheidsglas dat aan de zijkanten is ingeklemd tussen verticale pilaren. Zo uit mijn hoofd wordt dit 99 cm hoog. Hier even een plaatje.
Vandaag dus van start gegaan met fase II. Vanmorgen na ons ontbijt heeft Gerrit zowaar een bouwtekening gemaakt. Je ziet wel dat het rekenwerk wat ingewikkeld is. Dit komt deels omdat ik de eerste versie van de tekening afkeurde. Aan de zijkant had Gerrit glazen platen van 93 cm van hart tot hart en ik wilde dat graag anders, een beetje royaler dus 103 van hart tot hart. Verderop in de bouwtekening is het wat gegoochel met getalletjes, de details hiervan zal ik je besparen, ik kan het ook niet reproduceren.
 Hieronder de boodschappenlijst, ik kon er geen wijs uit worden. Maar volgens mij hebben we alle spullen voor de fundering van de vloer.

 De fundering is ook waar we vandaag mee zijn begonnen. Onderliggende balk (ik weet nu dat je dit een regel noemt 45X145X360) hebben we met franse schroeven tegen de zijkant van de bestaande altan gemonteerd. Gerrit heeft de koppen van die schroeven verzonken. Daartegenaan kunnen straks de dragende leggers worden bevestigd.

Op onderstaande foto de zijkant waar we de regel tegenaan monteren. De paaltjes met het touwtje eraan geeft de afmeting van het nieuwe deel aan.
Lekker doorwerken konden we niet. A. Omdat het te warm was zo bij de zuidgevel en B. omdat we wederom naar Mariestad moesten voor het laten monteren van de nieuwe banden onder de auto en de aanhanger. Dat hebben we laten doen bij Hansen (Euromaster) Goede Michelin primacy 4 zomerbanden. Lekkere stille banden, met goede remkwaliteit en een lange levensduur (hopen we)!
Omdat we een uurtje moesten wachten zijn we even naar de nabijgelegen Dollarstore geweest. Dat is een favoriete winkel waar ik shampoo en zeep en dat soort dingen koop. Een beetje vergelijkbaar met de Action in NL: Ik had twee tassen vol toen we weer terug liepen naar de auto. Die stond inmiddels buiten met de blinkende nieuwe banden en omdat we de sleutel hadden afgegeven had ik voor het gemak de tassen even bij de auto neergezet. Binnen hebben we nog even een kopje koffie gedronken en toen was de aanhanger ook klaar. Dus afrekenen, aanhanger aanhaken nog snel even een foto maken voor de blog en wegrijden maar. Genietend van de goede wegligging en de stille banden bemerkte ik dat mijn telefoon zoemde. Die gaat steeds in de stil stand terwijl ik dat niet wil. Omdat er een nummer te lezen was besloot ik terug te bellen. Ik kreeg de vriendelijk meneer van de banden aan de telefoon die mij vertelde dat we de twee tassen waren vergeten. Wij weer terug naar Hansen, ik zag de tassen niet meer buiten staan echter de vriendelijke monteur kwam de werkplaats al uitlopen in zijn zwarte werkkleding met zwarte handen met mijn twee tassen vol lekker geurende toiletspulletjes van de Dollar Store, hij heeft zo ook nog voor ons in de auto getild. Had ik ietsje beter op mijn foto gekeken dan had ik kunnen zien dat die tassen er stonden. Ik heb hem 'tusen tack' getackt voor het telefoontje en hij zag de humor er wel van in, wederom zijn we afgereisd naar huis.

Daar lonkten de nieuwe stoelen naar ons maar we konden ons bedwingen en zijn na de thee aan de slag gegaan met de fundering.


 Hiervoor hebben we grote betonblokken gekocht waarin we een houder voor palen kunnen plaatsen. We moeten natuurlijk exact weten waar die blokken geplaatst moeten worden. Daarvoor hebben we draadjes gespannen en hierboven zie je de prachtige rechte hoek, de plek voor het eerste betonblok. Gerrit en ik graven ons suf om enige diepte te verkrijgen in de grond die bestaat uit aarde en stenen. Gerrit memoreert nog even aan de geul die hij vorig jaar moest graven. die moest 40 cm diep en 43 meter lang, ik vond drie gaten al een bezoeking. Het is gelukt, alle zeven betonblokken staan nu op voldoende diepte op een betonnen tegel in een gat. De precieze hoogte wordt verkregen met de palen en de corrigerende millimeters worden verzorgd door de schroefdraad van de paalhouders. Dat moet dus goed komen.
Gat met tegel...

Door mij gegraven gat met daarin bijna een tegel...

 En zo staat het betonblok dan op de tegel want dat geeft extra stevigheid en zo kunnen we het blok ook nog wat verschuiven wanneer dat nodig blijkt te zijn.



 Met de bouwtekening in de hand vallen de ogen zomaar eventjes dicht.


 Daar staan ze dan alle zeven. Elk drie gegraven en één samen, is het niet mooi?
Voor vandaag is het voldoende. Morgenochtend vroeg moeten we alweer naar Mariestad, de derde keer deze week. Dan moet onze aanhanger voor de registreringsbesiktning. Daarna begint het leuke werk.

Wordt vervolgd....




Geen opmerkingen:

Een reactie posten