zondag 20 mei 2018

Van het ene hout naar het andere hout......


Ik schreef het al eerder op mijn blog maar de regel is dat je voor Midsommar je voorraad hout in de schuur moet hebben liggen. Regel is regel dus wij in het hout vandaag. Twee jaar geleden was er een deel van onze oude lindeboom afgebroken tijdens een storm. Dat deel had Gerrit toen in grote blokken gezaagd van ongeveer 30 cm dik. Destijds lukte het bijna niet om dat hout te kloven, het was te nat en krulde helemaal op tijdens kloven met de vetklyv (kloofmachine). We hebben die blokken twee jaar laten liggen en nu gaan ze voor de herkansing. Naast die grote blokken hadden we ook nog wat boomstammen uit de tuin van omgehaalde bomen. Dus al met al een lekker bultje hout.
Gelukkig was het weer geweldig weer dus korte broekje aan en strohoedje op en kloven maar. Erg inspannend was het vandaag niet voor mij. Ik kon het werk zittend doen.

 We hebben nu in ons houthok twee compartimenten. Eentje voor het droge hout en eentje voor het nieuwe hout, wat dus eigenlijk ook oud is maar nog niet helemaal droog.

We zijn zo'n beetje de hele dag aan het kloven geweest en hebben nu twee rijen hout liggen. Je ziet wel het hok is nog niet vol, we zijn er nog niet. 



Maar de grote 'wagenwielen' naast de schuur zijn nu opgeruimd en kunnen verder drogen.
Zo in de avondschemering is het heerlijk om in de tuin nog wat klusjes te doen. Ons tuintje voor daarin is Hosta aangeplant. Dat was bijna niet meer terug te vinden vanwege het zevenblad wat er ook in groeit. Dat tuintje heb ik helemaal schoon gezocht en de Hosta wat geherrangschikt. Met de bloemetjes op en naast het stoepje staat het nu weer helemaal mooi verzorgd. En daar houden we van.





Elke avond moeten we onze nieuwe aanplant bewateren vanwege het zonnige maar droge weer. Tijdens het water geven zag ik een eerste bloem in de Lupine. Wanneer de Lupines bloeien is het zomer!!


 Een paar dagen terug schreef ik over de auto's van de buurman. Eigenlijk zouden we die wat uit het zicht willen hebben en ons deel van de tuin daar iets meer afschermen. Daartoe hebben we een hele rij met Seringen aangeplant. Die hebben we gestekt van de grote Sering die aan de andere kant van ons huis groeit. Die Sering staat nu heel prachtig in bloei en ruikt overheerlijk! Onderaan groeien nieuwe loten en die proberen we er met wortel uit te halen. Dat lukt aardig. De Seringen staan er nu voor het tweede jaar en groeien als kool.

Hier zie je ze staan. Ook deze planten waren geheel verdwenen in het zevenblad, ik heb ze een voor een uit moeten graven. Ik heb op internet gelezen dat je Zevenblad kunt eten als spinazie. Wel dan hoef ik voorlopig niet naar de groenteafdeling van de ICA näre want Zevenblad hebben we hier genoeg.
Voor het voorste deel van de afscheiding met de buren ben ik beuken aan het kweken. In deze bakken heb ik beukenootjes gezaaid maar bij het onkruidvrijmaken van de voortuin vond ik allemaal jonge beukjes. Die heb ik nu in de bakken gezet. Het plan is om hiervan een haag te maken. Ik heb gelezen dat ik de plantjes van de beukeboom prima kan gebruiken voor een haag. En ook dat een beukeboom een heel ander soort plant is dan de hagebeuk. De beuk laat in de winter zijn bladeren vallen de hagebeuk niet. Dat wist ik niet. Wel we zullen zien of het allemaal gaat lukken, het is en elk geval heel leuk om zo bezig te zijn met 'alles wat groeit en bloeit en ons altijd weer boeit' en het is een leuk experiment.

 Ik heb maar een boender in de douche neergelegd. Elke avond kom ik met zwarte voeten uit mijn tuinklompjes. Niet schoon te krijgen. Dus nu zet ik de boender er maar op. Gerrit draagt sokken maar dat leidt tot zebrabenen en dat wil ik eigenlijk niet, zeker niet met ons feest in het verschiet.


2 opmerkingen:

  1. Jullie hebben de eerste warmte van het hout al te pakken 🤣. Jullie zijn maar druk bezig hoor en wat wordt het mooi allemaal

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja dit is sels al de twadde waarmte. De eerste wie it oprêden naai i snoeien.

      Verwijderen