zaterdag 23 maart 2024

Een mooie blocketkoop en een gezellige middag

Het is een beetje stil op de blog. Reden is dat het grijs weer was deze week en we dingen hebben gedaan die niet het meest inspirerend zijn. Kleine klusjes een beetje opruimen en schoonmaken binnenshuis etc.

Er zijn een paar zaken die er wellicht wel uitspringen. Bijvoorbeeld de mooie Blocket koop die we deden. Blocket is de Zweedse Marktplaats. Al jaren zocht ik naar een mooie kristallen zak-kroon. In Zweden heet zo'n lamp een 'kristallkrona med levande ljus'. Boven onze eettafel in de woonkamer hadden we een lamp hangen die we in 2013 hadden overgekocht van de vorige bewoners. Ik zal hem even laten zien....


Kijk hier hangt hij boven onze oude eethoek toen de kamer nog donkerbruin was. Inmiddels is de kamer lichtbruin...


Maar op deze foto kun je de lamp niet zo goed zien. Die lamp waar we vele jaren nog plezier van hebben gehad ook omdat Gerrit er eens een nieuwe transformator aan had gemonteerd toen de oude stuk was gegaan, vonden we niet heel mooi meer combineren met de sfeer die de kamer nu heeft. De kroonluchter die we al jaren hebben, een Marie Therese die ik ooit op Marktplaats heb gekocht, staat veel beter boven de eethoek maar die hebben we boven de tafeltjes in de zitkamer hangen. Het wachten was op een lamp naar wens die op ons pad zou komen. Zoals gezegd zocht ik al jaren op Blocket en ook wel op Marktplaats maar de juiste lamp was ik nog niet tegen gekomen. Ondertussen had er zich in mijn hoofd wel een beeld ontwikkeld van wat ik eventueel zou willen hebben. Een kristallkrona med levande ljus (kaarsen). Vorige week vond ik hem op Blocket voor een prijs die we ervoor wilden betalen. En heel mooie 'fynd' compleet met levande ljus . Marie Therese ...


hangt nu boven de eethoek en de lamp van Britta (zoals we de vorige lamp altijd noemden) ligt nu in de weefkamer. Die brengen we volgende week naar de loppis in Mariestad dan kan die daar bij iemand anders een nieuw bestaan krijgen.

De lamp combineert heel mooi met de nieuwe kakelugn en de kamer heeft nu precies de sfeer gekregen die ik voor ogen had. Niet echt modern maar een sfeer passend bij de leeftijd van ons huis.

We zijn nu nog een beetje aan het uitproberen op welke hoogte hij moet hangen. Zodra we dit zeker weten kan Gerrit dan de ketting op maat maken en dan hangt hij definitief.

Verder heb ik deze week de betonplaat waarop de kakelugn staat bijgewerkt. Die is namelijk gestort op plastic folie (omdat de vloer helemaal van hout is) en dat gaf op bepaalde plaatsen een rafelige kant. De ruimte tussen betonplaat en parket is nu gekit, de bovenlaag nog wat bijgewerkt en afgeschilderd met een verf die we hebben laten mengen in de kleur (fågelbo) van de boekenkast in de bibliotheek/tussenhal.

Voordat ik daarmee kon beginnen moest Gerrit eerst nog de fläkt aansluiten en de schakelaar ervan op de wand monteren en van stroom voorzien. Ook weer zo'n 'pielklusje'!


Dat is nu allemaal klaar en mooi afgewerkt, slechts de plinten moeten hun plekje nog krijgen. Die staan inmiddels mooi fris in de verf. Het zijn allemaal kleine klusjes die veel tijd nemen omdat de boel steeds moet drogen voordat je naar de volgende stap in de afwerking kunt gaan. Hieronder dan het resultaat.



Best heel mooi en netjes geworden al zeg ik het zelf! Nu is het wachten nog op het eerste vuurtje. De schoorsteenveger is inmiddels langs geweest voor de inspectie van het geheel en die vond het allemaal uitstekend. De papieren liggen nu bij de gemeente en na de registratie van de kachel krijgen we daar nog een bericht van. Dan zijn de formaliteiten die je moet doorlopen voordat je gaat stoken, afgerond.

Verder hadden we op een wandeling naar Näs, die we bijna dagelijks lopen, nog een belevenis. Gisteren liepen we daar met Gösta, we hadden hem nog net niet los (want dat doen we daar tegenwoordig vaak zodat hij even in zijn eigen tempo kan lopen en wat kan snuffelen) en steken er plotseling twee elanden het pad over. Ik schrok ervan en Gösta ook! Hij wilde wel even een sprintje trekken maar zat verankerd aan Gerrit's arm. Ik probeerde er nog een foto van te maken maar dan moet ik eerst de telefoon ontgrendelen en voordat ik die dan op scherp heb staan zijn de elanden al verdwenen in de bosjes.


Ergens hier moeten ze lopen! 

Vandaag hadden we een gezellige middag met P en J. Onderhand was het alweer een jaar geleden dat we elkaar voor de laatste keer troffen. We hebben gezellig een middag in de keuken gezeten met een soepje en een hapje en aan het einde van de middag een wandeling gemaakt voordat ze weer naar huis vertrokken. Het koken van de gerechten hadden we verplaatst naar de dag ervoor zodat we daar op de dag zelf geen druktje van hadden en de Chat GPT ondersteunde dit proces met gegenereerde recepten. We aten pompoensoep en een hartige pompoentaart.


Prima recept met een prima eindproduct en ook nog eens lekker.

een goede voorbereiding is het halve werk

Voor mij hoeft een volgend bezoekje niet weer een jaar op zich te laten wachten maar je kent het wel, de dagen vliegen voorbij en voordat je het weet ben je weer een jaartje verder.

Natuurlijk waren er nog meer zaken zoals een wasbeurt van Gösta, het invullen van de NL en S belastingformulieren, het maken van een vogelhuisje etc. maar dan wordt deze post een afvinklijstje en dat is niet de bedoeling. Dus ik zet de punt. Heb het goed en ontvang een warme en vredevolle groet van ons! Wordt vervolgd......



 

1 opmerking: