maandag 11 maart 2024

De eerste appelbomen zijn gesnoeid

Het afgelopen weekend waren we bij Henk en Chang en Emke. Dat was onderhand alweer een aantal maanden geleden dat we daar voor het laatst zijn geweest, ik denk 3 december met Emke haar verjaardag. Vrijdagmiddag troffen we elkaar in Örebro. Daar moest eigenlijk even een internet abonnement worden omgezet. Zonder persoonsnummer kun je namelijk geen abonnement afsluiten en daarom was dat voor hen even op Gerrit's naam gedaan. Nu ze zelf een persoonsnummer hebben is het beter om het om te zetten. Dat kon blijkbaar niet in één keer want volgende week moet Henk nog eens terugkomen. 
Omdat we toch in Örebro waren aten we daar met z'n allen ook even een hapje bij Asian T4 waar je tot 16.00 uur voor een lunch tarief een lekker hapje kunt eten. Zo konden we 's avonds mooi de classificatie van de F1 even kijken. Wij zijn geen echte volgers van dit gebeuren maar Henk wel en ja.... dan kijken we even mee voor de gezelligheid.
Zaterdagmiddag gingen we even in Kopparberg kijken. Op mijn verzoek want ik heb een naar beeld van Kopparberg. We rijden er soms langs wanneer we een vakantiereisje maken en dan ziet het eruit als een verlaten stad in verval. Ik denk dat je kunt zeggen dat de kerk het allermooiste is wat je in Kopparberg kunt vinden.


Misschien wel een van de mooiste kerken in Zweden. Er staat ook nog een mooie klokkenstoel bij maar die staat helaas niet op mijn foto. Daarvoor moet ik even eentje lenen van internet.

een zomerbeeld, een ansichtkaart van Svenska Kyrkan

Rond de kerk kun je nog een oud  stadsdeel vinden met huizen van hout die ook nog worden bewoond.


Daar vind je ook het oude Tingshuset dat zijn oorsprong heeft in 1642. Een Tingshus is een plek waar 'recht' gesproken wordt.


Ik kan me vergissen want ik ben geen deskundige maar ik durf te stellen dat je het dan wel hebt gehad met het mooie van Kopparberg. Ik zou er geloof ik niet willen wonen! 

Wij hebben er nog even in een 'konditori' gezeten voor een kopje koffie met iets erbij. Gerrit en ik hadden iets te vieren. 9 Maart was het en op die dag hadden Gerrit en ik ons 50 jarig jubileum. 50 jaar gaat ons leven samen op. Ik was net 17 jaar en Gerrit was nog net 17 jaar toen we elkaar leerden kennen. Het is een goede ontmoeting gebleken :-)

Zondagmiddag gingen we na een heel gezellig weekend met lekker eten, weer terug naar huis.

Gerrit staat ergens in deze boom :-)

Vandaag, dat is de maandag, hebben we mooi weer. Het is nog koud met een temperatuur zo rond het vriespunt maar het zonnetje schijnt. Na onze wandeling ging Gerrit in de tuin aan het werk. Hij maakte een begin met de snoei. Aan de straatkant heeft hij een aantal vaste planten ontdaan van dood blad en heeft hij een begin gemaakt met het snoeien van de appelbomen. Altijd wel een mijlpaal die het begin van het tuinwerk markeert. Later op de middag ben ik ook de tuin nog even ingegaan en heb ik nog blad geruimd en de afgeknipte takjes opgeruimd. Zo hebben we een mooi beginnetje!

Voorafgaande aan het tuinwerk heb ik de grote kast in de woonkamer schoongemaakt. We hadden die kast helemaal afgeplakt met plasticfolie om te voorkomen dat het bouwstof erin zou neerdalen. Wel ondanks de folie was ook de kast van binnen helemaal grijs. Er was dus geen ontkomen aan, ik moest de kast leeghalen en de inhoud ervan schoonmaken net zoals eerder vorige week de rest van het huis dat niet was afgeplakt met folie. 


Zo'n kast is ook altijd wat een vergaarbak. Tenminste bij mij. Ik heb allemaal van die prulletjes. Zaken die ik ooit eens heb gekregen en waarvan ik dan geen afstand kan doen vanwege de herinnering die eraan zit gekleefd. Zo ligt er in die kast bijvoorbeeld een 5 dollar biljet uit Nieuw Zeeland. Dat heb ik natuurlijk dan weer niet gekregen maar gewoon meegenomen naar huis. Ik vond dat destijds zo'n mooi biljet.


Dit biljet heeft deze opruim ronde overleefd. In die kast staat ook het glasservies van mijn moeder. Ik vond dat vroeger als kind zo mooi! Het glasservies draag de naam 'De korenaar' en is vervaardigd door Kristalunie te Maastricht. In het kristal zijn korenaren geslepen. Ook dit bewaar ik natuurlijk, het is helemaal compleet. Niet dat ik het ooit gebruik maar.... 


Toch is het me gelukt om van een aantal zaken afscheid te nemen zodat ik nu een tweetal lege planken in mijn kast heb. Die kunnen zich nu mooi weer vullen met nieuwe prullaria :-)

Voor nu ben ik in huis weer helemaal brand meester. Ik zou het wel zo willen houden. Gerrit zegt dan altijd....'we leven erin, het is geen toonzaal'. Dus ik maak me geen illusie. Voor nu vind ik het even fijn dat het is zoals het is na een 6 tal weken bouwput in ons huis.

Dit was het weer voor vandaag, heb het goed en ontvang een warme en vredevolle groet van ons! Wordt vervolgd.....
























2 opmerkingen:

  1. Hej Johanna,
    Wij zijn ook vaak langs Kopparberg gereden, maar wij wilden ook wel eens zien wat er zo mooi is. We hebben een wandelroute opgehaald en die gewandeld door een prachtig begroeid “bergachtig” gebied van de oude mijn, waar nog allerlei onderdelen te herkennen zijn. Het was er prachtig. Er stond ook veel in bloei.
    Hier en daar stonden bordjes met uitleg over de industriële restanten, erg interessant. Langs de beek liepen we terug naar het dorp. Heel leuke route, ook daar weer bordjes en een oude smidse met uitleg.
    Als je er ooit weer eens komt, volg de wandelroute naar de mijn, die begint bij de kerk dacht ik.
    Ik vond hebt Tingshuis ook mooi. De kerk was ook van binnen de moeite waard. Maar om er te wonen, ik denk het niet.
    Groet, Jet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja we zouden er ook gaan wandelen maar het was afgelopen zaterdag heel er koud en dat lukte niet met de kleine meid erbij :-) Wellicht een keer in het voorjaar of de zomer. Groetjes Johanna

      Verwijderen