maandag 8 november 2021

Geen klaagzang meer over het blad

Ik heb al een aantal keren een klaagzang gehouden over het blad in onze voortuin, deze keer heb ik positief nieuws! Gerrit en ik hebben lang nagedacht hoe we het herfst opruimwerk voor onszelf een beetje aangenamer zouden kunnen maken. We hebben gezocht op internet naar een grasmaaier met een goede zuigfunctie. We hebben namelijk nu wel een bladveger voor achter de maaier maar dat is A. een zwaar ding om uit de garage te trekken en B. een zwaar ding om achter in de greppel te legen. Na de laatste keer dat Gerrit dit had gedaan ging hij de dag daarna stevig door zijn rug en dat heeft wel een aantal weken geduurd voordat die rug weer wat stabiel werd en dat terwijl hij geen klager is, zijn hele werkzame leven is hij niet meer dan 1,5 dag met ziekteverlof geweest. Dit laatste even om het in een vergelijkend kader te zetten.
Terug naar de zoektocht. Gerrit vond op internet een prachtige machine, die ze volgens mij bij de kerk ook gebruiken om het blad op te zuigen. De Walker D21d

ja echt een prachtige machine, dat lijkt mij ook wel wat. Maar ja de kosten he.....Mijn moeder zou wel zeggen 'dat hast net samar yn in besketen doekje'.  Dat vertaal ik deze keer maar niet. Gerrit zou het er wel voor over hebben wanneer we dan tot in lengte van dagen het blad op een probleemloze manier zouden kunnen opruimen. We hebben het even laten bezinken. Er hing ook nog heel wat blad aan de beuken zodat het niet direct heel erg veel haast had gelukkig. 
Dit weekend, na een paar dagen stevige wind, was er dan toch heel wat blad uit de bomen gewaaid, we moesten wat.

Gerrit ging nadenken, iets wat me altijd blij maakt want dan komen er creatieve oplossingen. Op een gegeven moment, zaterdag tijdens de wandeling geloof ik, vraagt hij mij of ik denk dat onze aanhanger ook achter de grasmaaier gekoppeld zou kunnen worden. Wel.... ik denk veel na maar niet over het gevraagde onderwerp dus ik zeg hem dat ik dat niet weet.
Na de wandeling duik ik de garage in om de grashark, de sneeuwschep, de grote kruiwagen en de bladblazer te pakken. Die hebben we al een aantal jaar maar na de eerste keer gebruik had ik hem wat gediskwalificeerd. Ik vroeg aan Gerrit of hij met de maaimachine het blad in lijnen wilde blazen, dat kan namelijk. Zo gingen we samen bezig met het ordenen van het blad, op zo'n manier dat we het zo handig mogelijk zouden kunnen opscheppen. En nu komt het.......

Toen het gras er geordend bij lag, zo ongeveer na 45 minuten werk want deze keer lukte het heel goed met de bladblazer, waarschijnlijk omdat het blad nu goed droog was, verdween Gerrit met de tracker om na 15 minuten weer met de tracker terug te komen. En wat zie ik..... Hij heeft onze aanhanger erachter hangen. Ik loop naar hem toe en zeg dat we dan eigenlijk ook nog schotten nodig hebben om de zijkanten van de aanhanger op te hogen zodat er veel meer blad in kan. Ik wil het dan ook helemaal perfect hebben.
In de garage hadden we nog twee gebruikte platen spaanplaat staan 2.40 x 1.20 en die konden mooi als zijschotten dienen. Aan de voorkant hingen we een verhuisdeken en op de vloer van de kar een plastic zeil. Daarna reed hij met de aanhanger de tuin in en ja hoor, we konden maar raak scheppen. De ene rij blad na de andere verdween in de aanhanger. Zaterdag hebben we zo drie aanhangers blad uit de tuin gehaald. Was het anders zo dat onze grote kruiwagen (230 liter) na een schep of 6 vol was en geleegd moest worden in de greppel, nu konden we ons geluk niet op met dat we zo stevig door konden scheppen. Dat scheppen is namelijk niet het zwaarste werk want het blad weegt niks.
Kijk, hier komt hij aanrijden.....



Zo hebben we in een paar uurtjes tijd de hele grasmat opgeruimd en met drie aanhangers vol zeker 7 m3 blad uit de tuin gehaald. Dat is 35 kruiwagens blad. Daar waren we anders een paar dagen zoet mee want het heen en weer lopen en legen van de kruiwagen dat kost veel tijd en dat maakt het werk zwaar.

Vanmiddag heb ik met de blazer het blad uit de greppel voor ons huis geblazen en hebben we ook dit blad met de aanhanger opgeruimd. Daarna heb ik de hele tuin voor nogmaals schoongeblazen want er was toch alweer het nodige gevallen en  heeft Gerrit het blad onder de appelbomen aangeharkt en samen hebben we ook dit blad in de aanhanger geschept. Voor het legen van de aanhanger rijdt Gerrit naar de greppel achter de kerkgrond. Daar moet hij met het zaakje een stukje achteruit om goed bij de greppel te kunnen komen. Dan trekken we aan het zeil dat op de bodem van de aanhanger ligt en zo trekken we in één keer al het blad uit de aanhanger in de greppel. Met elkaar 10 minuten werk. Vandaag zijn we nog twee keer wezen legen, 5 m3 dus weer 25 kruiwagens. Vorige week hadden we op de oude manier het blad van de oprit opgeruimd en dat was (we hebben ze niet geteld dus het is een schatting) ongeveer 14 kruiwagens, bovendien hadden we uit de achtertuin ook wel 14 kruiwagens blad gehaald en eerder uit de zijtuin ook 12 kruiwagens. We zitten dus nu al over de 100 kruiwagens blad, het is blijkbaar een goed 'bladjaar'!

Het was al donker toen we klaar waren vandaag, twee uurtjes werk.

laat de winter nu maar komen

Nu moeten we de zijtuin nog doen maar dat stuk hebben we al eens ontruimd dus dat is nu niet meer het meeste werk.

Het is nu ook wat kouder, vanochtend rond acht uur vroor het en ook nu is de temperatuur tegen het vriespunt aan. Voor de eerste keer hebben we nu ook 's avonds de Karl-Johan branden.
 


Na een kleine tien kilometer lopen met de honden en het werken in de tuin, viel de spruitjesschotel er vanavond wel in.


Dit waren weer onze belevenissen van vandaag. We hadden een leuke dag en zitten nu gezellig in de keuken aan een kopje thee.

Ontvang een hartelijke groet van ons en .....wordt vervolgd.........

4 opmerkingen:

  1. Prachtig die inventiviteit! Dus het blad-opruim-werk gaat sneller én lichter! 😃👍🏼

    Groeten uit Hoogeveen,
    /Wilfred Smit

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Wilfred, ja we zagen er tegenop al dat 'blad'werk in de voortuin maar op deze wijze was het een fluitje van een cent!
      Groet Johanna

      Verwijderen
  2. In moaie oplossing! En at dit net wurke hie, dan hie de karre altyten noch achter de camper kint.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ja heittobe dat sil in prachtich gesicht weze mei de camper troch de tun en de oanhanger er achter!! Dan sille we de krante wol helje tink :-)

      Verwijderen