woensdag 6 februari 2019

Närhälsan (när/dichtbij en hälsan/gezondheid), we zijn wat wijzer geworden....

Tot nu toe hadden we ons nog niet zo verdiept in de organisatie van de gezondheidszorg/huisartsenzorg. Waarschijnlijk ook om afstand te creëren tot ons werkzame leven. Maar toch al wat vaker kwam de vraag boven omtrent wanneer het nu eens nodig is om eerstelijnszorg in te schakelen, hoe zou dit dan precies werken.....?
Wel vandaag zijn we daar wat wijzer in geworden. We hadden namelijk behoefte aan ondersteuning voor iets wat al een paar weken opspeelde maar waarvoor medicatie nodig was wat wij niet direct in huis hadden. Dat betekende vanochtend een eerste telefoontje naar de närhälsan/huisartsenzorg.
Via de website, die goed en vakkundig is georganiseerd met een veelheid aan informatie en doorschakel mogelijkheden, vonden we gemakkelijk het telefoonnummer. Het eerste wat je te horen krijgt is dat wanneer je belt met iets wat spoedzorg is, er worden enkele voorbeelden van genoemd, je moet opleggen en 112 moet bellen. Dat is dus heel duidelijk, de närhälsan is niet voor spoedgevallen. Vervolgens kwamen we in een keuzemenu waarin we konden aangeven wat de aard van ons telefoontje was. De volgende stap was dat we tussen 11.00 uur en 13.00 uur teruggebeld zouden worden voor overleg op het nummer waarmee we belden. We moesten nog even aangeven of dit nummer klopte. Dat is dus al een fors verschil met Nederland waar je een assistente aan de telefoon krijgt die de vraag direct inventariseert en afhandelt maar waar je dus wel eens in de wacht komt te staan. Hier dus geen wachtrij voor de telefoon maar gewoon wachten op een terugbelletje. Een georganiseerde wachtrij zou je kunnen zeggen.
Om 11.10 uur werden we gebeld door een verpleegkundige die de vraag inventariseerde. Ze luisterde nauwgezet, stelde enkele aanvullende vragen en kwam tot het voorstel voor een afspraak om 15.30 uur nog diezelfde middag. Wij, niet geheel ondeskundig, vonden het adequaat afgehandeld!
Ik geef een aantal foto's van de website van de närhälsan... Niks geen leukigheid en voorstel rondjes maar gewoon zakelijke informatie.


Heb je iets wat lijkt op de zaken in de opsomming dan ben je aan het juiste adres bij de närhälsan....
 Het is een website vol met informatie in het algemene deel. Daarnaast kun je met je ID nog inloggen waarna je in je persoonlijke deel komt waarin je o.a. je eigen dossier kunt lezen wanneer je ouder bent dan 16 jaar. De site is landelijk, het is dus niet zo dat elke praktijk zijn eigen website heeft. Mocht je tijdens een reis bijvoorbeeld elders zorg nodig hebben dat zijn bij de zorgverlener waar je dan komt al je medische gegevens inzichtelijk.

Het bezoek op zich hoe verliep dat.....
Wel wij kwamen aan en zagen daar een receptie in de hal met daarvoor enige bankjes en stoelen en voor de receptie stond een kölapp automaat. Dat laatste heeft niks met een koe te maken maar een kö is een rij het is dus gewoon een nummertjes automaat.
Toen wij aan de beurt waren vertelden we dat dit onze eerste kennismaking is met de närhälsan en waarvoor we kwamen. We kregen te horen dat we kunnen betalen na het bezoek en nu eerst konden plaatsnemen in de wachtkamer. Toen wij vroegen waar die was kregen we te horen dat dit de bankjes en de stoelen waren in de hal. Dat was dus wel iets anders dan de grote wachtkamer in Dokkum. Er zat ook bijna niemand in de wachtkamer.
Precies op de afgesproken tijd kwam er een verpleegster die onze voornaam noemde. Dat was even schakelen voor ons omdat we gewend zijn bij de achternaam opgeroepen te worden. Gelukkig hadden we het snel door :) en konden we meelopen.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik de verpleegster ietsje aan de zure kant vond maar dat is subjectieve informatie.....
We deden opnieuw ons verhaal en ze vertelde dat ze even wat onderzoek ging doen. Ze kwam terug met een karretje waar instrumenten op stonden voor bloeddrukmeting, thermometer, zuurstofbepaling in het bloed met een vingerklem, etc. Een algemeen onderzoek. Daarna zei ze dat we moesten wachten op de arts.
Dat duurde wel even, gelukkig weten we dat er een ernstig tekort is aan huisartsen in Zweden zodat we met wachten rekening hadden gehouden.
Tijdens het wachten kon ik even om me heen kijken in de onderzoekskamer; er was geen aparte spreekkamer.

het instrumentarium
De kunst aan de muur..
en nog een onderzoeksbank, een letterkaart en een wastafel met prullenmand. Dat was alles, niks geen luxe, praktisch en functioneel.

Na zo'n 20 minuten kwam de arts die alle tijd nam om het verhaal op te nemen. Ook de arts deed wat onderzoek en kwam met een uitgebreid voorstel voor receptuur. Het recept kregen we niet mee op een briefje, het komt digitaal in een omgeving te staan gekoppeld aan je identiteit en je kunt naar elke willekeurige apotheek om het af te halen.
De arts zit niet achter een computer, het contact is persoonlijk, hij/zij heeft een notitieblokje waarop hij/zij aantekeningen maakt, waarschijnlijk voor een latere invoer in het dossier.

In de apotheek stonden de middelen al klaar, er werd uitgebreid op onze vragen ingegaan, men doet zijn/haar uiterste best om dat te doen wat je wenst binnen de receptuur omschrijving. Daar werd ons ook verteld dat het recept kan worden herhaald tot 3 keer toe. Voor een herhaling hoef je dus niet opnieuw contact te hebben met de huisartsenpraktijk. De herhaal receptuur is één jaar geldig.

Misschien nog vermeldenswaardig is dat er voor deze huisartsenzorg een eigen bijdragen wordt geheven van 10 euro per keer tot een maximum van 100 euro. Daarna krijg je een vrijwaringsbewijs. Ouderen en jeugd hoeven die eigen bijdrage niet te betalen.
In de apotheek bedroeg de eigen bijdrage ietsje meer met 25.00 euro. Ook hierbij wordt een maximum aangehouden van 115,00 waarna stapsgewijze afbouw.

Gezondheidszorg wordt betaald vanuit de belastingen, je behoeft geen ziektekostenverzekering.
De organisatie van de gezondheidszorg geschiedt op provinciaal niveau. Medewerkers zijn in dienst van de provincie of län (zo heet een provincie hier). boven de provincie staat een controlerend orgaan, in Nederland zou dat de raad voor de gezondheid zijn, hier is het een onderdeel van Sociaal Styrelsen, daarboven staat de minister van gezondheidszorg.

Zo'n dag in het teken van gezondheidszorg vraagt om een waardige afsluiting met een gezonde maaltijd. Een heerlijke spinazie, groene paprika, courgette frittata. Heerlijk!



2 opmerkingen:

  1. Op hoofdlijnen een bekende procedure. Heel fijn dat er tijd voor je is. Onze arts vroeg zelfs "kan ik anders nog iets voor u doen?". Alsof je bij de Nederlandse bakker of bij de slager bent: anders niv iets? Geweldig. Bij ons heet het trouwens geen närhälsan, maar vårdcentral. En wij betalen 250 sek aan eigen risico per huisarts bezoek met een maximum van 1150 sek. Dat verschil vind ik wel vreemd. Is dat misschien län gebonden? En bij de apotheek moet er ook elke keer worden (bij)betaald. Ondanks de inmiddels verkregen vrijstelling voor de eigen bijdrage.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hej Heiko, Heb je reactie gelezen waarvoor dank, leuk dat je reageert! Heb ook nog even doorgezocht naar die verschillen in eigen bijdrage. Ik denk dat het längebonden is. Zag dat het bijvoorbeeld in Örebrolän 150 kr is voor een bezoek aan de huisarts. Het maximum lijkt ook wat te variëren. Wij vonden het een positieve ervaring en ja de tijd hebben om je verhaal te doen in een voor ons vreemde taal, dat is heel fijn!

      Verwijderen