zondag 21 mei 2023

Moestuin

Dit is onze perenboom. Volgens de arborist die hier een aantal jaren geleden was om de bomen te snoeien is het de oudste boom in de tuin. Het is een wonder dat de boom er nog zo goed bijstaat. De stam is namelijk in een heel vroeg stadium in de groei al helemaal gespleten. Het lijken net twee stammen te zijn die naast elkaar zijn gegroeid maar zo is het niet. Eén stam maar dan gespleten. Wij vroegen toen aan de arborist of hij de kroon terug wilde snoeien. Dat wilde hij niet, hij was niet zo van de fruitbomen zo vertelde hij. Daarvoor moesten we iemand anders vragen. Wat hij toen wel heeft gedaan is dat hij de twee delen van de kruin met een band aan elkaar heeft gezet. Zo heeft de ene helft van de kruin steun van de andere helft. Hij zou de spanband elk jaar gaan controleren maar tot nu toe hebben we hem niet weer gezien. De controle die doen we nu maar zelf.





Vorig jaar hadden we weinig peren, iets dat Gerrit niet zo erg vindt want wanneer hij dan in de herfst het gras onder de boom moet maaien dan moet hij eerst alle peren van de grond zoeken en dat is een heel werk. Kruiwagens vol peren komen er van de boom. Hij moet ze soms met de sneeuwschep wegscheppen. Ik vermoed dat we dit jaar weer veel peren krijgen. De boom zit vol bloemen en wanneer ik er onder loop hoor ik de insekten zoemen.

De appelbomen hebben we dit jaar bijtijds gesnoeid en nu worden we beloond met mooie bloesem. Vorig jaar hadden we in totaal misschien vijf appels, dit jaar zullen het er vast ook meer worden.




Ik heb het al eens eerder geschreven maar in het mooie avondlicht door de tuin lopen zo in de zomer, vind ik echt zo mooi! Het is dan net alsof de tuin je beloont voor het vele werk dat je erin steekt. 



Het meeste werk vandaag (zondag) was het klaarmaken van de moestuin. We hebben eerst alle onkruid eruit gezocht en daarna de bakken bijgevuld met tuinaarde. Die kun je hier in grote zakken bij de ICA kopen. We hebben dit jaar drie bakken met boontjes, drie bakken courgettes, één bak sla en één bak andijvie. Dat laatste dat kun je hier niet kopen. Mijn zusje heeft twee zakjes andijviezaad opgestuurd. Afwachten of het wat wil worden. Ook heb ik nog een bak met bloemen. De twee bessenstruiken staan heel mooi fris. Een derde struik, die we vorig jaar kochten, hebben we in een van de kleinere lege bakken geplant. Het tuintje staat er zo weer puik bij. Nu maar hopen op heerlijk moestuin weer.


Zo hebben we in dit weekendje thuis veel werk in de tuin verzet. Het is een fijn gevoel dat de tuin weer 'bij' is. Achterstand in het tuinwerk maakt bij mij dat ik steeds minder zin heb om in de tuin te gaan werken. Dan wordt het ook 'werk' en is het geen bezigheid meer.

Morgen vertrekken we weer naar Henk en Chang en Emke. Mijn werk daar is op dit moment het opfrissen van alle deuren. Opfrissen wil zeggen afschuren en opnieuw in de lak zetten. Iedere deur krijg ik vier keer onder handen, ik ben er nog wel even mee bezig. Gerrit en Henk werken in de badkamer die nu betegeld wordt met grote wand-en vloertegels van 60 x 60 cm. Voordat het tegelwerk kon beginnen moest de badkamer helemaal waterdicht worden gemaakt door er een folie in de plakken. Die folie komt ook op de vloer. De stroken overlappen steeds 5 cm en de overlap moet ook nog worden afgekit.


Daar is nog een leuk filmpje over te vinden op youtube. Henk en Gerrit hebben al deze stappen ook gevolgd nadat ze eerst bijna alle wanden opnieuw hebben gemaakt van multiplex en gipsplaat 



Een warme en vredevolle groet aan iedereen en wordt vervolgd.....









 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten