zondag 5 augustus 2018

Oude tijden herleven in Läckö slottet.......

Dit was al het tweede bezoek dit jaar aan Läckö slottet. In april zijn we er geweest met Henk en Chang, ook toen hebben we een rondleiding gehad door het slot net zoals vandaag. De rondleiding was precies dezelfde als die van april zelfs ook gegeven door dezelfde gids echter nu waren er veel meer kamers voor bezichtiging open gesteld en dat maakte het bezoek aan het slot voor ons als terugkerende gasten, onverwacht toch nog tot een verrassing!!
Zo kom je aanlopen op het slot. Altijd weer prachtig, zo mooi gelegen aan het Vänern. Vandaag was het er druk we moesten even zoeken om een mooie parkeerplaats te vinden. Ook de groep waaraan de rondleiding werd gegeven was vele malen groter dan die in april, er zijn dus veel mensen die een keuze maken voor een bezichtiging van dit prachtige slot. De rondleiding neemt precies 45 minuten en is met kinderen prima te doen. Wij kozen voor de engelstalige rondleiding maar er is natuurlijk ook eentje in het Zweeds. Na de rondleiding mochten we op eigen gelegenheid nog door het kasteel wandelen. Daar was nog van alles te zien. Vertrekken deels ingericht in de stijl van de 16e e 17e eeuw en ook vertrekken die als het ware geënsceneerd zijn, waar dus een soort tafereeltje te zien is. Leuk voor ons maar zeker ook voor wanneer je met kinderen het slot bezichtigt.

H en ik als jonkvrouwen in het venster.
De linnenkamer
De linnenpers voor de koude verwerking van het linnen.
Met een uitleg over het wasproces
De vertrekken voor de 'gewone' man

In één van de verdiepingen van het slot was een speciale tentoonstelling over porselein ingericht. Dat had natuurlijk mijn speciale belangstelling omdat ik porselein erg mooi vind vooral de varianten in blauw, daar kan ik bij wegdromen.

Dit bordje bijvoorbeeld is afkomstig uit de Rörstrand porseleinfabriek. Het is het Ostindia servies. Onderstaand bord is van 1932. Het servies is nog altijd een gewild decor, ik ben er helemaal verliefd op maar ik heb het zelf niet.

Op dezelfde verdieping bevindt zich eveneens de schatkamer. Hierin was veel zilverwerk te zien. Op onderstaande foto zie je zilverwerk in de zeer verfijnde filigraan techniek. Erg mooi! Wat ik me wel even afvraag is hoe je het zou moeten poetsen?

Verder waren er in de schatkamer voorwerpen te zien, verzameld tijdens reizen naar verre oorden. Deze voorwerpen werden in vroegere tijden in een speciaal kastje bewaard zodat het aan bezoek getoond kon worden. die kastjes waren zeer mooi afgewerkt o.a. met schilpadden schilden, wat dan natuurlijk weer iets bedenkelijker is maar wel heel mooi om te zien.

In het slot was ook nog een verzameling van jachtgeweren. Ik ben niet zo van de geweren en ben daardoor denk ik ook vergeten er een foto van te maken. Ook die geweren waren zeer mooi gemaakt, ware kunstobjecten. Ik leen even een afbeelding van internet voor het geven van een indruk van deze verzameling. De verzameling is aangelegd door Axel Wallenberg (1874-1963) die hem heeft geschonken aan het 'Armémuseum' die de collectie op haar buurt toont in het slot. 



Na afloop zijn we nog even door de indrukwekkende tuin gelopen. Dit is vooral een moestuin, zeer mooi aangelegd en ingericht. Ik als beginnend moestuin tuinier kan hier nog wel wat van opsteken. Mijn andijvie was in een klap volwassen en is nu deels doorgeschoten. 



Na de bezichtiging hebben we nog een heerlijke fika genoten in het restaurant gesitueerd in de voormalige stallen.





2 opmerkingen:

  1. Ook wij gaan er zeker nog een tweede keer heen. In het voorjaar hadden we geen tijd om het van binnen te bekijken omdat we met jullie een afspraak hadden maar gaan de rondleiding ook zeker een keer doen.
    Groetjes Jan en Nel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja dat moeten jullie zeker doen het is erg leuk, zeker in de zomertijd!

      Verwijderen