maandag 27 augustus 2018

Mogen stemmen in Zweden.....


Toen wij in maart uit Nederland vertrokken was het net verkiezingstijd. In verband met onze verhuizing naar Zweden waren wij niet in staat onze stem uit te brengen. Dat zit mij als ware democraat natuurlijk erg dwars. Maar ja....het liep nu eenmaal zo. Bovendien vertrokken wij uit Nederland zodat het uitbrengen van een stem wellicht ook niet geheel gerechtvaardigd zou zijn geweest.
In Nederland mogen wij stemmen omdat we de Nederlandse nationaliteit hebben. 
Wij wonen nu in Zweden, betalen hier belasting maar we zijn geen Zweed. Wij zijn Nederlanders in Zweden. Toch....en dat vind ik heel bijzonder, ontvingen wij enige weken geleden een stempas!! Een uitnodiging om te gaan stemmen voor de gemeente en voor de provincie. Alleen voor het parlement mogen wij niet stemmen. Die verkiezingen zullen worden gehouden op 9 september. Dus één stemdag voor alle drie verkiezingen. Nu we een stempas hebben ontvangen heb ik ook de Zweedse kieswijzer ingevuld en kon ik zo ontdekken waarop ik mijn stem kan uitbrengen. Ik kwam uit op de partij naar mijn hart en dat stemde mij tevreden. Helaas zijn wij op 9 september, als alles meezit, niet thuis maar gelukkig is daarin voorzien. In Zweden kent men namelijk de mogelijkheid tot 'Förtidsröstning' dat is voortijdig je stem uit kunnen brengen. Geweldig toch. Niks geen machtigingen of andere lastige constructies maar gewoon locaties openen waar je al kunt stemmen. Voor ons betekende dit dat we vanaf vandaag onze stemmen uit konden brengen in het gemeentehuis te Karlsborg. Dat hebben we dus vandaag gedaan. We voelden het als een eer! We wonen nog geen half jaar hier in Zweden en we mogen al stemmen!



 Het proces van stemmen verloopt iets anders dan in Nederland. We kwamen aan op het gemeentehuis en aldaar stonden op een tafel grote bakken met stemkaartjes. Elke partij heeft een eigen kaartje in een eigen kleur met daarop alle kandidaten van die partij. Je kon uit die grote bak je kaartje zoeken, een kaartje voor de gemeente en een kaartje voor de provincie (dus iets minder geheim als in Nederland) en dan met je kaartjes naar het stemhokje lopen om daar kruisjes te zetten bij de kandidaat van je keuze. Vervolgens moesten we dan naar het loket lopen waar de receptioniste ons persoonlijke stemnummer op een lijst moest schrijven, onze stemkaartjes in een enveloppe moest doen die ze onder ons toeziend oog dichtplakte en in de stembus deponeerde. We moesten bij de stempas ook ons ID bewijs overhandigen ter controle van onze identiteit. De receptioniste kon dus ook gewoon zien waarop wij onze stem hadden uitgebracht. Het stemmen op zich verloopt technisch gezien geheel anders dan wij in Nederland gewend waren. Maar toch......gingen wij met een voldaan gevoel weer naar huis. We leven hier in een democratisch land waar we een democratisch recht hebben op het uitbrengen van een stem (wat we vooraf dus niet wisten) en we hebben er gebruik van gemaakt!! Het voelt als meedoen in deze samenleving.

Waarmee hebben we ons vandaag verder beziggehouden. Wel het dak van onze nieuwe altan daarop moest nog een strip worden gemonteerd. Een strip die zit tussen de kopse kant van het dak en de muur van ons huis. Daarvoor moest Gerrit het dak op met hulpmateriaal waarop hij kon zitten omdat hij anders door de dakplaten heen kon zakken, om vervolgens de gaten te kunnen boren in de muur en in de strip om ze daarna vast te kunnen schroeven. Ik heb slechts morele hulp kunnen bieden bij deze klus. Zelf heb ik nog het bruggetje in de olie gezet, net voordat de volgende bui kwam.

Vanmiddag hebben we in Mariestad enkele boodschapjes gehaald. We zijn daar natuurlijk ook even naar de loppis gegaan. Daar had Gerrit voor mij een aantal boekjes over weven gevonden terwijl ik me stond te vergapen aan het serviesgoed en de sierpotten voor kamerplanten. Erg leuk, oude klassiekers over het weven van voddenkleden en andere weeftechnieken. Zelf vond ik ook nog een boekje over Quilten. Een aantal weken terug toen D en H bij ons waren had ik samen met H een paar pannenlappen gekocht gemaakt met de quilt techniek. H. en ik waren daarover enthousiast. Mogelijk dat ik naast het weven me ook wat wil gaan verdiepen in he quilten. Dus helemaal blij met mijn boekje.



Vanavond hebben we de Karl-Johan weer aangestoken. Toen we terugkwamen uit Mariestad was het namelijk erg koud geworden. het was vandaag 12 gr C. Dat opstoken van de kachel gaat eerst altijd een beetje lastig omdat de schoorsteen zo koud is. Maar na een kwartiertje begon de trek te komen en werd het behaaglijk warm in de keuken. Wanneer we nu morgenochtend de kachel weer aansteken is er niets aan de hand, dan is de schoorsteen nog warm en trekt hij beter. De honden liggen bijna weer in de kachel, ze vinden het net als wij heerlijk warm.

Verder had ik vandaag via de persoonlijke berichten een aantal indringende berichten op mijn vorige blogpost. Dat vind ik bijzonder en daarvoor wil ik mijn dank uitspreken. Ik vind het altijd erg leuk om reacties op mijn blog te mogen ontvangen.

Wordt vervolgd.....


Geen opmerkingen:

Een reactie posten