zondag 29 mei 2016

Sommar regn

Vanochtend bij het ontwaken hoorden we de regen op het dak van de altan kletteren. We zeiden tegen elkaar dat opstaan geen haast had omdat het toch regende. We hadden eigenlijk het plan om de tuin af te maken, d.w.z. de laatste takken eruit halen en de kantjes afwerken en nog een keer maaien. Dat hoefde allemaal niet omdat het gras nu nat is van de regen.
Na het opstaan, douchen en ontbijt zijn we lekker wat met onze Zweedse les bezig geweest. Ik ben zelf aan het worstelen met onbepaalde en bepaalde vorm van het bijvoeglijk naamwoord, Gerrit doet andere dingen. We lopen een beetje uit elkaar omdat ik er wat meer mee bezig ben. 
Greetje stuurde nog een appje met 25 graden. Mijn korte termijn informatiesysteem ging ervan uit dat het 25 graden is in Oxford en wenste haar mooie fietstochten toe op haar nieuwe fiets. Latere communicatie herinnerde mij eraan dat ze alweer in New York zit. Ze had het wel verteld tijdens onze laatste skype vorige week maar het was me alweer ontgaan. Er gebeurt zoveel de laatste tijd dat mijn geheugen merkbaar moeite heeft met het onderscheiden van hoofd- en bij zaken. Het was dus 25 graden in New York, lekker weer daar. Ik had ook eventjes een weerberichtje van onze omgeving opgezocht. Dat vertelt dat het vanavond gaat opklaren (uppehåll in het Zweeds) en dat het de komende dagen ook lekker weer gaat worden, zelfs meer zonnetjes dan in NY.

Dat berichtje heb ik eventjes terug verzonden met de App. Geen reactie terug ontvangen :)!  
Na een poosje bezig te zijn geweest met Zweeds hadden we op deze reserve moederdag wel zin om eventjes een ommetje te maken. Omdat het nog steeds Sköna Maj tijd is hebben we in het programma gekeken welke activiteiten er vandaag zijn. Er was een kerkdienst in de Stavkyrka in Skage met koffie en moederdagtaart na en er was een activiteit in Tiveden national Park en wel Tived torp. Plantjes ruilen en live muziek. Daar hebben we voor gekozen. 


Tived Torp is een klein oud gehucht midden in de natuur en prachtige omgeving. Je kunt er heerlijk wandelen (wat we dus vandaag vanwege de regen maar niet hebben gedaan) en lekker koffie drinken of een dagens lunch eten in de koffietent aldaar. De live muziek bestond uit een operakoortje van dames. Leuk om te zien en om te horen. Het publiek vond het prachtig en na afloop werden de zangers bedankt bij het verlaten van het zaaltje. Tack for musik!! leuk om mee te maken en een leuk ontspannen sfeertje. De Zweden houden van zingen en muziek maken. Wanneer ze bij elkaar zitten kan er zomaar iemand een (drink)lied aanheffen waarna iedereen mee gaat zingen. Dat gebeurde ook bij de live muziek. Het publiek werd uitgenodigd mee te zingen. Nu zijn we wel muziek liefhebbers en in een ver verleden ook wel zangers maar meezingen was voor ons nog een brug te ver. Na de liederen zijn we ook nog even bij de plantjes langsgelopen. Ik heb rabarber gekocht. Niet omdat we zoveel rabarber eten, eigenlijk helemaal niet want er moet zoveel suiker in, maar om de rabarber te gebruiken wanneer ik een rabarbertaart ga bakken. Het recept ervan staat in het kookboekje van Kakkelaset. De rabarberplant is de eerste aanschaf voor mijn toekomstige moestuin. Van Femke en Louis kreeg ik al eens een naslagwerk over hoe een moestuin aan te leggen en waarmee rekening te houden. Ik heb er al in gelezen maar ben nog geen deskundige. Misschien dat dat nog komt. Anders kan ik altijd nog een vraag neerleggen bij mijn voormalige buurman Gerard. Die heeft al zolang hij daar woont een moestuin volgens mij en is ondertussen dus wel een deskundige.
Bij thuiskomst hebben we genoten van een kopje thee met Buddapestrulle en na de thee klaarde de lucht wat op en is Gerrit het laatste hout gaan opruimen en heb ik de lasagne gemaakt en in de over gezet. Hoe huislijk. Heerlijk!
Vanavond tijdens onze avondwandeling met Arvid en Fynn heb ik nog even de beloofde foto van het snoeihout genomen.

De sommar regn is voorbij, de zomer kan nu wat ons betreft wel komen.



2 opmerkingen:

  1. Hoi Johanna en Gerrit,
    Mooi te lezen dat jullie je zo goed vermaken in Zweden! En wellicht ook nog tijd vinden om in de moestuin te gaan werken. Volgens mij hebben jullie geen ruimteprobleem voor een dergelijk tuin. Ik ben altijd bereid jullie van advies te voorzien! Mijn eerste advies is: beschouw je moestuin als bezigheid om heerlijk buiten en in de aarde bezig te zijn maar niet om er lekker goedkoop van te kunnen eten. Het kost meestal meer dan het (financieel) oplevert. Gerard

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik wit nog wol van die keer dat er iemand hiel hurd ûnder de tafel dook toen de zangeres maai de microfoon eroan kaam.. ��
    Suzanne

    BeantwoordenVerwijderen