donderdag 26 mei 2016

De eerste dagen

Dinsdagmiddag zijn we vertrokken van de camping bij Dokkum. Na een gezellige lunch met mijn collega's Aukje en Marloes bij Artisante ben ik vlug naar onze caravan gegaan waar Gerrit al druk bezig was met de voorbereidingen voor vertrek. Ik kon hem daarmee mooi nog eventjes helpen. 14.40 was de caravan vertrekklaar en reden van van de camping af. Een beetje spannend wel omdat onze auto deze winter wat problemen had gegeven. Bij en zo'n lange reis met de caravan als aanhanger vraag ik me dan wel af hoe dat zal gaan.

Onze auto is tenslotte 10 jaar oud en dus al een beetje op leeftijd. We willen eigenlijk wachten met vervanging tot we in Zweden wonen, dus hij moet het nog eventjes volhouden. Omdat onze garage in Drachten er niet meer is hebben we onze ' alde Swarte' nu bij garage DUC in onderhoud. DUC heeft er veel aandacht aan gegeven en de auto voorzien van nieuwe remschijven. Onze Alde Swarte heeft het prima gedaan en heeft geen problemen gegeven. We zijn heerlijk rustig naar Denemarken gereden waar we hebben overnacht bij de brug bij Vordingsborg.
Daar is een lange brug die halverwege een afslag heeft naar mön en bij die afslag is een mogelijkheid voor campers en caravans om te overnachten. Jammer was dat het kampeer deel afgesloten was en we uitsluitend op de parkeerplaatsen mochten staan. Maar desalniettemin hadden we een prachtig plekje met een heerlijk uitzicht waar we prima hebben gestaan.
Gerrit was al vroeg wakker en heeft lekker even van de zon genoten.

tijd om de tafel te dekken voor het ontbijt.
De volgende dag, woensdag, zijn we na het ontbijt doorgereisd naar Zweden. Deze reis was ook mijn primeur wat betreft het rijden met deze caravan.

Øresundsbron

We hadden heerlijk zonnig weer met een strakblauwe lucht. Ongeveer 17.30 kwamen we aan bij ons huis in Undenäs. Alles was oke! Iets wat altijd wel weer wat spannend is.
Vanochtend hebben we eerst de wimpel gehesen en lekker de honden uitgelaten in het bos tegenover ons huis. Daarna zijn wij ook in de tuin gaan werken.

In onze april vakantie hadden we afspraken gemaakt met de arborist die onze bomen gaat snoeien. Hij had per email al aangegeven hard aan het werk te zijn. Hieronder zie je hem in de boom. Onze bomen worden prachtig gesnoeid vinden wij. Indien nodig wordt er kruinstabilisatie aangebracht. Met een band worden dan twee toppen in de bomen dan aan elkaar gekoppeld zodat de druk bij harde wind verdeeld wordt en de kans dat er een kruin afbreekt zo vermindert.  De arborist heeft een eenmansbedrijf. Zijn moeder helpt aan de grond. Zij heeft een EHBO opleiding en dat is verplicht voor het uitvoeren van zijn werk. Er moet altijd iemand aan de grond aanwezig zijn voor het geval er iets gebeurt.
Het is lekker buiten weer en we hebben er zin in.

Werken in de tuin om de boel weer wat netjes te krijgen.

Op de foto hierboven zie je de plek waar later de uitbreiding van onze 'Altan'  komt.