dinsdag 30 juni 2015

De keuken en de andere keuken

Het afwerken van ons gasthuis is nu in volle gang; Gerrit knutselt de hele dag met de Ikea keukenspullen en het wordt steeds mooier. Zelf heb ik de ramen en kozijnen (sinds het bezoekje van Jan en Nel (Jan is timmerman) weet  ik het onderscheid tussen de ramen en de kozijnen), (ik dacht nl dat ramen alleen glas was maar dat is niet zo, ramen is het glas met het raamwerk eromheen) ter hand genomen. Ook met deze ramen verwonder ik me erover dat onder de verschrikkelijk uitziende verflaag weer prachtig oud grenen hout tevoorschijn komt. Op dit moment staan ze in de grondverf en vandaag of morgen ga ik ze aflakken. We hebben op Blocket













twee prachtige Retro stoeltjes gevonden in Skövde, eentje in groen en eentje in goudgeel. Die gaan we dinsdag ophalen. Dan hoef ik vervolgens alleen nog maar een eetkamertafel en twee stoelen en dan  is er voldoende meubilair. Mocht je nog een oud grenen tafel hebben tip me dan even.
Ik wil ook nog even een correctie maken op mijn vorige blog bericht. Ik had het namelijk over 'mensen die ons lief zijn uit Nederland.' Daaruit spreekt even mijn bekrompen geest. Je hoeft niet uitsluitend uit Nederland te komen om in ons gasthuis te mogen verblijven.
Theo en Lilian hebben nu vakantie en zijn bij ons langsgekomen. Ik had een heerlijke lasagne gemaakt en 's avonds hebben we heel gezellig buiten op de altan gezeten en gegeten tot het te koud werd. Theo en Lilian hebben nu een heerlijke periode in Zweden voor de boeg waarin ze samen met hun kinderen en andere familie een feestelijk samenzijn  vieren. Vorig jaar zijn ze ook bij ons geweest en we spreken nu al over een leuke traditie. Wat mij betreft welkom.
Gisteren, zaterdag, zijn we even naar Forsvik geweest. Elk jaar begint de Zweedse zomer daar met de Forsvik dagerna. Met veel muziek in het theater en kraampjes op het museum terrein naast de sluis. Dat is een heel gezellig en druk gebeuren. We zijn daar ook bij Kor en Loes geweest en samen met hen hebben we over markt gelopen. Zij trekken na het weekend naar hogere sferen, richting Lapland.



dit was onze keukendeur.
Vandaag zijn we weer in de keuken bezig geweest alleen in de andere keuken, de keuken waarin wij zelf vertoeven. Bij het aankopen van ons huis zeiden we al tegen elkaar dat er een raam in de deur van de keuken moest komen. Er zat een dichte deur (zie foto). Echter een andere deur is gemakkelijk gezegd maar moeilijker gedaan. Wanneer je in Zweden een deur koopt, koop je die met een passend kozijn. Hierin zijn een aantal standaard maten. Onze keukendeur past niet onder het hoofdstukje standaard maten. Dus onze redenatie wat dat een nieuwe deur heel veel voeten in de aarde zou geven. Op een gegeven moment ontdekte we dat onze deur de maatvoering had van een altandeur (lees terrasdeur). We zouden al bijna eentje bestellen toe Gerrit met de suggestie kwam zelf een raam in de deur te plaatsen. We hebben hierover met Jan gepraat toen Jan en Nel bij ons waren en Jan heeft nog waardevolle tips gegeven. Toen konden we de stap naar zetten. In Karlsborg hebben we een glaszetter gevonden die een aantal van onze ramen heeft vervangen. Een rustige, aardige en vriendelijke man; Per genaamd.
We vroegen hem of hij ook geïsoleerd glas voor ons kon bestellen. Dat was prima mogelijk. We hebben een ruit besteld (geïsoleerd) van 50 bij 1.30 meter dezelfde maat als onze ramen. Vandaag was onze bestelling af te halen, precies zoals afgesproken.
Gerrit besloot direct met de deur en het raam te beginnen. Op de foto hiernaast ziek je hem druk bezig met de deur. Dat was natuurlijk een spannende klus omdat de zaag gezet moest worden in onze buitendeur. Dat kan maar een keer.... Het is goed gelukt.Hier zie je Gerrit de vulblokjes plaatsen waar het raam tegenaan komt te staan; de glaszetten heeft het allemaal duidelijk uitgelegd en aan ons verteld dat het zo moest met de vulblokjes. Bovendien zo vertelde hij moest er in de hoeken siliconen kit ter beveiliging tegen inbraak worden aangebracht. Alle advies gratis, een warme douche voor Per.


Hier zie je het gat in de bestaande deur; keurig uitgezaagd.

Het nieuw glas geplaatst in de deur. Daarna moest het worden afgetimmerd met raamlatjes. Keurig onder verstek.
We hebben de deur weer ingehangen en vanavond heb ik het nog mooi geschilderd.

Een deur waarover we heel veel hebben nagedacht is nu klaar.
Een 10 voor Gerrit. Hij is heel mooi geworden. Vanavond heb ik hem aan de buitenkant weer opnieuw geschilderd.


 Het ziet er prachtig uit. En kijk eens in de keuken, wat een licht op een overigens zeer donkere dag waarop in 's avonds de thermo sokken maar heb aangedaan vanwege de koude voeten.

4 opmerkingen:

  1. Wouw, dat hat heit mar vakkundig dien!! Mooi san raam yn de door!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja he, we binne sa wies mei ut rut yn de doar. Jimme moate mar gau ris komme en adviezen jaan oer de ynrichting.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat ziet er goed uit. Het word door het renoveren steeds mooier en uiteindelijk heb je iets moois staan wat je zelf helemaal gemaakt hebt.

    BeantwoordenVerwijderen