zaterdag 24 december 2016

We zijn er weer...



 We gaan met zijn allen (behalve Henk en Chang omdat die in april terug komen) kerst vieren in Zweden. Wij zijn woensdag 21 december, de kortste dag, aangekomen, Femke en Louis rijden vannacht heb ik begrepen en Greetje is onderweg met het vliegtuig en arriveert om 22.00 uur op Örebro. Zo meteen vertrekken wij om haar op te halen. Wij hebben er inmiddels al bijna twee dagen opzitten. De tijd gaat snel, we moeten veel dingetjes doen ter voorbereiding op kerst. Voor het eerst begon onze vakantie dus ook niet met een wandeling naar Näs maar met een ritje naar Skövde. Al tijdens het ontbijt ontvingen we een appje van Henk met de vraag om een foto vanuit het keukenraam. Hij wil even weten hoe het hier buiten is. Wel het is niet spectaculair! niet koud, beetje te warm, heldere blauwe lucht, droog weer.

In Skövde hadden we meerdere missie's Suzanne had een afspraak gemaakt met iemand met wie ze Zweeds appt, leuk om elkaar in levende lijve te ontmoeten, wij zouden het door ons bestelde laminaat voor onze keuken ophalen en we hebben voor een deel de kerstaankopen gedaan. De boodschappen haal ik zoveel mogelijk in onze plaatselijke ICA.
Alles verliep vlot zo rond een uur of half zeven waren we weer thuis. Op weg naar huis kwamen we nog een overstekende ree tegen die heel kalm en statig de weg overstak. Een mannetje met een prachtig gewei. Kon helaas geen foto maken omdat het erg donker was op de kortste dag van het jaar.

Vanmorgen hebben we onze wandeling naar Näs gemaakt. Het was prachtig weer.



 In het Viken drijft een dun laagje ijs langs de kant, het stelt niet veel voor.



 De zon staat erg laag, je kunt het zien aan de lange schaduwen.

 Op de onderstaande foto zie je dat verderop in het meer ook weer een laagje ijs aanwezig is.

Na onze wandeling ga ik boodschappen halen, en maak ik een begin met het kerstdiner. Dit jaar maak ik een 'Julbord' . Een julbord is een buffet met vele meestal traditionele gerechten. De ham heb ik inmiddels in de oven staan een andere ham ga ik koken en later grillen. Het is een heel gedoe met twee veganistische dochters en drie verjaardagen mijn hoofd loopt er bijna van om. Ik ben al drie keer naar de ICA geweest voor aanvullende aankopen.

Inmiddels hebben we ons hele huis in kerstsfeer, iemand uit het dorp heeft een kerstboom bij ons afgeleverd en die hebben we mooi opgetuigd. Het is fijn hier weer te zijn.

4 opmerkingen:

  1. Geniet van jullie kerstvakantie!
    Fijne feestdagen met z'n allen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Nel, voor jou en Jan ook hele fijne feestdagen toegewenst en natuurlijk ook een gezond en goed 2017!

      Verwijderen