dinsdag 8 april 2014

De aanloop 3….

Dit bord daar zit weer een verhaaltje aan vast. Vroeger bij mij (Johanna) thuis had mijn moeder 3 van deze borden aan de wand hangen. De borden hebben me altijd gevacineerd. De kleur is mooi diepblauw de afbeelding is exotisch en verbeelden oorden waar wij geen weet van hadden. Daarnaast hadden de borden een mystieke uitstraling omdat het blauw wat verloopt in het wit. 
Toen wij ouder werden en zelf woonruimte kregen heeft mijn moeder de borden verdeeld. Ieder van ons kreeg een bord. 
Ik gaf het bord een ereplek in de hal onder de trap. Elke dag keek ik er wel even naar. Het was een mooie jeugdherinnering. 
Op een dag had ik beddengoed aan de trap hangen te drogen en mijn moeder zou dit voor me opvouwen. Toen ze het laken van de trap aftrok bleef het haken aan het bord en viel het te pletter op de grond. Ik was hierover erg verdrietig. Natuurlijk kreeg ik van haar een nieuw bord maar met een andere afbeelding erop en zonder de bijbehorende jeugdherinneringen. Het bord is altijd in mijn gedachten gebleven. Wat was ik verrast toen ik op marktplaats sneupend het bord tegenkwam. Het blijkt een bord te zijn gemaakt in Maastricht bij Regout. Ik heb de borden (het waren er twee) direct gekocht voor 40 euro. Ze krijgen een mooie plek in ons nieuwe huis.


De kroonluchter.
Het lijkt ons wel leuk om in ons huis van 100 jaar ook een mooie oude lamp boven de tafel te hangen. Een mooie kristallen kroonluchter was de gedachte. Ik zoeken op marktplaats en ja hoor daar was de kroonluchter al. Bij Theresia in Zwolle. Er zijn zo uit mijn hoofd 15 kaarsjes. Op de foto zijn we de lamp aan het schoonmaken met een kunstzeem en een sopje van groene zeep.







Een echte -Clemens van Vlaardingen. Het hele jaar door kreeg ik iedere week wel een pakketje binnen. De ene keer dit en de andere keer dat. Soms voelde het net alsof ik elke week een cadeautje kreeg. Toen ik dan daadwerkelijk jarig was ontstond de vraag wat voor cadeau ik graag voor mijn verjaardag wilde hebben. Ik kon het niet bedenken. toen kwam Gerrit op het idee een mooi schilderij te kopen voor boven de kast is in de kamer. Weer zoeken op marktplaats en daar kwamen we dit schilderij tegen in Urk. Wij ernaar toe om het te bekijken. Het schilderij is helemaal gaaf en er zit een prachtige lijst omheen. De afbeelding spreekt ons aan een 

winterlandschap in heldere kleuren. We hebben het gekocht, samen met nog een ander schilderijtje. 






Deze foto's laten zien dat na een jaar spullen verzamelen ons huis helemaal vol stond. Er kon werkelijk niets meer bij. 

En nu maar afwachten of het allemaal ook een beetje bij elkaar past straks in ons nieuwe huis in Undenäs.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten