donderdag 23 maart 2017

Pizza grandiosa..en een schildersatelier

Vanmorgen was ik lekker vroeg wakker. Ik geloof om een uur of zes. Buiten trof ik een sprookje aan. De voorjaarszon scheen volop op de bomen in het Vångdalen. Ik hoorde de Kraanvogels alweer roepen. Ze roepen dan: ' wakker worden uit je winterslaap....het voorjaar komt eraan' of zoiets...
Na het ontbijt hebben we afgesproken de woonkamer, zo ongeveer de enige plek waar nog orde en netheid heerst momenteel, om te toveren tot een schildersatelier. Ik ben namelijk zover met alle onderdelen die we hergebruiken dat ze in de afwerklaag geverfd kunnen worden. Dat kan natuurlijk niet in het tumult van de verbouwing in de keuken. Ik verf met glansverf en elk stofje zie je dan in de verf terug. Ik had dus dringend behoefte aan een schone ruimte. De woonkamer dus.
Daar hebben we plastic op de vloer gelegd en over de tafel en daarop liggen nu de spullen die ik moet aflakken. Hiervoor gebruik ik Wijzanol halfglans in de kleur RAL 9010. Die kleur heb ik geleerd van mijn voormalige collega Josee. Van haar heb ik niet heel veel geleerd maar wel dat RAL 9010 in huis een fijne kleur is.
Eerder had ik alles al geschuurd. Ik ben een groot deel van de dag bezig geweest met aflakken.



 Aan het verfblik kun je hier zien dat mijn klus hier geklaard is. De zon scheen heerlijk in de kamer zodat ik goed licht had. Daar zal het dus niet aan liggen.


 Ondertussen was Gerrit druk in de keuken. Voor zijn werk van vandaag hadden we gisteren inkopen gedaan in Karlsborg bij de byggvaror. Vandaag moest hij de platen multiplex, waarmee we de nieuwe wand gaanmaken, eerst voorzien van gaten voor de stroompunten. Dat was veel passen en meten en uitzagen. Een secuur werkje, maar dat is hem wel toevertrouwd.


 Samen hebben we de platen geplaatst. Het zijn niet mijn meest charmante foto's maar zo loop ik er al drie dagen bij.




 En zo precies passen de stroompunten dan in de nieuwe wand.
 Terwijl Gerrit druk was met figuurzagen heb ik het plafond twee maal in de grondverf gezet. Immers als straks de wand helemaal klaar is moet eerst de nieuwe vloer gelegd. En voor die tijd moet het plafond in de verf. Het was alweer negen uur 's avonds voordat we de punt zetten voor vandaag. Nu zitten we gezellig in ons gästhus. Opnieuw zou ik mijn armen en nu ook mijn benen willen afhaken. Ze zijn moe en doen pijn. Maar we zijn lekker opgeschoten en wat we hebben gedaan is goed gelukt.
 Dus moe maar voldaan zitten we nu aan de pizza Grandiosa. Het standaard menu wanneer we druk hebben gewerkt.
 Een laatste blijk is het atelier.

O.. ja..Vandaag vond ik deze link. Nu het voorjaar wordt komen de Kraanvogels terug in Zweden. Ze overwinteren in Spanje. Deze kraanvogels verzamelen bij ons in de buurt. Er zijn twee plekken namelijk Hornbergasjön en bij Kristanstad

Aankomst van de Kraanvogels of Tranor

De link geeft een live view van grote groepen Kraanvogels.  Wel even overdag kijken anders zie je niks.

2 opmerkingen:

  1. Dit gaat helemaal goed komen! Veel plezier en succes met de rest van de keukenklus.
    En natuurlijk lekker genieten van de nieuwe kachel.
    Warme groet uit zonnig Dokkum. Lilian

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Met veel plezier werken we verder aan onze keukenklus. Het mooie werk begint nu. Bij alles wat we doen wordt de keuken weer ietsje meer keuken. Het weer is is hier ook schitterend. Echt lente weer. Groet van ons beiden.

      Verwijderen