zaterdag 25 maart 2017

Oud Blauw....

Update keuken:

Vanmorgen werd ik wakker van het roepen van de Kraanvogels. Zo ongeveer om 6.00 uur vanmorgen. Ik ben opgestaan en naar buiten gelopen. Buiten was het zo ongeveer net een timmermanswerkplaats. Links hoorde ik een specht in een boom om timmeren en rechts ook nog een. En ondertussen de Kranen maar roepen. Ze hebben een fantastische roep die zeer ver klinkt. Buiten was het mooi. Er liepen 3 reeën in het land achter onze tuin. De kerkgrond zeggen we altijd omdat we weten dat de grond achter ons huis van de kerk is.

 Na het ontbijt hebben Gerrit en ik eerst een wandeling gemaakt. Het is hier nog steeds wat koud, 's nachts vriest het soms nog een beetje maar alles ademt naar het voorjaar. Overdag is het schitterend zonnig weer.
Eigenlijk zouden we vandaag de vloer in de keuken gaan leggen. Maar omdat we beiden wat moe waren hebben we dit naar morgen verplaatst. Voor vandaag waren er allerlei kleinere dingetjes te doen. Zoals het stukje behang achter de kakelugn plakken. Het behang en de kakelugn passen zo prachtig bij elkaar. Het behang is medaillon behang. Het is afkomstig uit de collectie oude Zweedse behangen. Deze behangen worden gevonden in oude huizen of soms ook kerken. Zo'n vondst wordt dan omgezet in een patroon en daarna wordt er behang van gedrukt. Maar alles origineel zowel het patroon als de kleuren. Maar ik zou vertellen hoe mooi het bij elkaar past. De medaillons zijn opgebouwd uit een soort blad. Precies diezelfde vorm hebben we nu ook in de kroon van de kachel.
 Zo tussen het behang vinden we de kachel echt heel mooi uit komen.
 Gerrit ging de muur betimmeren met schrootjes; variant pärlpoint. Samen hebben we dit wandje erin getimmerd. Toen het klaar was heb ik het gelijk in de grondverf gezet
 Hier het wandje klaar en wit.

 na een uurtje was deze verf droog en kon ik het ook nog eens overschilderen met de uiteindelijke kleur. Die kleur is gekozen in lijn met het concept dat we hebben voor de keuken. Dit is ook alweer: landelijke, licht en vrolijk. De kleur blauw valt dan in de rubriek 'landelijk' en  in 'vrolijk'. Twee kwalificaties dus.



 Het verven met blauw daarbij moet ik me goed concentreren omdat anders de kans bestaat dat de verf ongevraagd over het bestaande witte schilderwerk loopt. Mooi oud blauw mijn lievelingskleur!
Zo is het geworden.

2 opmerkingen: