zaterdag 13 april 2019

De verfijning......

Eerst maar weer even het weerbericht achteraf. Het was vandaag achter het glas prachtig mooi weer met heerlijke temperaturen. Voor het glas was het 7 graden en in de wind nog steeds erg koud. Het regent hier niet en dat zou eigenlijk nog wel wat moeten. Gerrit las namelijk in de krant dat het grondwaterniveau nog niet het peil heeft dat het zou moeten hebben om een voldoende grote buffer te hebben voor de zomer. 



Vanochtend tijdens het ontbijt zei Gerrit tegen mij dat we bezoek kregen.... Ik keek naar de voordeur maar dat was de verkeerde kant. In de achtertuin, of eigenlijk net daarachter, liepen parmantig twee kraanvogels. Misschien moet je de foto even uittrekken om ze te zien. Ik kan ze niet beter op de foto krijgen omdat het oplaadsnoertje van mijn spiegelreflexcamera nog in Engeland ligt.
Ondanks het mooie weer zijn we niet zoveel buiten geweest. Uitsluitend vanochtend. Toen ging de reis eerst naar Möltorp om daar nog een aantal terracotta potten uit het tuincentrum te halen. Ze waren er echter zoveel duurder dan in Skövde dat ik ze maar heb laten staan, per pot een euro dat was me net teveel. We zijn tenslotte met pensioen en letten op de kleintjes :).
Daarna zijn we naar Kalsborg gereden om daar te gaan kijken bij de kraan die de boot straks van de trailer op de trailer moet tillen. We hadden daarover de kraanmachinist al een email gestuurd maar kregen daarop geen reactie, wat eigenlijk vrij normaal is in Zweden.
Nu troffen we gelukkig de kraanmachinist in hoogsteigen persoon en hebben we de situatie uitgelegd. Hij heeft in zijn agenda gekeken en zag dat hij op de 14e mei, een dinsdag, moest werken maar wanneer wij wisten hoe laat de chauffeur ongeveer aankomt met onze boot zou hij iemand vragen die met pensioen is en die ook de kraan kan besturen. Dat gaat nu dus goed komen en dat is een hele geruststelling. Hij weet nu wie wij zijn en wij weten wat we nu nog moeten doen!
Daarna zijn we naar huis gereden en zijn we de rest van de dag bezig geweest met het verfijnen van ons plantenvakantiebewateringsysteem. Is dat niet even een mooi scrabbel woord?? Maar ik krijg een rood kringeltje onder het woord dus ik mag het zo niet schrijven denk ik.....
We hebben het systeem nog ietsje verder geperfectioneerd. We kunnen nu een onderscheid maken tussen planten die veel water nodig hebben en planten die weinig water nodig hebben. Enkele schoenwateropvangbakjes hebben we voorzien van een dubbele rij terrastegels met daarover een verhuisdeken. Die deken bevat door de dubbele rij iets minder water aan de oppervlakte waardoor de planten iets droger kunnen staan. Verder hebben Gerrit en ik nog een extra check gedaan of de theorie over de flessen water met gaten rond de dop in het water van de bak, ook klopt met de praktijk en dat bleek het geval te zijn. Gerrit heeft met een injectiespuit net zolang water uit de bak gezogen totdat het in de fles begon te borrelen. Wel is het zo dat het water dan al lang onder het niveua van het gaatje is, dat zijn de cohesie krachten van het water, de watermoleculen houden elkaar vast totdat het niet meer kan en dan ontstaat de luchtbel.
Vannacht ben ik nog even ter controle de keuken en kamer ingelopen om te checken of het water niet over de rand van de bakken liep. Alles was echter perfect in orde, af en toe bubbelt er een luchtbelletje omhoog in de fles. Je kunt het zelfs horen als het erg stil is (en dat is het hier).  Ik heb nu al mijn planten in bakken staan om te onderzoeken hoe dit zal gaan.
Ik heb de gelegenheid te baat genomen om alle sierpotten (tweedehands gekocht op diverse loppisar (tweedehandsmarkten)) af te wassen. Die staan nu gereinigd in de vensterbanken klaar voor ontvangst van de plant.

Wel dit zijn dan weer onze belevenissen van vandaag.

Wordt vervolgd......


Geen opmerkingen:

Een reactie posten