Ondertussen thuis

Dokkum de noordelijkste stad van ons land. Hier wonen we wanneer we niet in Undenäs zijn. Zie hoe mooi….. De bolwerken met de twee molens.

Onze vijver was echt aan een schoonmaakbeurt toe. Vandaag zijn we daarmee aan de slag gegaan. Het was lekker weer buiten ongeveer 12 graden. We hebben de vijver eerst voor de helft leeggepompt en daarna ben ik met een emmer gaan putsen.

Hier zie je me druk aan het werk met het leegscheppen van de vijver.
Er zaten nog maar drie vissen in. Hele dikke. Voorheen hadden we er wel 15. Ik denk dat de reiger de andere vissen heeft gevist.

Hier is de vijver schoon en laten we hem weer vol water lopen. als je goed kijkt kun je de vissen zien zwemmen. We zijn de hele middag met de vijver bezig geweest.
We hebben er twee nieuwe waterlelies in gezet. Het houten plankje is voor de vissen om onder te schuilen bij gevaar (wanneer de reiger komt en wij zijn niet thuis).

Moederdag 11 april 2014

Vandaag was het moederdag en Greetje was dit weekend thuis. Zaterdag hebben we wat inkopen gedaan in Leeuwarden en zondag zijn we naar Houwerzijl gereisd een wereldstad in Noord Groningen waar een theemuseum is. Dat was erg leuk. We hebben daar een high tea genoten…. heerlijk en overvloedig. Het zal weer dagen kosten om het gewicht weer binnen de norm te krijgen.

Maar de reden dat ik over moederdag schrijf is een andere. Vanmorgen hebben we op de Skype even contact gehad met Henk en Chang en die hadden een nieuwtje voor ons. ZE GAAN TROUWEN!!!
Volgend jaar in mei. Dat is positief nieuws ….. Hoe het allemaal komt weten we natuurlijk nog niet maar we wachten positief gespannen de ontwikkelingen en mededelingen af. Ik schreef gistermiddag al op de startpagina van deze blog dat scherven geluk brengen, speciaal wanneer het wit porseleinen scherven zijn met een gouden randje. Wel dit was een moederdag met een gouden randje.

Woensdag 14 mei
De Sinnestriel

De Sinnestriel in onze platbodem. Het is een Grundel uit de jaren 70 van de vorige eeuw. We hebben hem helemaal opgeknapt en hij ziet er perfect uit. We zijn erg blij met onze Sinnestriel en genieten er in de zomermaanden volop van.
Afgelopen vrijdag is de Sinnestriel uit de winterberging gehaald en te water gelaten. Gerrit en ik hadden een vrije dag genomen omdat we de pullen naar de boot zouden brengen en de boot vaarklaar zouden maken. Het was echter vrijdag zulk erbarmelijk slecht weer dat we voor plan B zijn gegaan die dag. Ook leuk hoor.
Daarom vandaag, woensdag, opnieuw naar de boot. Het weer was redelijk alleen erg koud door de harde wind.
We zijn naar 'het haventje' gevaren ons eerste tochtje in 2014 en daar hebben we de boot zeilklaar gemaakt.
Hier zie je ons de haven van Dokkumer Nieuwe Zijlen uitvaren met een nog gestreken mast.

We varen de haven uit….

Hier liggen we in het haventje in het Dokkumer Diep

Met staande mast en getuigd

is het niet een plaatje….

Terug in de haven aan het einde van de middag. We hebben een nieuwe plek gekregen met een instap aan de steigerkant.

Zaterdag 17 mei en zondag 18 mei

17 Mei, Henk is jarig! Onderweg naar Femke en Louis hebben we even voor hem gezongen. Of die daar blij mee was….. Hij was nog wat brak van de vorige avond waarin hij zijn verjaardag had gevierd met vrienden. Maar hoe dan ook we hebben er die dag bij stilgestaan en later, aangekomen bij Femke en Louis in Hilversum hebben we appeltaart gegeten.. zijn favoriete verjaardagstaart.

Verder stond dit weekend in het teken van de verhuizing van Hilversum naar Den Bosch.
In een oude bus van Blue Rent hebben we Femke haar inboedel, of wat daar nog van over was na de stort en de kringloopwinkel, overgebracht naar het nieuwe huis.
Den Bosch daar was ik nog nooit geweest. Vanuit Friesland is het Brabantse land immers een wereldreis. Den Bosch is een prachtige stad waar Femke en Louis ook nog eens prachtig wonen. Midden in het stadscentrum en aan de rand van een groot natuurgebied. Wat een combinatie. We gaan er zeker weten nog eens naar toe om de stad goed te leren kennen.
Suzanne is de vaste verhuiskracht in onze familie. Zij was er ook en het is een reuze gezellige verhuisdag geworden en een erg leuk weekend. Wel bemerk ik dat ik nu erg mijn best doe om niet teveel te schrijven in de vorm van een opsomming. Dat was nl de feedback die ik van mijn dochters kreeg of liever gezegd van Suzanne want dat is in ons gezin de taaldeskundige. Haar opmerking dat ik in opsommingen schrijft en dat het niveau dat van de basisschool niet overstijgt neem ik natuurlijk ter harte. want zie Bloggen is een nieuw fenomeen voor mij waarin ik me nog wat moet bekwamen.
Hieronder zie je de foto's van het appartement waarin we het gehele (warme) weekend met plezier hebben gewerkt.
De woonkamer

spreekt voor zich

werkkamer-berging
boekenkast woonkamer

Femke in de woonkamer bij de eethoek

Louis in zijn keuken

Woensdag 21 mei

Nieuw leven in de tuin…

In onze tuin hebben we twee vogelhuisjes opgehangen. Jarenlang wilde er geen vogel in nestelen.. tot vorig jaar. In een van de vogelhuisjes had en koolmees stelletje een nestje. En warempel … dit jaar 2014 hebben we in het huisje aan de kastanjeboom weer koolmezen en in het huisje aan de schutting een pimpelmezen echtpaar. Het stikt van het jonge leven in de tuin. Weken lang hebben Gerrit en ik dus al Mees t.v. Dat wil zeggen, we zitten in de serre en we kijken naar de ouders die het o zo druk hebben met het voeren van het jonge grut. Ze vliegen af en aan. De jonge mezen zijn nu bijna zover dat ze uit kunnen vliegen. Ze zitten al steeds met hun kopje voor de opening. Gistermiddag toen we even lekker in de tuin zaten kon ik er eentje op de foto zetten met mijn i phone. Ik laat jullie even meegenieten.
De pimpeltjes

Eeeeten!!!!!

De koolmezen... voedermoment

Dit is onze achtertuin. Het is net een paradijsje.
Met dank aan Piet die ons helpt de tuin netjes te houden.

1. Do hoest myn opmerkingen ek wer net sa letterlijk te nimme jer.. bloggen mat je foaral oefenen troch te dwan. Oefening baart kunst.
    Ik fien it leuk dast er in protte foto's bij set hast. De fiever sjocht er mar kreas ut! Greetje en ik fiene it erg leuk om te lesen wat jimme allejer maaimeitsje. It lieket wol in soart dagboek. Ik ha it no ek even bij de favorieten set :)

2. Hey Suzanne en Greetje,
    Hwat leuk dat ik een reaksje fan jimme krigen ha.
    De oankommende tiid yn Sweden sil ik ferslaag dwaan fan hwat we undernimme. Dan kinne jimme dat hwat folgje.

3. Lees ik zo maar een nieuwtje op je blog.
    Greetje op Marijke haar trouwerij maar zeggen dat ze dacht dat Margje de volgende zou zijn, maar dit is dus Henk hahaha

4. Wat een mooie website! Ik zal er wat vaker een kijkje komen nemen.