maandag 1 juli 2019

Van reekalf naar wildzwijn en alles wat daar tussen zit....

Over het weer kan ik kort zijn, prachtig zonnig met 32 graden en op de avond veel wind! 

Eigenlijk moet je hier de hele dag met je camera in de aanslag lopen. Meestal fotografeer ik met mijn iphone, dat werkt met het bloggen altijd lekker makkelijk en ik blog vaak laat op de avond, zoals nu, en dan heb ik niet altijd heel veel tijd en zin in uitgebreide dingen met foto's. Bovendien had Greetje het snoertje van mijn camera in Engeland zodat ik deze niet kon opladen. Ik heb begrepen dat het snoertje nu bij Suzanne ligt en die was het eergisteren vergeten mee te nemen. Dus dat laat nog wat op zich wachten. Maar vanwaar die opmerking over de camera zo na het weerbericht???
Wel....al geruime tijd genieten Gerrit en ik vooral  's ochtends en 's avonds van twee reeën in de achtertuin, wel.... het stuk land van de boer direct grenzend aan onze achtertuin. Vanochtend zaten Gerrit en ik lekker in het zonnetje op het zitje achter ons huis te genieten van een heerlijk zondags ontbijtje. Komt er 'inenen' een ree uit de struiken lopen met daar achteraan, mooier kun je het niet krijgen, twee heel kleine reekalfjes. Moeder ree sprong met mooie sprongen door het gras en de twee jonge kalfjes sprongen er vol vertrouwen achteraan. Ze bleven nog even fotogeniek stilstaan... Dus die twee reeën die wij steeds zagen hadden een nestjes jongen vlak bij ons huis en wij hebben het tot nu nooit geweten. Wat jammer is dat ik er geen foto's van kan laten zien omdat ik mijn telefoon in de keuken had liggen en we zaten zoals ik al zei, lekker buiten. Ik durfde ook niet te gaan staan bang om de dieren te laten schrikken. Moeder ree liep om ons huis heen over de kerkgrond naast ons huis naar de weg voor die naar het bos leidt. Daar is de familie ree verdwenen. Maar wat was het een mooi momentje.

Na ons ontbijt zijn we naar Forsvik gegaan. Daar waren de Forsviksdagarna (dorpsfeest). Daar gaan we elk jaar wel even naartoe want het is er altijd erg sfeervol. Forsvik heeft de pech dat het naar verhouding vaak regent op de dagarna maar vandaag ging het prima met het weer en dan is het gelijk een stuk gezelliger.
Vanwege de drukte hadden wij de auto geparkeerd bij de kerk die wat buiten het dorp ligt. Even lopen is ook niks mis mee. We passeerden al lopend de Erik Nordeval en daarbij lag een piepklein stoombootje. Ik denk dat je daarmee een klein tochtje kon maken vandaag. Hier brachten ze de boot onder stoom, de rook kwam uit de schoorsteen.

 Op het terrein van de industrie omgeving stond een beeldhouwer een Viking uit een boomstam te houwen. Een erg knap en precies werkje. We hebben er eventjes naar staan kijken en zijn vervolgens doorgelopen naar de marktkraampjes. Meestal kun je daar praktische zaken kopen zoals afwasborstels, aanrecht doekjes, plastic zakken, broodjes etc. maar ook tassen en beurzen, kleedjes, sokken, ondergoed, gereedschap en al dat soort dingen. Deze jaar markten wortelen in lange tradities.
 Bij de sluis was het de hele dag ook gezellig druk. Bij de sluis is ook een plek waar je met de camper kunt overnachten voor 150 kronen per nacht. Daar hebben wij voorheen ook vaak gestaan. Een leuke plek met goede voorzieningen. Nu stonden mijn broer en schoonzus daar en die hadden wij al een hele tijd niet gesproken, we zijn er heen gelopen om weer eens bij te praten. 
Zo rond een uur of drie zijn we naar huis gereden. We zouden net samen thee gaan drinken toen Greetje ons even belde. Dat gaat dan voor natuurlijk! En met haar hebben we ook gezellig even bijgekletst. Nu zijn we dus weer van heel het reilen en zeilen van de familie op de hoogte.
Het restantje middag heb ik gebruikt om te bakken en heeft Gerrit een reparatie aan de caravan gedaan. Ik heb opnieuw een poging gedaan met de keto kaneelbroodjes. Nu heb ik een ander soort kokosmeel gebruikt en ja hoor, met als resultaat een veel mooier deeg dan de vorige keer. Mijn broodjes waren goed gelukt en ik heb ze ingevroren. Dan heb ik eens iets voor als we visite krijgen. We hebben ze natuurlijk even voorgeproefd en ze smaken prima. Ook heb ik een keto cheesecake gemaakt die staat nu in de koelkast en is nog niet helemaal af. Wellicht dat ik die morgen even op de foto zet.
 'De wind krimpt', zei Gerrit vanmiddag, 'dan zakt de barometer en krijgen we slechter weer.' Vanavond haalde de wind sterk aan naar 8. We zijn even naar de boot gereden, die ligt tenslotte vlakbij ons, om te controleren of die er goed bij bleef liggen in deze wind. Dat was allemaal prima gelukkig. Daarna zijn we ook even naar de kop van het Viken gereden om te kijken hoe het water daar tekeer ging,  daar waren de golven pittig. Een erg onstuimig Viken en ik ben blij dat ik daar niet op vaar op dit moment. Dan zou onze Sinnestriel behoorlijk in de golven happen. Wij stonden even aan de rand van het meer en het water spetterde ons om de oren.

Zo belandden we in een klein tochtje rond het Viken, zo rond een uur of tien 's avonds. Het is dan nog mooi licht en je hebt 's avonds een grote kans om wat wilde dieren te spotten. Vanavond zagen we voor de eerste keer een grote groep wilde zwijnen. Eerst een groepje van 11 volwassen beesten met drie jongen, maar een klein stukje verderop liep een nog grotere groep van wel 17 beesten. Het is dan al ongeveer 22.30 uur zodat de meeste scherpte er al af is met het fotograferen maar toch voor de indruk nog wat foto's.

De kleintjes zie je links op de foto...



Wij vonden het spectaculair om te zien maar ik weet niet of de betreffende boer zo blij is met deze zwijnen in zijn land.
Het was een dag met allerlei facetten.

Wordt vervolgd.....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten