maandag 15 juli 2019

Twee tegen twee....in Njupeskär Vattenfall

Het heeft de afgelopen nacht heftig geregend en in de buien zat veel wind. Dat gaf in de tent wat onrust. Chang was al bang dat de tent weg zou waaien! maar gelukkig stond die goed verankerd in de grond. Het was ook koud zodat wij vanochtend vroeg (voor ons doen dan) al klopjes op de deur hadden. Nu lig ik in ons caravanbed in het hoekje waaruit ik niet heel gemakkelijk kan opstaan dus ik zei tegen Gerrit, vlug eruit en de deur open doen. Maar Gerrit was nog diep in de slaap en moest eerst even wakker worden. Na vijf minuten ogen uitwrijven kon hij de deur uit het slot krijgen en ben ik de dag begonnen met het maken van warme koffie. De thermometer gaf 7 graden aan, niet echt heel erg zomers.
Om elf uur verlieten we de camping voor onze tocht naar Fulufjället Nat. Park. Een wens van Chang, die wilde immers naar de waterval. Wij houden zelf ook erg van die omgeving en dan is de keuze snel gemaakt.

De tocht er naartoe was prachtig, We passeerden in Särna ook nog de locatie waar Suzanne en Fredrik deze winter hun ski uitrusting hadden gehuurd. Snel even een fotootje gemaakt en geappt. Want het is een leuke herinnering.

Het was erg druk in Fulufjället, we waren beslist niet de enigen die deze keuze voor vandaag hadden gemaakt. Met moeite konden we een parkeerplaats vinden voor auto met caravan. Uiteindelijk een goede plek gevonden waarna de wandelschoenen konden worden aangeveterd.
Volgens mij is de te lopen route naar de waterval aangepast. Vorig jaar hebben we toch wel een paar uurtjes gewandeld naar mijn idee en nu waren we er zomaar. Ook hoefden we geen trappen meer te lopen wat volgens mij vorig jaar nog wel het geval was. Ik herinner me nog twee mensen met zwaar overgewicht die bijna paars op de trappen stonden te hijgen in de hitte. Gerrit en ik maakten ons al een beetje zorgen of ze het wel zouden halen... Maar nu geen trappen meer enkel een paar stijle klimmetjes.

Het mag dan zijn dat het wat korter is geworden, het was er niet minder mooi om. Na een half uurtje hadden we de waterval vol in beeld. Deze keer met een forse waterstroom, dit in tegenstelling tot vorig jaar toen alles kurkdroog was. Dat heb je dan weer wel met zo'n hoeveelheid regen.

We konden nog een beetje verder lopen en kwamen daarmee weer op de oude route terecht die vlak bij de waterval uitkomt.

Wij zijn met de honden op het bankje blijven zitten, Henk en Chang zijn nog even door geklauterd.
 Het blijft indrukwekkend, de kracht van water.
Toen we later bij elkaar zaten kwam het gesprekje op het bezoek van de vorige keer. H en C dachten dat ze nog niet eerder bij deze waterval waren geweest. Dat maakte dat Gerrit en ik ons toch wat zorgen beginnen te maken over het vermogen tot memoriseren. Wellicht toch een effectje van het eten van veel koolhydraten  gisteren bij de koffie, zo hielden wij hen voor. (recent onderzoek geeft namelijk aanwijzingen voor een bescherming tegen ontstekingsprocessen in het brein  die Alzheimer veroorzaken, door het eten van LCHF en daarover hadden we net gisteravond een dispuut gehad).
Maar omdat het twee tegen twee stond heb ik vanavond het bewijsmateriaal even opgezocht zodat het nu onomstotelijk vaststaat dat ze er in 2012 zijn geweest.

2012

We hadden vandaag weer veel geluk. In een dag met veel buien hadden we het tijdens de wandeling droog met af en toe zelfs de zon erbij.
Aan het einde van de middag zijn we doorgereden naar Idre. Ook een plek met mooie herinneringen. In onze allereerste vakantie in Zweden (dat was in 1976 samen met mijn ouders) zijn we hier ook geweest. We kwamen destijds uit Mora en waren verwonderd over de trekkershutten die aan deze route langs het water stonden. Je kon erin overnachten, iets wat wij destijds hebben gedaan. Overigens was dat geen succes omdat we toen midden in de nacht moesten vluchten voor de muggen die rijen dik om ons hoofd heen zoemden. Dat gaan we nu maar niet in de herhaling meenemen.

Morgen gaan we weer verder!