maandag 10 juni 2019

We doen de deur vannacht goed op slot hier in Fjällbacka......

We staan nu op de familiecamping bij Hamburgsund. Dat klinkt Duits (en er zijn hier ook veel Duitsers) maar het is toch echt een camping aan de Zweedse westkust. We staan aan zee! en het is hier nog niet bijzonder druk.
De route hier naartoe was prachtig. Dalsland is erg mooi en Bohuslan eveneens en we hadden het weer mee. Met een blauwe lucht en zonneschijn is het bijna overal mooi.
Onderweg hebben we aan dit meer koffie gedronken, het zag er daar prachtig uit en het was heel rustig maar na 5 minuten wandelen hadden Arvid en Fynn samen wel bijna 10 teken. We hebben ze vorige week een middeltje op hun vacht gedaan, meestal helpt dat wel aardig. Het is dus oppassen geblazen voor de honden en voor ons.


Even het neuswieltje uitdraaien...
 Toen we na de koffie net weer verder reden stond er in de struiken een dikke vette eland ons te begluren. We hebben terug gegluurd en hem op de foto gezet. Dat vond hij niet echt leuk want het was daarna omkeren en weglopen. Je ziet overdag niet echt heel vaak een eland, meestal komen wij ze tegen wanneer het schemerig begint te worden.

Bohuslan
Toen de caravan op de camping stond en we alles weer hadden geïnstalleerd zijn we even naar het dorpje gelopen, 1.5 km vanaf de camping. Het centrum van het dorpje ligt aan de haven waar het een hele bedrijvigheid was.



 Op de terugweg naar de camping passeerden we het sportveld waar druk werd getraind. In de verte zie je een training met voetballers die een luchtbal om zich heen hebben. Het zal een educatieve functie hebben maar het was dikke pret volgens mij.
 Toen ik onder het lopen even op de weerapp keek zag ik dat het morgen weer donker weer gaat worden. Omdat het vandaag heel mooi zonnig was besloten we de rest van de middag en avond te besteden aan een bezoekje aan Fjällbacka. Dat wilde ik heel graag zien bij mooi zonnig weer. Fjällbacka daarvan hebben we al veel gezien omdat we de hele serie Fjällbacka murders wel twee of drie keer hebben bekeken.  In het echt, zeker met een strakblauwe lucht en de zon erbij, is het bijna nog mooier dan in de serie. We zijn het hele dorpje of stadje, dat weet ik eigenlijk niet, doorgewandeld. Hieronder een foto impressie....
















Zie de boeien op het hoekje van het dak. Met de breedte van dit straatje snap je wel waar die toe dienen..

Fjällbacka is een klein vissersdorp gelegen aan de voet van de berg Fjället aan de ene kant en de zee aan de andere kant.  De naam Fjällbacka is afgeleid van de naam van deze berg 'Fjället'. Het kustgedeelte waarin Fjällbacka gelegen is kenmerkt zich door de aanwezigheid van allemaal eilandjes grote en kleinere, skärgård zo heet dat hier. Het meest westelijke punt van Zweden is hier gesitueerd namelijk op de Väderöarna (De Weereilanden letterlijk vertaald). De mensen hebben hier altijd geleefd van de visserij, zeevaart en de handel. Tegenwoordig is toerisme een hoofdbron van inkomsten.
Ingrid Bergman was veelal in Fjällbacka wanneer ze in Zweden was, zij heeft hier menige zomer doorgebracht. Na haar dood in 1982 is haar as in de haven verstrooid en in het dorp is een standbeeld van haar.


Zo hadden we vandaag al heel wat beleefd toen we tegen negenen weer bij de caravan waren aangekomen. We zaten nog lekker even te genieten van het avondzonnetje met de maaltijd in de oven om op te warmen toen ik in het water iets zag bewegen. Aanvankelijk dacht ik dat het een dikke vis was. Hij zwom echt helemaal aan de kant vlak bij waar wij staan. Ik liep er even wat dichter naar toe en onze buurman uit Zwitserland kwam ook even kijken en die dacht dat het een jonge dolfijn was. Ik zie alleen de langerekte dolfijnensnuit niet. Zelf dacht ik bijna meer een aan jonge haai. Het beestje was toch wel een centimeter of 90 lang. Hieronder de foto's ...wie het weet mag het zeggen.



Wordt vervolgd....

2 opmerkingen:

  1. Op de laatste foto is zijn/haar staart te zien: in ieder geval geen haai (heeft verticale staart). Ik denk toch dat het dier tot de dolfijnfamilie hoort. Mooie plaatjes!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk Theo dat je even reageert op mijn dolfijnenfoto's. Ik heb nu zelf ook nog even gezocht, want het hield me toch wat bezig, en ik zag dat de witsnuitdolfijn een vrij stompe snuit heeft. En de staart...ja dat zie ik nu ook, dat lijk toch echt een dolfijnenstaart. Dank in elk geval!

      Verwijderen