zondag 2 juni 2019

Een dagje zeilen....


Vandaag was het gelukkig weer mooi weer. Niet zo uitbundig als in Nederland want we kregen van Henk een appje met 40 graden op de thermostaat van de kachel. Bij ons was het max 19 tot 20 met een zwak briesje. Mooi weer om met de Sinnestriel te gaan zeilen dachten wij zo.
We zijn om 11.00 uur vertrokken en voordat we er erg in hadden was het half vijf. We kunnen echt heerlijk zeilen op het Viken. Aanvankelijk hadden we wat buikpijn over de stenen maar we bemerken nu dat die allemaal eigenlijk goed staan aangegeven. Op de kaart kun je ze zien genoteerd als een plusje en real live kunnen we aan de boeien in het water zien waar we zijn. Zijn er veel stenen dan zijn er ook veel boeien om je er langs te leiden, zijn er geen boeien dan zijn er ook geen stenen en kun je vrijuit zeilen/varen. Op de kaart staat ook de diepte vrij nauwkeurig aangegeven. 
Eerder al heb ik verteld dat het Viken de vorm heeft van een omgekeerde 'V'. Tussen die twee poten van de V zit nog weer een stuk land. Je hebt dus eigenlijk twee lange stukken water. Een kaartje zegt meer dan woorden. Onze haven ligt aan het rechterdeel op de kaart, bij Näs.

Afbeeldingsresultaat voor Viken sjö


Vandaag hebben we een heel deel van het rechterdeel van het meer gezeild helemaal naar boven toe en weer terug naar de brug. De brug is waar staat Vätskekontroll met rode letters. Het eerste stuk moesten we kruisen en weer naar beneden ging het vanzelf, zo voor de wind.



We kunnen op dit Vikenmeer zo meerdere dagtochten zeilen. Dat is leuk dat we wat afwisseling hebben.  Voor de foto zit ik zo even aan het roer maar meestal is dat Gerrit zijn plek. Ik kan zelf prima zeilen maar ik vind het altijd wat actiever de fok te bedienen en de zwaarden en daarnaast ben ik een soort omloop. Ik moet dan 'de Dirk' even wat losser zetten of de hals losser of strakker, soms moet ik het zeil nog wat hoger trekken of de gaffel wat strakker. Zo heb ik altijd wel wat te doen.


Het zeilen hier heeft grote verschillen met het zeilen in Friesland. Hier op dit grote meer zijn we de enige zeilboot. We hoeven ons dus niet zo bezig te houden met de voorrang regels, slechts af en toe komen we een vissersbootje tegen. We vroegen ons al even af of de mensen elkaar hier ook groeten op het water en ja hoor...dat doet men hier ook!
We hebben hier ook geen 'Marrekrite'. die verzorgt in Friesland de aanmeerplekken met steigers en paaltjes waar je je boot kunt aanmeren. Niks van dit alles hier. We zullen dus een beetje moeten zoeken of er ook plekken zijn waar we aan wal kunnen gaan. Meestal nemen we namelijk de honden mee maar die moeten af en toe wel even land aan de poten voelen anders wordt de nood zo hoog. Omdat we vandaag op verkenning gingen hebben we ze maar even thuis in de keuken gelaten. Lekker voor de kachel slapen in hun mandje vinden ze overigens geen straf.

toen we vanochtend vertrokken meerde er net een groep kanovaarders aan.
Terug in de haven zaten we nog even lekker aan een kopje koffie toen er iemand kwam aanlopen. Van verre riep hij al ' Jag är imponerat, vilken fin båt ni har! Kan ni berätta om den? Hij was geimponeerd en wilde graag wat meer weten over onze boot. Dus zo raakten we even met die meneer aan de praat. Hij woont in Stockholm en hij heeft hier een zomerhuis aan het meer. Een boot van 50 jaar oud die eruit ziet als nieuw, dat kon hij bijna niet bevatten.

Nu had ik nog wat meer foto's gemaakt, deze keer met de camera want mijn iphone foto's laten aan scherpte momenteel erg te wensen over. Maar nu heb ik het probleem dat mijn camerafoto's niet willen uploaden. Slechts deze zes, die overigens wel een impressie geven van deze dag.
Het was heerlijk!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten