maandag 6 mei 2019

We voelen ons net Ot en Sien....

Wat hebben we nu mooi een waterpomp in onze tuin! De montage constructie is nog een tijdelijk maar het functioneert uitstekend.


 Mooi die waterpomp zo naast de groentetuin. Op de onderstaande foto zie je wat onze bedoeling is. Onze grote kruiwagen kunnen we onder de pomp zetten zodat we hem kunnen vullen met water. Dat gaat vlot want er komt best veel water uit de pomp. Het geeft ons enigszins een Ot en Sien gevoel. Ik riep ook al even naar Gerrit: ''Ot..Ot... waar ben je....? Hier Sien, hier ...in de ton!''


 Zeker wanneer Gerrit aan de pomp staat hebben we de kruiwagen zomaar vol.,

 In de bijna vrieskoude hebben we de nieuwe aanplant van een beetje water voorzien. Vandaag regende het ook wat en we hadden zelfs ook hagelstenen dus veel water had geen toegevoegde waarde.
Na de inwijding van onze pomp kozen we ervoor om met de meegebrachte spullen van onze boot aan de slag te gaan. Dit doen we in de deuropening van de garage/werkplaats, lekker uit de wind.


 Vandaag heb ik een van de zijzwaarden lak-klaar gemaakt. Gerrit heeft zich gestort op de zwaardklammen die helemaal opnieuw in de lak moeten worden gezet. De oude laklaag is weggebrand in de zon.
Wat is het heerlijk om nu zelf alle tijd te hebben om dit soort klussen te kunnen doen. Voorheen gaven we een opdracht en kregen we het kant en klaar afgeleverd, ook prima, maar nu kunnen we het zelf met liefde voor het materiaal uitvoeren. Dat is toch anders.
Overigens hebben we het idee dat we best veel te doen hebben. Het is al een kwestie van keuzes maken en prioriteiten stellen. Elke dag hebben we wel een taakje. Ons gepensioneerde leven is zeker niet achter de geraniums zitten (al hebben we die wel buiten staan).



In het nieuws in Sverige:

In de Dagens Nyheter (DN) staat vandaag een artikel over de fiets. Dat is op zich bijzonder omdat men in Zweden erg is gehecht aan het vervoer per auto. Voor kleine stukjes zoals bijvoorbeeld van een van de straten in ons dorp naar de plaatselijke ICA, dat is een stukje van een paar honderd meter, wordt de auto gepakt. Een fiets zie je eigenlijk niet staan bij de ICA. Wanneer ik iemand zie fietsen is het veelal een vakantieganger (uit Nederland).

Het artikel is een opiniërend ingezonden artikel met als titel:

Daar hoeft de translate niet bij!

Het artikel wordt ingeleid met een referentie naar een groot Brits onderzoek waarbij een kwart miljoen mensen betrokken waren waarvan de uitkomsten zijn: minder hart en vaatziekten en kanker, beter verbranding van calorieën en versterking van het spierstelsel bij fietsers in vergelijking met niet fietsers. Er is ook een referentie naar een ander onderzoek van Harvard universiteit waaruit blijkt dat mannen die fietsen iets minder klachten van impotentie hebben dan de niet fietsende mannen, ook niet onbelangrijk!
Fietsen zal een aanmerkelijk verbetering van de volksgezondheid geven maar fietsen is hier in Zweden niet zomaar geregeld. Het betekent dat de gehele infrastructuur zich moet herinrichten naar fietsers. Een huurfietssysteem, fietsenstallingen, fietspaden. Gebieden rond scholen zouden autovrij moeten worden zodat ouders hun kinderen op de fiets naar school kunnen laten gaan en zelf op de fiets kunnen brengen. fietsen geeft minder omgevingsruis en schonere lucht. Met fietsen zo schrijft men in het artikel neemt de verkeersveiligheid toe. In Kopenhagen is het gebruik van de fiets tussen 1995-2006 gestegen met 44 % en het aantal verkeersongevallen gedaald met 60%. (wat  en of er een oorzakelijk verband is wordt in het artikel niet aangegeven).
Het enige wat nodig is voor het verkrijgen van bovengenoemde effecten is gewoon op je fiets gaan zitten en trappen!

Zelf bemerk ik ook dat wij hier veel minder gebruik maken van de fiets. Onze fietsen staan in de kelder en de laatste keer dat wij ze gebruikten was voor een tochtje met Dirk en Hiltje op de fiets. Naar de ICA lopen we tesamen met onze 'dramat'. Dat is geen drama maar een 'dramat' is de benaming voor een boodschappenwagentje, zo'n tas op wielen. 'Dra' is trekken en 'mat' is eten dus....dramat! Willen we naar een winkel in een dorpje in de beurt dan is de afstand net te groot voor het gebruik van een fiets. Bovendien waar laat je je aankopen wanneer je op de fiets bent. Dus ook wij maken meer gebruik van de auto bij het doen van inkopen.
In grotere steden is het natuurlijk een ander verhaal. Daar zou echt meer gebruik van de fiets gemaakt kunnen worden. Dit vraagt echter dan wel om een herinrichting van de infrastructuur naar het gebruik van de fiets zoals in het artikel ook al wordt aangegeven.




4 opmerkingen:

  1. Ha ha, Ot en Sien (op de Hollandse klompjes) bij de waterpomp. Leuk hoor! Nostalgie. Door het gebruik van de waterbron op deze manier trek ik de conclusie dat jullie gemeentelijk water hebben voor het gebruik in huis? Wij gebruiken het water uit het beekje dat door onze tuin loopt voor de bewatering van de plantjes. Wij zijn afhankelijk van het water uit de eigen waterbron en proberen zuinig aan te doen ter voorbereiding op een kopie van de zomer van 2018 (hopelijk).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja dat klopt Heiko wij hebben gemeentelijk water, we wonen in een dorpje! In de tuin hebben we twee waterbronnen. Een heel oude opgemetseld van losse keien en een nieuwere een 70 cm ronde betonnen buis van 10 meter diep. Daarin zit voldoende water op dit moment. Vorig jaar echter stond die ook bijna droog. Nu kunnen we dit water gebruiken, maar ook daarmee zijn we zuinig want het is natuurlijk grondwater. Maar zo'n beekje is ook leuk, kun je daaruit geen energie opwekken?

      Verwijderen
  2. De mogelijkheid om energie op te wekken hebben we al onderzocht. Leek ons wel een leuk Hollands project. Helaas is het verval te weinig. Daarbij komt dat de beek 's zomers drie maanden droog staat.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En 's winters bevroren misschien? Dan schiet het niet echt op, om het leuk te houden moet het wel een beetje rendabel zijn natuurlijk.

      Verwijderen