woensdag 3 april 2019

Huis in de steigers.....

Vanochtend vroeg om 7.15 reden de steigerbouwers de oprit van ons huis op. Ik lag zelf nog in diepe slaap maar gelukkig was Gerrit bijtijds opgestaan zodat hij ze kon begroeten. Ze waren geloof ik niet erg spraakzaam, misschien wel vanwege het vroege uur, maar ze werkten des te harder. Ik werd wakker van het gekletter van buizen. Ze hebben twee steigers neergezet eentje bij onze altan en eentje aan de rechterkant van de erker. De steigers hebben grote driehoeken als extra steun want ze kunnen vanwege de overstekende goot niet tegen het huis geplaatst worden. Dat vind ik ook wel fijn want het stucwerk is zomaar beschadigd.



 Morgen komen de installateurs voor het monteren van de zonnepanelen. Ze treffen het want morgen wordt het mooi weer en ze werken op het zuiddak. Er moeten 20 panelen op het zuiddak worden geplaatst. Ik denk dat het niet mooi zal staan. Het huis is nu heel vriendelijk met de roodgekleurde dakpannen bij de witgele muren. Dat staat heel fris, en straks liggen daar dus zwarte panelen op. Maar we doen het voor het milieu en zo!
Gisteren kwamen we Britta nog tegen in de Ica. Zij en haar man waren de vorige eigenaars van het huis. Ze vertelde dat ze zo blij wordt elke keer wanneer ze langs ons huis rijdt en ziet dat wij er druk mee aan het werk zijn en dat het zo mooi wordt. Ze vertelde dat zo het zo fijn vindt dat wij het huis gekocht hebben en er zo goed voor zorgen. Dat vonden wij leuk om te horen van haar.
 Omdat het vandaag een beetje een donkere dag was zijn we van start gegaan met de renovatie van de voorste slaapkamer. Die kamer wordt het meest gebruikt als logeerkamer. Het is blijkbaar een favoriete stek met uitzicht op de voorkant, de grote beuken en het bos aan de overkant. Het is een vrij grote slaapkamer al zie je dat niet zo op de foto. Aan de voorkant zijn drie ramen in een raamkozijn. Die moeten alle drie nog geschilderd. Tussen de ramen zitten luxaflexen. Die halen we eruit, ze zijn oud en functioneren niet meer helemaal goed. We hebben nog nieuwe op voorraad dus als de ramen klaar zijn kunnen we er nieuwe in monteren. Er is weer veel eer te behalen aan deze ramen!
Samen hebben we de ramen uit het kozijn getild zodat ik ze liggend op mijn bokjes kan schuren. Ik vond dat wel wat spannend zo op de eerste verdieping want de ramen draaien naar buiten en ze zijn best zwaar. Ik zie het dan al voor me dat we de ramen niet kunnen houden en dat ze te pletter storten in het gras beneden. Het uittillen ging echter zonder problemen. Nu denk ik al .....hoe krijgen we ze er weer in maar dat zien we later wel. Dat schuren op de bokjes gaat beter en fijner dan wanneer ze in het kozijn blijven zitten. Ik schuur ze eerst met korrel 40 daarna met 80 en daarna met 120. Daarna kit ik ze af en zet ik ze in de grondverf. Zover ben ik nu. Ik ben de hele dag met die krengen aan het schuren geweest. Het kitten vind ik echt vreselijk werk. Mijn vingers kleven bijna aan de raamkozijnen vast. Maar het knapt er wel van op. Morgen het kozijn nog en daarna begint het leuke werk. Ja, zo is een dag zomaar voorbij.

wordt vervolgd.....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten