donderdag 7 maart 2019

Prutsklusjes.....


 Ik was vanochtend al vroeg wakker. Oorzaak is waarschijnlijk dat er veel licht naar binnenkomt nu het rolgordijn is gedemonteerd.  Ik ben naar beneden gegaan en heb de was een stap verder geholpen. 
Na het ontbijt heb ik de ramen boven afgekit. Die kit moet 24 uur drogen voordat het overschilderbaar is. Kitten vind ik een vies klusje ik heb het altijd overal zitten waar het niet hoort. Mijn vingers kleven bijna aan elkaar en de kit gaat maar moeizaam van mijn handen af.  Maar het geeft wel een strakkere lijn bij het schilderen en dat is wat ik graag wil.
Na het afkitten van de ramen hebben we de gordijnkoof opgehangen.
Het heeft nog heel wat voeten in de aarde voordat de gordijnen hangen. Eerst moeten we de gordijnrails monteren in de koof. Deze keer gebruiken we de rails van de Ikea. Dat blijkt een gelukkige keuze te zijn. Het is een ingenieus montage systeem en het gordijn loopt goed op deze rails, ook in de bochten. Alle gordijnrails die we tot nu toe gebruikt hebben haakt in de bochten. Maar deze rails, die ook nog eens erg goedkoop is, loopt goed en transporteert het gordijn soepeltjes voor de ramen langs.
Daarna moeten we bepalen hoe hoog de koof gemonteerd moet worden. Mijn gordijnen meten een lengte van 231 cm. We willen ze 2 cm boven de vloer hebben hangen en dat betekent dat de koof op 233 gemonteerd moet worden. Gerrit meet dat allemaal zorgvuldig uit en tekent de hoeken af op de muur, allemaal precies waterpas. Dan bevestigen we de hoeken op de muur en kan de koof aan de hoeken worden geschroefd. Al met al zijn we een paar uurtjes verder.
Voor één stukje vitrage heb ik geen goede haken, die waren immers op. Die moet ik even provisorisch ophangen en daardoor hangen ze te laag maar de rest hangt prima. Nu het verduisteringsgordijn nog op maat maken. Dat kan pas als het kozijn helemaal droog is, dat lukte vanavond nog maar zo'n rolgordijn is ook nog een heel gepruts. Aan de zijkant van het rolgordijn hangt een soort stok. Wanneer je daaraan trekt gaat het gordijn naar beneden, schuif je de stok weer in dan gaat het rolgordijn omhoog.

We hebben het gereedschap weer opgeruimd. Morgen gaan we naar Tibro. Daar gaan we kijken naar een trailer voor onze boot. We gaan hem vermoedelijk naar Zweden halen. Dat doen we niet zelf maar we laten hem vervoeren. Dat kost een lieve cent maar dan hebben we er zelf geen stress van. Dat lijkt mij het beste.... geen stress!

Wordt vervolgd.....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten