woensdag 20 maart 2019

Een dag met vele facetten.......

Zo het allereerste belastingformulier is ingevuld en ook de belasting (hier skatt genoemd) is al betaald. Alles flink geautomatiseerd. Vanaf 19 maart heeft iedereen toegang tot het elektronisch in te vullen formulier. Ook voor ons stonden er twee klaar eentje voor Gerrit en eentje voor mij. Gerrit heeft al maanden zitten studeren op de site van Skatteverket op de regelgeving omtrent het invullen van het formulier. Hij kwam dus goed beslagen ten ijs! Mijn formulier had hij in minder dan een half uurtje klaar zijn eigen formulier had iets meer voeten in de aarde. Vanmorgen heeft hij alles nog eens gecontroleerd waarna hij het kon aanleveren. Per omgaande kreeg hij een bericht dat het ontvangen was en of we wellicht direct de voorlopige aanslag wilden betalen. Dat hebben we ook maar gedaan dan is dat maar weer aan kant en hoeven we er niet meer aan te denken. 

 Nog maar net had ik na het ontbijt, ik zit dan altijd even te breien en de krant te lezen, het voorpand van de trui met de Ierse knoop afgebreid of ik kreeg een appje van Inger dat zij de hele dag in de Prästgård zou zijn dus als ik langs wilde komen om mijn weef af te weven dan zou dat prima kunnen. Er zat namelijk iemand op het weefgetouw te wachten waarop ik aan het weven was en mijn weef was bijna af. Dat was heel attent van Inger en ik ben dan ook maar snel gegaan. Zo kon ik zelf vanavond mooi met een nieuwe weef van start gaan. Dat is altijd ook wel weer leuk want dat brengt ook weer nieuw te leren vaardigheden met zich mee. Hier eerst even een foto van de knoop...

 En hier een foto van de weef die nu klaar is. Het is een mat voor de badkamer in wit en blauw.
 Toen ik thuiskwam na mijn eerste weefsessie vandaag werd het juist prachtig mooi weer. Echt voorjaarsachtig. We hebben heerlijk met de honden gewandeld en bij thuiskomst zijn we eventjes de tuin ingestapt. Daar is ook al van alles te beleven wat het voorjaar duidt. Natuurlijk de sneeuwklokjes die staan er al langer maar vandaag zag ik ook ....

 de allereerste krookjes. Ohh wat mooi toch. Deze paarse staan in de tuin van de overburen maar de witte staat toch echt in onze tuin.
Vlak naast dat witte krookje stond ook het eerste wilde Hyacintje lekker in het zonnetje.

De knoppen van onze Seringenaanplant, als grens met de buren, vooral hun auto's, worden ook al dikker en beginnen bijna uit te lopen. Die aanplant staat er nu voor het derde jaar en ik ben zo benieuwd of er ook al eentje is die voorzichtig gaat bloeien. De knoppen zijn er dik genoeg voor zou je zeggen.

 Na het rondje tuin zijn we even naar Granvik aan het Vättern gereden. We vinden het leuk om daar even over het water uit te kijken. Toen we daar zo stonden zagen we beiden dat ene boompje op het kleine eilandje. We hadden er eenzelfde herinnering bij. Vele jaren terug zijn we met het hele gezin naar Amerika geweest voor een vakantie. Toen we daar op de Highway number one reden kwamen we op een gegeven moment bij de lonely cypress.  We zijn daar gestopt en hebben die cypress van alle kanten op de foto gezet.

Een mooie herinnering aan een prachtige vakantie.


Na twee keer afwezig te zijn geweest wegens de klussen kon ik vanavond weer naar de club. Hieronder op de foto zie je Inger, ze heeft toestemming gegeven de foto te plaatsen. Inger is mijn steun en toeverlaat als het om weven gaat. Hier op de foto helpt ze mij met het spoelen van mijn inslagdraad. Deze keer weef ik namelijk niet met lappen stof maar met draad. Dat is dus een weef met een fijnere structuur. Wat ik dan weef, niet lachen....vaatdoekjes!!


Ja en hier moet ik dan echt zelf. De spoelen komen dan in een spoelhouder of schietspoel en daarmee kun je dan een heel eind weven. In mijn schietspoel komen twee spoelen omdat ik met drie draden tegelijk moet weven. Op de ene spoel zijn twee draden tegelijk gespoeld en op de andere zit dan één draad, samen drie.

 En dit is dan een eerste deel van mijn eerste vaatdoekje.
Ik weef het vaatdoekje, denk dat ik er een stuk of vier of zes ga weven, in een weeftechniek die in het Zweeds Stramalj heet. Voor de werkelijk geïnteresseerden, waar Henk niet onder valt, plaats ik ook nog even de weefnota. Ik weef overigens met linnen.



Zo was het alweer een dag met allerlei  verschillende gebeurtenissen.

Wordt vervolgd......

Geen opmerkingen:

Een reactie posten