zaterdag 19 januari 2019

Indrukwekkend.....

Afbeeldingsresultaat voor greta Thunberg
Enige tijd terug heb ik een post op mijn tijdlijn van Facebook gezet. Het was in de periode van de verkiezingen in Zweden. In Stockholm ging toen een meisje bij de ingang van het parlement zitten met een bord naast zich waarop de mededeling stond dat ze spijbelde van school om te kunnen demonstreren voor het klimaat.

Een paar weken terug kwam ik Gretha opnieuw tegen in het nieuws toen ze de klimaattop van de FN toesprak.klik even op de link om te luisteren naar haar speech

Gisteren zat ik te kijken naar een talkshow, om zo mijn Zweedse luistervaardigheid te oefenen en kwam ik Gretha Thunberg opnieuw tegen. Daar hoorde ik van haar hoe zij ertoe gekomen is om de strijd voor het klimaat aan te gaan maar ook hoe zij in het leven staat en hoe zij zelf en ook in haar gezin een ombuiging in het leven heeft gemaakt. Het is een indrukwekkend verhaal dat van Gretha Thunberg een meisje van nu 16 jaar met Asperger.
Omdat die talkshow in het Zweeds is post ik een youtube link waarin zij en haar vader zijn te zien en te beluisteren wanneer ze meer vertellen over de achtergronden van haar activiteiten. Het is een zeer indrukwekkend verhaal. Een eerlijk gesprek

De linken wel even aanklikken!
Ik wilde dit graag even delen.

Zelf zijn we vandaag met onze milieu vervuiler op stap gegaan om te genieten van dat wat er om ons heen is. Ook wij vallen in de categorie van het ene prediken en het andere doen. Nog wel....

De dag van gisteren was mooi en het is goed te ervaren dat ons vrije gevoel weer terug is.
Toen we 's ochtends aan de ontbijttafel zaten scheen de zon prachtig op het winterse landschap in het Vångdalen.
 We zijn naar een gebied gegaan zo  ongeveer 10 km bij ons vandaag. Dat is een zeer klein skigebied met drie pistes. We gingen daar even kijken omdat we er dit weekend samen met Suzannen en Fredrik willen gaan skiën. Het gebied ligt aan de rand van een camping die is gesitueerd aan een meer aan de rand van het nationaal park Tiveden.
Daarna zijn we verder gereden het park in om eens te gaan kijken bij een van de nieuwe hoofdingangen bij Ösjönäs. Ösjönäs is een prachtige entree naar het park geworden. Je kunt er o.a. kano's huren om hiermee het nationaal park via het water te verkennen.




 De omgeving van Ösjönäs is werkelijk schitterend qua natuur.  We waanden ons op wintersport.








De wereld is hier zo prachtig mooi! We hebben er vol verwondering van genoten!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten