vrijdag 4 januari 2019

Hoe dom kun je zijn......



Het was nog voor kerst dat ik op een avond lekker zat te internetten en dat ik plotseling een pop-up in beeld kreeg van Safari. Ik was uitgekozen samen met nog 250 anderen om een aantal vragen te beantwoorden over Safari met als tegenprestatie een cadeau! Nu ik het zo neerschrijf denk ik al van weg ermee maar die avond klikte ik de pop-up aan en kwam ik in een vragenlijst van 4 vragen die ik netjes ging beantwoorden. Daarna kwam ik in een keuze menu om mijn cadeau te selecteren. Ik kon een nieuwe Mac kiezen waarvoor ik maar 10 euro hoefde bij te betalen. Dat was niet veel. Toen ik keek op ervaringen las ik diverse ervaringen van ongeloof voor die 10 euro maar toch een tevreden  levering en dat dit werd ervaren als een complete verrassing. Wat doe ik vervolgens.....ik klik het aan en vul mijn creditcard gegevens in!! Vervolgens krijg ik een melding dat er iets fout is gegaan in de betalingsprocedure en of ik het nog een keer wil proberen. En wat doe ik...... ik doe het nog een keer (en dat terwijl ik bij mijn volle verstand ben en ook nog een academisch opgeleid en dan doe ik het nog een keer). Tot twee keer toe vul ik de gegevens in en tot twee keer toe krijg ik een foutmelding. Er wordt tegen mij gezegd dat ik een fout in de kaartgegevens heb en dat daardoor de betaling niet wil lukken. Ik zit te bedenken welke foutmelding dit dan kan zijn en bedenk dat die kaart nog op mijn Nederlandse adres staat terwijl ik mijn Zweedse adres heb ingevuld. Wat doe ik vervolgens.....ik volg het advies van 'Safari' op en neem een andere betaalmethode. Ik vul mijn handelsbankgegevens in en probeer het opnieuw. Weer een foutmelding. Ook dat klopt omdat de handelsbankkaart geen creditkaart is. Daarna begint de realiteit tot me door te dringen en vermoed ik dat ik heel fout ben bezig geweest en dat het vermoedelijk een valkuil is. Ik houd er een sudderend slecht gevoel aan over.

Afbeeldingsresultaat voor creditcard

Dan wordt het kerst en oud en nieuw en zijn wij in Nederland. De gedachten over mijn domme stap verdwijnen ietsje naar de achtergrond in de drukte van het moment daar, maar blijven aanwezig.
Weer terug in Zweden check ik mijn creditkaart betalingen waarmee gelukkig niets aan de hand is.

Dan zit ik weer eens lekker achter mijn computer en heb ik een mail van de ICA over een enquete van de ICA.  Nu ben ik klant bij ICA, zeg maar de Albert Heijn van Zweden en ik dacht en zo zag het er ook uit, dat het uitging van de ICA. Dus wat doe ik......Ik klik op de link (en dat terwijl ik dat nooit doe, op een link klikken in de mail). Weer kom ik in een vragenlijst en begin ik die ter goeder trouw in te vullen. Vervolgens voel ik nattigheid en sluit ik de boel. Wederom....hoe dom kan ik zijn. Ik snap mezelf niet. Vannacht weer mijn creditkaart gegevens gecontroleerd en gelukkig niets aan de hand. Die had ik gelukkig niet opnieuw ingevoerd.

Vandaag is mijn computer in de war. Er zijn een aantal dingen die niet goed lopen. Dat is mijn iCloud login en de login van mijn website. Van deze twee is de iCloud de belangrijkste omdat dat ook de Apple ID is en dat aan de Apple ID ook de creditcard gegevens gekoppeld zijn. In mijn gedachten, die dus al wat onrustig zijn, heeft het ene te maken met het andere maar zeker weten doe ik dat niet. Ik verander het wachtwoord op mijn ICloud en zet deze op maximale beveiliging met tweestap authenticatie. Ook verander ik mijn google wachtwoord en zet de inlog op maximale beveiliging met een inlogcode via de telefoon. En ik verander mijn wachtwoord op de computer. Alle mogelijke wachtwoorden verander ik.
waarschuwing van de site van de ICA

en nog een waarschuwing van de site van de ICA

Nog steeds kan ik niet inloggen op mijn website. Het heeft me een complete dag gekost om uit te vinden waarom dit niet kan. Ben al mijn instellingen meerdere malen doorlopen. Uitgelogd  en opnieuw ingelogd, computer afgesloten en weer opnieuw opgestart maar nog steeds geen inlog.
Toen een inlog poging gedaan op Gerrit zijn computer en ja hoor....daar ging het prima.
Samen met Gerrit alle instellingen doorlopen zodat die allemaal gelijk stonden. Maar nog geen inlog mogelijkheid. Zoeken op internet maar geen antwoorden gevonden. Tot ik bedacht het eens met een andere browser te proberen. Chrome opgestart en proberen in te loggen en ja hoor. Daarmee lukte het. Het lag dus aan mijn Safari browser. Toen bedacht om de cookies maar eens te verwijderen in Safari. Dus geschiedenis gewist en opnieuw opstarten.........en ja hoor.....weer toegang tot mijn website! He he wat een opluchting. Een dag verder en nu voor mijn idee de boel weer op orde.

Nooit, nooit, nooit, ga ik meer enquetes invullen en op linken drukken echt nooit!!

Ik deel deze blunders omdat ik denk niet de enige te zijn die in een onbewaakt ogenblik iets aanklikt wat niet aangeklikt moet worden. Om alert te blijven! Of misschien ben ik wel de enige die zulke domme dingen doet, vanuit een onterecht, goed vertrouwen.

Is zoiets jou ook wel eens overkomen....en zo ja hoe heb jij het dan opgelost?


Wordt vervolgd.......


Reageren op deze blog:

Dat gaat als volgt:
-      Klik op 'opmerkingen' of 'geen opmerkingen'  voor het openen van het reactieformulier
-      Schrijf je reactie
-      Ben je ingelogd als Blogger klik dan op plaatsen en je reactie verschijnt in beeld onder het blogartikel
-      Ben je niet ingelogd omdat je geen inlog hebt en die ook niet wilt hebben, reageer dan als anoniem en los het puzzeltje op dat je aangeboden krijgt.
-      Zet bij een reactie als anoniem wel even je naam eronder (als je dit wilt) zodat ik weet wie je bent.
-      Ik reageer altijd terug met een berichtje want ik vind reacties superleuk!

-      Reclame reacties worden niet op prijs gesteld en zullen worden verwijderd!
-   Ik heb geen reclame op deze blog en ben dat ook niet van plan zodat mijn info over reacties niet een financiële kant heeft.








Geen opmerkingen:

Een reactie posten