dinsdag 29 januari 2019

Gister het weer vandaag het verweer......



Vandaag kreeg ik voor de verandering eens een reactie op mijn blog! Dat is bijzonder want ik krijg er niet zo erg veel. Deze reactie vraagt om overdenking en aandacht, vandaar dat ik er een blog over schrijf. De reactie was op mijn post van gisteren

De inhoud ervan is samengevat de volgende:
- Ik heb twee vulpennen uit China laten komen
- Heb ik nagedacht over het waarom van de prijs van de pennen
- vrouwen en kinderen worden uitgebuit in China
- Vervoer vindt plaats over zee en veroorzaakt rampen zoals recent op de waddeneilanden
- Er drijven grote hoeveelheden plastic in de oceaan
- Wat moet ik met 5 vulpennen als ik maar met een tegelijk kan schrijven.
- De schrijfster van de reactie wil mij bewust maken  en laten nadenken over en geen oordeel vellen

Het is een reactie waarover is nagedacht en die vraagt om een gefundeerd antwoord mijnerzijds ,vandaar dat ik er vandaag mijn blog aan wijd.
Waarom gebruik ik vulpennen? Dat is een andere vraag dan het waarom van meerdere vulpennen , die vraag heb ik in de post beantwoord en ik kom hier later in deze blog nog even op terug.
Vulpennen zijn volgens mij milieu vriendelijk. Je koopt er één en die gaat vervolgens een leven lang mee. De vulpennen die ik heb zijn niet gemaakt van plastic maar van metaal. In alle vulpennen heb ik een converter waarmee ik inkt uit een flesje gemaakt van glas opzuig.
Afbeeldingsresultaat voor vulpen converter


Vulpeninkt is op waterbasis en er zitten natuurlijke kleurstoffen in. Daarnaast geeft een vulpen een beter en stabieler contact met het papier en ondersteunt het daarmee het handschrift (beter dan een balpen dat doet, maar dat is een oordeel dat voortkomt uit mijn eerste beroepsopleiding namelijk die als onderwijzer).

Ik ben van mening dat het gebruik van een vulpen zeer sustainable is. Wanneer ik kijk naar de balpen dan zie ik vaak dat die van plastic is gemaakt en dat de stroperige inkt van een balpen een chemische basis heeft. Wat doe je met de balpen wanneer die leeg of stuk is? Juist...in de grijze container (of hier in Zweden in de groene omdat die 'grijs' is)

Waarom vulpennen uit China? Die vraag verwondert mij wel een beetje eerlijk gezegd. Waarom? Wel mijn Parker Pen komt uit de VS en mijn Waterman Pen komt uit Frankrijk en mijn Pilot Pen komt uit Japan. Vandaag heb ik boodschappen gehaald en bij het uitpakken van mijn boodschappen heb ik gezocht naar het oorsprongsland van het product. Mijn groente kwam gelukkig bijna allemaal uit Zweden behalve de spinazie die uit Spanje komt, mijn vleesproducten komen ook allemaal uit Zweden maar de doppinda's die we hebben gekocht waar komen die vandaan? Ik kon het niet vinden. Ik probeer altijd wel te kijken naar het land van oorsprong en wanneer er een keuze is tussen Zweden en een ander land dan kies ik het product uit Zweden omdat ik daar woon en de vervoerslijn zo kort mogelijk is. Maar we leven in een geglobaliseerde wereld. Het is een gegeven dat producten de wereld over gaan, er is veel vrachtvervoer. Het ene land is sterk in de productie van aardappelen, bloemen, zuivel en Chipmachines, het andere land produceert koffie, thee, mobiele telefoons of pennen. Moeten we dat niet willen dan? Zelf zou ik willen dat we met minder vrachtvervoer toe zouden kunnen maar we kunnen niet alles in eigen land produceren. Kijk zelf maar eens waar je producten vandaan komen. Waar is je fiets gemaakt, je schoenen, je auto, je kleding of je balpen?  Ik denk dat het probleem niet als eerste zit in waar de productie  van een product plaatsvindt maar hoe er wordt omgegaan met het vervoer ervan. Nu ben ik geen expert in dit soort vraagstukken maar ik denk zelf dat uit internationale samenwerking tussen wetenschappers  in technologie er moet worden gezocht naar oplossingen ten aanzien van brandstoffen voor personen verkeer, vracht verkeer, vliegverkeer en scheepvaart. Zo vertelde Gerrit mij juist nog deze week dat er een alternatieve diesel voor handen is die zeer significant minder uitstoot heeft. Het gebruik van deze diesel vraagt om een aanpassing van de huidige motor. Voor Volvo, de auto die wij hebben, is de motor voor taxi's al aangepast maar nog niet voor de gewone personenauto. Komt dat dan staan wij vooraan in de rij. 

Dan de prijs van de pennen. Goederen uit China zijn deels goedkoop. Zelf ben ik drie keer in China geweest en mijn zoon heeft er 5 jaar gewoond en mijn lieve schoondochter Chang is er geboren en getogen. Natuurlijk is het zo dat ik weet dat er landen zijn met te lage lonen en te lange werktijden. Dat zou niet moeten mogen!! Maar is het zo dat je uitbuiting in China mag generaliseren in de productie van alle producten? En natuurlijk...we weten dat dit o.a. in China plaatsvindt met name in de kleding industrie maar is de oplossing van dit probleem dan geen producten meer kopen in China? Nogmaals ik ben geen expert maar mijn boeren psychologen verstand zegt me dat wanneer ik kijk naar de West Europese arbeidsmarkt, ik zie dat deze zijn huidige vorm, zijn huidige waarden en normen, heeft verkregen in een geschiedenis van honderden jaren. Sinds de gouden eeuw zijn wij hier bezig met het verder ontwikkelen van onze waarden t.a.v. productie, werk, samenleving. Grote denkers hebben hierover uitspraken gedaan, de verlichting vormt hierin een belangrijke periode. Na de industriële revolutie is dit proces zeer in een versnelling geraakt. Maar nogmaals het is een  zeer lange weg geweest.
Kijken we naar China dan zien we hier een zich zeer snel ontwikkelend land. In de afgelopen 50 jaar hebben er zich  enorme veranderingen voltrokken in de Chinese samenleving. Men is er nog niet, maar het is een proces wat in werking is getreden en doorgaat. Zelf hebben wij dit gezien in de keren dat we er zijn geweest. We zien de levensstandaard er toenemen. Een organisatiegraad zoals we die kennen in de westerse wereld heeft nog zeker 50 jaar nodig. Die verandering kan alleen maar doorgaan met een groeiende economie. Die zal namelijk de middelen genereren die verandering te financieren. Zo zien we bijvoorbeeld nu dat in het handelsconflict tussen China en de VS de economische groei van China stagneert. Wanneer wij geen producten meer kopen uit China dan zal dit m.i. een zeer negatief effect hebben op de levensstandaard van veel Chinezen. Ze zullen hun baan verliezen en daarmee hun inkomen. 

Vervoer over zee geschiedt in containers. Die kennen we allemaal. Bij storm komt het veelvuldig voor dat er containers van de schepen afwaaien. Zo reden wij in de eerste week van januari van NL naar Zweden en het stormde behoorlijk toen we de Öresundbrug overstaken. Later hoorden we in het nieuws van een ernstig treinongeval op de brug in Denemarken waar een container op een personentrein was gewaaid. ik geloof met als consequentie 8 doden! Verschrikkelijk! Zulke dingen gebeuren als gevolg van weersomstandigheden. Er is niemand die dit wil, ook ik niet, maar het gebeurt. Is de oplossing geen vervoer mee over zee of geen handel meer met het buitenland. Ik denk het niet! De oplossing zal weer in internationale afspraken over maximaliseren van de veiligheid voor personen en milieu gevonden moeten worden. Maar zulke vreselijke en milieubelastende zaken 100 % uitsluiten zal een utopie zijn.
Natuurlijk moeten we minder plastic gebruiken. Zelf scheiden Gerrit en ik al ons afval en schrikken we er elke keer van hoeveel plastic er wordt gebruikt in de voedingsmiddelen industrie. Ik ben er een voorstander van dat winkelpersoneel nu vraagt of je een tasje wilt kopen, zelf heb ik in mijn boodschappentas twee in elkaar gevouwen tasjes, zodat ik geen gebruik hoef te maken van de plastic wegwerp tasjes. Recentelijk is er in het Europese parlement een voorstel aangenomen aangaande een verbod op wegwerpplastic artikelen. In 2020 gaat dit gelden. Ik ben hierover zeer verheugd! 
Een ander punt is dat er initiatieven zijn om de berg plastic in de oceanen te verminderen. Nederland speelt hierin, met een initiatief van opruimen van Boyan Slat, een zeer jeugdige Nederlandse ondernemer, een voortrekkersrol.
Dit zijn twee zaken die ik zeer positief waardeer!!

Ik heb 5 vulpennen, ik leg ze straks her in der in mijn huis voor als ik eens een pen moet gebruiken of ik geef er eens eentje weg als cadeau... wie weet :). Hoeveel balpennen heeft het gemiddelde Nederlandse gezin? Hoeveel balpennen hebben de lezers van mijn blog?

Ik weet het niet. Wat ik wel weet is dat ik nadenk over de dingen die mijn leven en mijn leven in samenhang met het geheel van alle dingen in het leven, aangaan. Mijn interne criticus is daartoe sterk genoeg ontwikkeld!

Het goede van een reactie als deze is dat het me de kans geeft er samenhangend over na te denken en er een blog als deze over te kunnen schrijven. Het zijn namelijk zaken die mijn hart raken. En ja....ik doe mijn best maar ben niet perfect (en dat hoeft ook niet). Ik heb er 5 en eentje was genoeg geweest. Maar ik heb ook 10 onderbroeken 4 Bh's meer dan één trui en meer dan één lange broek maar dan weer geen rokken of jurken:). Ik koop die goederen hier in Zweden bij de Lindex, voor zover ik weet  'sustainable choice :)'.


Vandaag hadden we al in de planning staan ons zorgvuldig gescheiden afval naar de återvinning te brengen. Een paar foto's om deze blog een beetje op te leuken. 




Onze vervuiler gebruikt voor een sustainable doel
Wordt vervolgd.......

6 opmerkingen:

  1. Chang Yang In my opinion, people shouldn't see things in a black-or-white way. Of course low-wage labor is not a healthy situation. However, factories like these have provided many poor families a much better living in China. Also the payment is also improving. It just takes time and nobody can build Rome in one day. Stop buying things from China would definitely hurt the whole world's economy. People's life would also become a lot more expensive due to the labor shortage overall in the west. Being conscious is one thing, but going to black or white is another thing. You have a sustainable life style and should keep enjoying it😘

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bovenstaande reactie kreeg ik op mijn faceboek van Chang Yang. Ik heb hem zelf als reactie onder mijn post geplaatst. Het is precies wat ik duidelijk wilde maken.

      Verwijderen
  2. Interessant om te lezen. Sinds ik lange tijd geleden heb gelezen dat één zoekodracht in Google een volledige waterkokerbeurt kost (http://blackle.com), ben ik gestopt met dit soort discussies. Wij proberen in ieder geval ons best te doen maar het kan altijd beter en het lukt ook niet altijd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk dat je reageert Hans! Ik Ben het met je eens dat het belangrijk is dat je de keuzes die je maakt voor jezelf kunt verantwoorden. Perfectie geeft meestal een verkramping en geen gevoel van balans in je leven. Perfectie hoeft niet, kritisch blijven kijken en denken wel!

      Verwijderen
  3. Dit is een interessant onderwerp. Ik vind dat je je meer dan genoeg verantwoord hebt Johanna. En terwijl ik lees wat je schreef denk ik dat het land Zweden en haar inwoners op dit moment op het gebied van afvalscheiden en hergebruik van spullen ver voorlopen op Nederland. Maar nog belangrijker: het zit bij de mensen tussen de oren. Nu mag ik natuurlijk niet generaliseren, maar overall zie ik wel de verschillen na bijna 2 jaar wonen in Zweden. Wij voelen ons er ook wat dát betreft helemaal thuis. Ook wij nemen onze eigen tas mee en sorteren ons afval zorgvuldig. Ook kopen we veel bij een loppis en Erikshjälpen. Aan de andere kant geven we onze eigen afgedankte spullen een tweede kans bij Erikshjälpen. Op deze manier dragen wij net als jullie ook een steentje bij. De reactie op jouw vorige blog vond ik qua stijl een beetje aanvallend, maar tegelijkertijd ben ik blij dat er meer mensen zijn die anderen bewust maken van de noodzaak om zorgvuldig met deze planeet om te gaan. We lenen deze aarde tenslotte van onze achterkleinkinderen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind je slotzin geweldig Heiko, dat we deze aarde lenen van onze achterkleinkinderen. We willen natuurlijk graag dat die er ook van kunnen genieten net zoals wij doen! Daarom hergebruiken wij nu zaken en hebben ook wij ons huis ingericht met spullen die er al waren en onze keuken gerenoveerd met bestaande materialen en dat voelt goed. De Second Hand en de Eriks Hjälpen zij bij ons ook favoriet. Elke keer zeggen Gerrit en ik tegen elkaar: ' zou er vandaag ook iets voor ons klaarliggen'.
      Inderdaad was de reactie wat aan de scherpe kant geformuleerd maar ik weet dat op internet de dingen vaak wat stelliger worden verwoord dan de bedoeling is. Zo heb ik het ook opgevat. Ik ben er serieus op ingegaan omdat het onderwerp zelf mij zeer aan het hart gaat. Het moeilijke eraan vond ik een specifiek focus op China. Alsof dat land de schuld draagt van alles wat mis gaat. Ik denk dat we niet moeten wijzen naar een ander maar vooral naar ons eigen handelen moeten kijken. Nogmaals dank voor je reactie en de hartelijke groeten aan Joke.

      Verwijderen